Magnifikt
J.S. Bachs juledagsmusikk jubilerer.
Musiserande englar frå «Den tronande madonna med barnet» av Giovanni Bellini (ca. 1443–1516) i Accademia i Venezia.
Foto: Sjur Haga Bringeland
Standardinnspelinga
Kuhnau, Zelenka, J.S. Bach:
Magnificat
Bach Collegium Japan; dir.: Masaaki Suzuki. BIS 1999
Standardinnspelinga
J.S. Bach, Caldara, Kuhnau:
Magnificat
Das Kleine Konzert; Rheinische Kantorei, dir.: Hermann Max. EMI 1992
Freistar det med litt festleg musikk fyrste juledag? Då tilrår eg å leggja Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Magnificat, BWV 243, i spelaren. Denne dagen, 25. desember, er det nemleg 300 år sidan dette verket blei urframført i Thomaskyrkja i Leipzig. Jula 1723 var den fyrste for Bach som ny thomaskantor, og trongen hans til å markera seg i embetet avla ei rekkje storfelte kyrkjemusikkverk dette året.
Denne latinske tonesetjinga av Marias lovsong frå Lukasevangeliet er vel det mest praktfulle, med fem songsolistar, femstemmig kor, tre trompetar og paukar, i tillegg til fløyter, oboar, fagott – og dei obligatoriske strykarane.
Potent
Ikkje ulikt Juleoratoriet, som hadde urpremiere fyrste juledag ti år seinare, byrjar magnificatet med eit skikkeleg smell. Opningsorda «Mi sjel høglovar Herren» er tonesette i roleg, dansande tretakt, som på typisk Bach-vis blir utbrodert med ein vrimmel av lynsnare sekstendelsnotar.
Få Bach-verk har så store kontrastar på kort tid. Rå kraft dominerer i sats 7, «Fecit potentiam» (Han gjorde storverk med sin sterke arm), medan sats 10, «Suscepit Israel» (Han tok seg av Israel, sin tenar), er varleiken sjølv. Mest elegant er vel nummer 9, altarien «Esurientes» (Han metta dei svoltne med gode gåver), der to fløyter rører seg hugnadsfullt i parallelle melodirørsler.
To versjonar
Samanliknar ein dei to standardinnspelingane, sansar den merksame lyttaren kan hende at fløytene i den sistnemnde satsen («Esurientes») kling ulikt. Det finst nemleg to versjonar av Bachs magnificat.
Bach Collegium Japan, dirigert av Masaaki Suzuki, spelte i 1999 inn det som i dag er den oftast framførte versjonen (BWV 243b). Den går i D-dur og føreskriv bruk av tverrfløyter. Men dette ei omarbeiding frå 1730-talet. Verket i opphaveleg form (BWV 243a), den frå 1723 som har jubileum, går derimot i Ess-dur og føreskriv blokkfløyter. Det er denne Das Kleine Konzert under leiing av Hermann Max gav ut i 1992.
Kva for ein versjon så finast? Eg er blokkfløytist og difor inhabil. Men eg held uansett ein knapp på den «originale» i Ess-dur – sjølv om innspelinga med Bach Collegium Japan (D-dur-versjonen) er den teknisk beste, særleg når det gjeld solistane.
Begge platene er likevel verde å lytta til, ikkje minst av di dei også inneheld magnificat-tonesetjingar av andre tyske barokkomponistar. Skal eg tilrå eitt av desse verka, må det vera magnificatet i C-dur av Johann Kuhnau (1660–1722), som var thomaskantor før Bach overtok dette embetet for 300 år sidan.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Kuhnau, Zelenka, J.S. Bach:
Magnificat
Bach Collegium Japan; dir.: Masaaki Suzuki. BIS 1999
Standardinnspelinga
J.S. Bach, Caldara, Kuhnau:
Magnificat
Das Kleine Konzert; Rheinische Kantorei, dir.: Hermann Max. EMI 1992
Freistar det med litt festleg musikk fyrste juledag? Då tilrår eg å leggja Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Magnificat, BWV 243, i spelaren. Denne dagen, 25. desember, er det nemleg 300 år sidan dette verket blei urframført i Thomaskyrkja i Leipzig. Jula 1723 var den fyrste for Bach som ny thomaskantor, og trongen hans til å markera seg i embetet avla ei rekkje storfelte kyrkjemusikkverk dette året.
Denne latinske tonesetjinga av Marias lovsong frå Lukasevangeliet er vel det mest praktfulle, med fem songsolistar, femstemmig kor, tre trompetar og paukar, i tillegg til fløyter, oboar, fagott – og dei obligatoriske strykarane.
Potent
Ikkje ulikt Juleoratoriet, som hadde urpremiere fyrste juledag ti år seinare, byrjar magnificatet med eit skikkeleg smell. Opningsorda «Mi sjel høglovar Herren» er tonesette i roleg, dansande tretakt, som på typisk Bach-vis blir utbrodert med ein vrimmel av lynsnare sekstendelsnotar.
Få Bach-verk har så store kontrastar på kort tid. Rå kraft dominerer i sats 7, «Fecit potentiam» (Han gjorde storverk med sin sterke arm), medan sats 10, «Suscepit Israel» (Han tok seg av Israel, sin tenar), er varleiken sjølv. Mest elegant er vel nummer 9, altarien «Esurientes» (Han metta dei svoltne med gode gåver), der to fløyter rører seg hugnadsfullt i parallelle melodirørsler.
To versjonar
Samanliknar ein dei to standardinnspelingane, sansar den merksame lyttaren kan hende at fløytene i den sistnemnde satsen («Esurientes») kling ulikt. Det finst nemleg to versjonar av Bachs magnificat.
Bach Collegium Japan, dirigert av Masaaki Suzuki, spelte i 1999 inn det som i dag er den oftast framførte versjonen (BWV 243b). Den går i D-dur og føreskriv bruk av tverrfløyter. Men dette ei omarbeiding frå 1730-talet. Verket i opphaveleg form (BWV 243a), den frå 1723 som har jubileum, går derimot i Ess-dur og føreskriv blokkfløyter. Det er denne Das Kleine Konzert under leiing av Hermann Max gav ut i 1992.
Kva for ein versjon så finast? Eg er blokkfløytist og difor inhabil. Men eg held uansett ein knapp på den «originale» i Ess-dur – sjølv om innspelinga med Bach Collegium Japan (D-dur-versjonen) er den teknisk beste, særleg når det gjeld solistane.
Begge platene er likevel verde å lytta til, ikkje minst av di dei også inneheld magnificat-tonesetjingar av andre tyske barokkomponistar. Skal eg tilrå eitt av desse verka, må det vera magnificatet i C-dur av Johann Kuhnau (1660–1722), som var thomaskantor før Bach overtok dette embetet for 300 år sidan.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Dyrlegen kjem
Joachim Cooder er kjend som perkusjonist frå fleire utgivingar saman med opphavet, Ry Cooder.
Foto: Amanda Charchian
Motellet til drøymaren
Joachim Cooder opnar dørene til sju musikalske rom.
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»