JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Markant fanfare

Ensemble Les Surprises framfører Euro­visjon-melodien muntert og krigersk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ensemble Les Surprises blir dirigert av organisten Louis-Noël Bestion de Camboulas.

Ensemble Les Surprises blir dirigert av organisten Louis-Noël Bestion de Camboulas.

Foto: Yann-Gachet

Ensemble Les Surprises blir dirigert av organisten Louis-Noël Bestion de Camboulas.

Ensemble Les Surprises blir dirigert av organisten Louis-Noël Bestion de Camboulas.

Foto: Yann-Gachet

3020
20240308
3020
20240308

CD

Marc-
Antoine Charpentier, Henry Desmarest:

Te Deum

Ensemble Les Surprises; dir.: Louis-Noël Bestion de Camboulas. Alpha 2024

Te Deum laudamus, Gud, deg lovprisar me – slik byrjar den såkalla ambrosianske lovsongen, som skal gå attende til den heilage Ambrosius av Milano på 300-talet. Mange komponistar har tonesett denne hymnen: Händel, Haydn, Bruckner, Verdi, Dvořák, til dømes.

J.S. Bach gjorde også kantate av han, i Luthers tyske omsetjing Herr Gott, dich loben wir. Men den mest kjende tonesetjinga blei laga i 1692 av franskmannen Marc-Antoine Charpentier (kring 1643–1704). Dei fyrste åtte taktane av instrumentalforspelet har nemleg sidan 1954 vore signaturmelodien til Eurovision Song Contest.

Denne markante fanfaren med trompetar og paukar opnar plata til Ensemble Les Surprises, eit fransk kor- og barokkorkester som sidan grunnlegginga i 2021 har kome med heile 13 CD-ar. Albumet inneheld også fyrsteinnspelinga av Te Deum-tonesetjinga til Charpentiers yngre landsmann Henry Desmarest (1667–1741).

Charpentier

Når eg høyrer Ensemble Les Surprises, får eg kjensla av at berre franskmenn kan spela denne musikken på ein så naturleg og lett, men samstundes opphøgd måte. Det har med det franske språket å gjera, for tunge- og tonemålet deira har mangt sams, med korte frasar og mange små, brå betoningar og pausar i fraseflyten. Slik skil det seg frå den italienske musikken, med lange, songlege frasar og jamt flytande rytmikk, jamfør det karakteristiske ved språket deira.

Som heilskap er denne tolkinga av Charpentiers Te Deum i D-dur den mest stilreine eg har høyrt. Både kor og solistar held høgt nivå, til dømes bassen Jean-Christophe Lanièce, som syng dei to fyrste verselinene solo (spor 2). Suveren er også sopranen Jehanne Amzal, som framfører satsen «Te ergo quaesumus» (Deg ber me difor, spor 6) med skimrande røyst, i elegant samsong med to blokkfløyter. Dei massive tutti-satsane (med heile ensemblet) oppnår den stemninga Charpentier sjølv karakteriserte tonearten D-Dur med: joyeux & très guerrier, «muntert og særs krigersk».

Desmarest

Også Desmarests Te Deum, med tilnamnet «de Lyon», opnar med eit fanfareaktig forspel (spor 10), men her er det sopranen som syng soloen som introduserer dei fyrste to verselinene – i dette høvet Eugénie Lefebve, som har ein noko mørkare klang enn Amzal (spor 11). Like etter kjem resten av solistane inn med ein sofistikert polyfon korsong. I det heile høyrer me i Desmarests versjon fleire parti med komplisert fleirstemmigheit enn i Charpentiers.

Meir komplisert var forresten også livet hans. Etter å ha forelska seg i og sett barn på den adelege (og i overkant unge) eleven Marie-Marguerite, måtte Desmarest flykta frå Frankrike. I 1700 blei han dømd til døden in absentia for utukt og kidnapping – men fann ei trygg hamn i Spania, der dei gifte seg.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Marc-
Antoine Charpentier, Henry Desmarest:

Te Deum

Ensemble Les Surprises; dir.: Louis-Noël Bestion de Camboulas. Alpha 2024

Te Deum laudamus, Gud, deg lovprisar me – slik byrjar den såkalla ambrosianske lovsongen, som skal gå attende til den heilage Ambrosius av Milano på 300-talet. Mange komponistar har tonesett denne hymnen: Händel, Haydn, Bruckner, Verdi, Dvořák, til dømes.

J.S. Bach gjorde også kantate av han, i Luthers tyske omsetjing Herr Gott, dich loben wir. Men den mest kjende tonesetjinga blei laga i 1692 av franskmannen Marc-Antoine Charpentier (kring 1643–1704). Dei fyrste åtte taktane av instrumentalforspelet har nemleg sidan 1954 vore signaturmelodien til Eurovision Song Contest.

Denne markante fanfaren med trompetar og paukar opnar plata til Ensemble Les Surprises, eit fransk kor- og barokkorkester som sidan grunnlegginga i 2021 har kome med heile 13 CD-ar. Albumet inneheld også fyrsteinnspelinga av Te Deum-tonesetjinga til Charpentiers yngre landsmann Henry Desmarest (1667–1741).

Charpentier

Når eg høyrer Ensemble Les Surprises, får eg kjensla av at berre franskmenn kan spela denne musikken på ein så naturleg og lett, men samstundes opphøgd måte. Det har med det franske språket å gjera, for tunge- og tonemålet deira har mangt sams, med korte frasar og mange små, brå betoningar og pausar i fraseflyten. Slik skil det seg frå den italienske musikken, med lange, songlege frasar og jamt flytande rytmikk, jamfør det karakteristiske ved språket deira.

Som heilskap er denne tolkinga av Charpentiers Te Deum i D-dur den mest stilreine eg har høyrt. Både kor og solistar held høgt nivå, til dømes bassen Jean-Christophe Lanièce, som syng dei to fyrste verselinene solo (spor 2). Suveren er også sopranen Jehanne Amzal, som framfører satsen «Te ergo quaesumus» (Deg ber me difor, spor 6) med skimrande røyst, i elegant samsong med to blokkfløyter. Dei massive tutti-satsane (med heile ensemblet) oppnår den stemninga Charpentier sjølv karakteriserte tonearten D-Dur med: joyeux & très guerrier, «muntert og særs krigersk».

Desmarest

Også Desmarests Te Deum, med tilnamnet «de Lyon», opnar med eit fanfareaktig forspel (spor 10), men her er det sopranen som syng soloen som introduserer dei fyrste to verselinene – i dette høvet Eugénie Lefebve, som har ein noko mørkare klang enn Amzal (spor 11). Like etter kjem resten av solistane inn med ein sofistikert polyfon korsong. I det heile høyrer me i Desmarests versjon fleire parti med komplisert fleirstemmigheit enn i Charpentiers.

Meir komplisert var forresten også livet hans. Etter å ha forelska seg i og sett barn på den adelege (og i overkant unge) eleven Marie-Marguerite, måtte Desmarest flykta frå Frankrike. I 1700 blei han dømd til døden in absentia for utukt og kidnapping – men fann ei trygg hamn i Spania, der dei gifte seg.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis