Melankoli
Jonas Nordberg tryllar fram velklang frå sauetarm.
Luttspelande englar frå Giovanni Bellinis (ca. 1443–1516) «Tronande madonna» (utsnitt) i Gallerie dell’Accademia i Venezia.
Foto: Sjur Haga Bringeland
CD
John Dowland:
Lessons
Jonas Nordberg, renessanselutt. BIS 2022
«Now divine aire! Now is his soul ravished. Is it not strange that sheep’s guts should hale souls out of men’s bodies?» – «Så, guddommelege musikk! No er sjela hans gripen! Er det ikkje merkeleg at sauetarmar kan hala sjela ut or lekamen til eit menneske?» Dette sitatet frå Shakespeare-komedien Stor ståhei for ingenting krev kontekstualisering. Det får me i omslagsteksten til Jonas Nordbergs album Lessons, der den svenske luttspelaren framfører musikk frå Shakespeares tid, av Englands største luttkomponist, John Dowland (1563–1626).
Med sauetarm er det strengane på renessanselutten som er meint. Desse var den gongen ikkje laga av metall eller nylon, men av tvinna tarm frå sau eller storfe, noko som òg gjeld strykeinstrument. Tarmstrengar har ein eigen varm og duld klang, men dei er kjenslege for mekanisk slitasje og endringar i temperatur og humiditet – har du ikkje opplevd ein barokkonsert der fiolinisten ryk ein streng og må skifta han, har du ikkje vore på nok barokkonsertar.
Kling godt
Nordberg er kompromisslaus i sin tarmentusiasme. Mange luttspelarar grip til strengar som er omspunne med metall eller laga av syntetiske materiale for slik å sikra fysisk stabilitet og klangleg briljans. Nordberg, derimot, insisterer på den reine, historiske klangen. Dette inneber ekstraarbeid som polering av tarmstrengane med børstar av siv og behandling av bass-strengane med trutning i mineralsaltlake.
Å peika konkret på kva som skil Nordbergs luttklang frå den til dei meir kompromissvillige kollegaane hans, er eg ikkje i stand til. Men lutten hans kling i alle høve godt.
Kristian Kvart
Det Bach var for orgelmusikken, var Dowland for luttmusikken. Verknaden hans som luttkomponist og -virtuos gjekk langt ut over Englands grenser: Etter opphald i Frankrike, Tyskland og Italia tente han mellom anna i åtte år som kammermusikar ved Kristian IVs hoff i København. I dag er vel luttsongane mest populære, men fingeravtrykka etter virtuositeten hans merkar me best i solostykka.
Dei ber ofte namnet til den dei blei dediserte til, til dømes «The Most High and Mighty Christianus the Fourth, King of Denmark, His Galliard.» Dette er ein stolt og kraftfull dansesats, passande til Kristian Kvart slik me kjenner han frå portrettmåleria. Nordberg spelar galliarden med fulltonande akkordar og tydeleg differensiering mellom melodi og bassline. Eg likar godt den gylne og metta klangen i bassregisteret, som spelar ei spesiell rolle i «A Fantasie». Stykket har ein artig liten bass-solo mot slutten.
Det mest kjende verket på plata er «Lachrimae» (òg kalla «Flow my Tears»), som er eit typisk uttrykk for Dowlands melankoli, den han (og mange av dei samtidige poetane hans) dyrka som kunstnarleg livsinnstilling. Nordberg spelar stykket i ganske høgt tempo. Slik gjev han inntrykk av å teikna eit bilete av melankolien meir enn å kjenna på melankolien sjølv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
John Dowland:
Lessons
Jonas Nordberg, renessanselutt. BIS 2022
«Now divine aire! Now is his soul ravished. Is it not strange that sheep’s guts should hale souls out of men’s bodies?» – «Så, guddommelege musikk! No er sjela hans gripen! Er det ikkje merkeleg at sauetarmar kan hala sjela ut or lekamen til eit menneske?» Dette sitatet frå Shakespeare-komedien Stor ståhei for ingenting krev kontekstualisering. Det får me i omslagsteksten til Jonas Nordbergs album Lessons, der den svenske luttspelaren framfører musikk frå Shakespeares tid, av Englands største luttkomponist, John Dowland (1563–1626).
Med sauetarm er det strengane på renessanselutten som er meint. Desse var den gongen ikkje laga av metall eller nylon, men av tvinna tarm frå sau eller storfe, noko som òg gjeld strykeinstrument. Tarmstrengar har ein eigen varm og duld klang, men dei er kjenslege for mekanisk slitasje og endringar i temperatur og humiditet – har du ikkje opplevd ein barokkonsert der fiolinisten ryk ein streng og må skifta han, har du ikkje vore på nok barokkonsertar.
Kling godt
Nordberg er kompromisslaus i sin tarmentusiasme. Mange luttspelarar grip til strengar som er omspunne med metall eller laga av syntetiske materiale for slik å sikra fysisk stabilitet og klangleg briljans. Nordberg, derimot, insisterer på den reine, historiske klangen. Dette inneber ekstraarbeid som polering av tarmstrengane med børstar av siv og behandling av bass-strengane med trutning i mineralsaltlake.
Å peika konkret på kva som skil Nordbergs luttklang frå den til dei meir kompromissvillige kollegaane hans, er eg ikkje i stand til. Men lutten hans kling i alle høve godt.
Kristian Kvart
Det Bach var for orgelmusikken, var Dowland for luttmusikken. Verknaden hans som luttkomponist og -virtuos gjekk langt ut over Englands grenser: Etter opphald i Frankrike, Tyskland og Italia tente han mellom anna i åtte år som kammermusikar ved Kristian IVs hoff i København. I dag er vel luttsongane mest populære, men fingeravtrykka etter virtuositeten hans merkar me best i solostykka.
Dei ber ofte namnet til den dei blei dediserte til, til dømes «The Most High and Mighty Christianus the Fourth, King of Denmark, His Galliard.» Dette er ein stolt og kraftfull dansesats, passande til Kristian Kvart slik me kjenner han frå portrettmåleria. Nordberg spelar galliarden med fulltonande akkordar og tydeleg differensiering mellom melodi og bassline. Eg likar godt den gylne og metta klangen i bassregisteret, som spelar ei spesiell rolle i «A Fantasie». Stykket har ein artig liten bass-solo mot slutten.
Det mest kjende verket på plata er «Lachrimae» (òg kalla «Flow my Tears»), som er eit typisk uttrykk for Dowlands melankoli, den han (og mange av dei samtidige poetane hans) dyrka som kunstnarleg livsinnstilling. Nordberg spelar stykket i ganske høgt tempo. Slik gjev han inntrykk av å teikna eit bilete av melankolien meir enn å kjenna på melankolien sjølv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.