Magnifikt
J.S. Bachs juledagsmusikk jubilerer.
Musiserande englar frå «Den tronande madonna med barnet» av Giovanni Bellini (ca. 1443–1516) i Accademia i Venezia.
Foto: Sjur Haga Bringeland
Standardinnspelinga
Kuhnau, Zelenka, J.S. Bach:
Magnificat
Bach Collegium Japan; dir.: Masaaki Suzuki. BIS 1999
Standardinnspelinga
J.S. Bach, Caldara, Kuhnau:
Magnificat
Das Kleine Konzert; Rheinische Kantorei, dir.: Hermann Max. EMI 1992
Freistar det med litt festleg musikk fyrste juledag? Då tilrår eg å leggja Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Magnificat, BWV 243, i spelaren. Denne dagen, 25. desember, er det nemleg 300 år sidan dette verket blei urframført i Thomaskyrkja i Leipzig. Jula 1723 var den fyrste for Bach som ny thomaskantor, og trongen hans til å markera seg i embetet avla ei rekkje storfelte kyrkjemusikkverk dette året.
Denne latinske tonesetjinga av Marias lovsong frå Lukasevangeliet er vel det mest praktfulle, med fem songsolistar, femstemmig kor, tre trompetar og paukar, i tillegg til fløyter, oboar, fagott – og dei obligatoriske strykarane.
Potent
Ikkje ulikt Juleoratoriet, som hadde urpremiere fyrste juledag ti år seinare, byrjar magnificatet med eit skikkeleg smell. Opningsorda «Mi sjel høglovar Herren» er tonesette i roleg, dansande tretakt, som på typisk Bach-vis blir utbrodert med ein vrimmel av lynsnare sekstendelsnotar.
Få Bach-verk har så store kontrastar på kort tid. Rå kraft dominerer i sats 7, «Fecit potentiam» (Han gjorde storverk med sin sterke arm), medan sats 10, «Suscepit Israel» (Han tok seg av Israel, sin tenar), er varleiken sjølv. Mest elegant er vel nummer 9, altarien «Esurientes» (Han metta dei svoltne med gode gåver), der to fløyter rører seg hugnadsfullt i parallelle melodirørsler.
To versjonar
Samanliknar ein dei to standardinnspelingane, sansar den merksame lyttaren kan hende at fløytene i den sistnemnde satsen («Esurientes») kling ulikt. Det finst nemleg to versjonar av Bachs magnificat.
Bach Collegium Japan, dirigert av Masaaki Suzuki, spelte i 1999 inn det som i dag er den oftast framførte versjonen (BWV 243b). Den går i D-dur og føreskriv bruk av tverrfløyter. Men dette ei omarbeiding frå 1730-talet. Verket i opphaveleg form (BWV 243a), den frå 1723 som har jubileum, går derimot i Ess-dur og føreskriv blokkfløyter. Det er denne Das Kleine Konzert under leiing av Hermann Max gav ut i 1992.
Kva for ein versjon så finast? Eg er blokkfløytist og difor inhabil. Men eg held uansett ein knapp på den «originale» i Ess-dur – sjølv om innspelinga med Bach Collegium Japan (D-dur-versjonen) er den teknisk beste, særleg når det gjeld solistane.
Begge platene er likevel verde å lytta til, ikkje minst av di dei også inneheld magnificat-tonesetjingar av andre tyske barokkomponistar. Skal eg tilrå eitt av desse verka, må det vera magnificatet i C-dur av Johann Kuhnau (1660–1722), som var thomaskantor før Bach overtok dette embetet for 300 år sidan.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Kuhnau, Zelenka, J.S. Bach:
Magnificat
Bach Collegium Japan; dir.: Masaaki Suzuki. BIS 1999
Standardinnspelinga
J.S. Bach, Caldara, Kuhnau:
Magnificat
Das Kleine Konzert; Rheinische Kantorei, dir.: Hermann Max. EMI 1992
Freistar det med litt festleg musikk fyrste juledag? Då tilrår eg å leggja Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Magnificat, BWV 243, i spelaren. Denne dagen, 25. desember, er det nemleg 300 år sidan dette verket blei urframført i Thomaskyrkja i Leipzig. Jula 1723 var den fyrste for Bach som ny thomaskantor, og trongen hans til å markera seg i embetet avla ei rekkje storfelte kyrkjemusikkverk dette året.
Denne latinske tonesetjinga av Marias lovsong frå Lukasevangeliet er vel det mest praktfulle, med fem songsolistar, femstemmig kor, tre trompetar og paukar, i tillegg til fløyter, oboar, fagott – og dei obligatoriske strykarane.
Potent
Ikkje ulikt Juleoratoriet, som hadde urpremiere fyrste juledag ti år seinare, byrjar magnificatet med eit skikkeleg smell. Opningsorda «Mi sjel høglovar Herren» er tonesette i roleg, dansande tretakt, som på typisk Bach-vis blir utbrodert med ein vrimmel av lynsnare sekstendelsnotar.
Få Bach-verk har så store kontrastar på kort tid. Rå kraft dominerer i sats 7, «Fecit potentiam» (Han gjorde storverk med sin sterke arm), medan sats 10, «Suscepit Israel» (Han tok seg av Israel, sin tenar), er varleiken sjølv. Mest elegant er vel nummer 9, altarien «Esurientes» (Han metta dei svoltne med gode gåver), der to fløyter rører seg hugnadsfullt i parallelle melodirørsler.
To versjonar
Samanliknar ein dei to standardinnspelingane, sansar den merksame lyttaren kan hende at fløytene i den sistnemnde satsen («Esurientes») kling ulikt. Det finst nemleg to versjonar av Bachs magnificat.
Bach Collegium Japan, dirigert av Masaaki Suzuki, spelte i 1999 inn det som i dag er den oftast framførte versjonen (BWV 243b). Den går i D-dur og føreskriv bruk av tverrfløyter. Men dette ei omarbeiding frå 1730-talet. Verket i opphaveleg form (BWV 243a), den frå 1723 som har jubileum, går derimot i Ess-dur og føreskriv blokkfløyter. Det er denne Das Kleine Konzert under leiing av Hermann Max gav ut i 1992.
Kva for ein versjon så finast? Eg er blokkfløytist og difor inhabil. Men eg held uansett ein knapp på den «originale» i Ess-dur – sjølv om innspelinga med Bach Collegium Japan (D-dur-versjonen) er den teknisk beste, særleg når det gjeld solistane.
Begge platene er likevel verde å lytta til, ikkje minst av di dei også inneheld magnificat-tonesetjingar av andre tyske barokkomponistar. Skal eg tilrå eitt av desse verka, må det vera magnificatet i C-dur av Johann Kuhnau (1660–1722), som var thomaskantor før Bach overtok dette embetet for 300 år sidan.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.