Mellom det insisterande og det anonyme
Slagverkimprovisasjonane til Zach lærer oss å ha ei undrande haldning til rommet mellom musikk og omgjevnader.
Ingar Zach spelar på gran cassa, den store tromma.
Samtidsmusikk
Ingar Zach:
Strumento di etimo incerto
Aspen Edities
I 2021 gav den norske improvisasjonsmusikaren Ingar Zach ut ei svært vellukka duoplate i lag med italienaren Michele Rabbia, der dei utforska kva som kan skje i møtet mellom slagverksinstrument og elektronikk.
Denne nye plata kan sjåast som eit framhald av dette prosjektet, men her er Zach åleine med instrumenta sine – noko som medfører at lydbiletet vert meir nake og gjennomsiktig.
Lange klangflater
Hovudverktøyet til Zach er ein liggjande gran cassa, den store tromma som mellom anna vert nytta i symfoniorkester, der han plasserer ulike vibrerande objekt.
Av og til førekjem tydelege slag, dunk, maskinelle skrapelydar eller klokkeklang, men like ofte er det tale om lange klangflater av meir ubestemmeleg karakter. Og det er denne spenninga mellom det tydelege/artikulerte og meir vage som kjenneteiknar denne musikken.
Medan eg skreiv dette, høyrde eg ein lyd som eg først trudde var ein lastebil på tomgang ute i gata, men det var frå plata. Og dette er ikkje negativt meint – tvert imot: Å lyda til Zachs musikk er samstundes ei trening i å verta var dei uendeleg mange lydane som omgjev oss kvar dag, heile tida.
Improvisert
Eksperimenterande sam-
tidsmusikk kan vera så mykje, frå frijazzens energiske ekspressivitet til den ekstreme og komplekse detaljkontrollen hos partiturkomponistane. Dette er ingen av delane. Musikken er improvisert, men disiplinert og like mykje i slekt med minimalisme og ambient music.
Å lyda til denne plata er atter ei fin påminning om at skilnadene mellom lyd og stille, mellom musikk og omgjevnader, ikkje er absolutte, og at det vakraste ofte er å finna i desse overgangane.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast meldingar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Samtidsmusikk
Ingar Zach:
Strumento di etimo incerto
Aspen Edities
I 2021 gav den norske improvisasjonsmusikaren Ingar Zach ut ei svært vellukka duoplate i lag med italienaren Michele Rabbia, der dei utforska kva som kan skje i møtet mellom slagverksinstrument og elektronikk.
Denne nye plata kan sjåast som eit framhald av dette prosjektet, men her er Zach åleine med instrumenta sine – noko som medfører at lydbiletet vert meir nake og gjennomsiktig.
Lange klangflater
Hovudverktøyet til Zach er ein liggjande gran cassa, den store tromma som mellom anna vert nytta i symfoniorkester, der han plasserer ulike vibrerande objekt.
Av og til førekjem tydelege slag, dunk, maskinelle skrapelydar eller klokkeklang, men like ofte er det tale om lange klangflater av meir ubestemmeleg karakter. Og det er denne spenninga mellom det tydelege/artikulerte og meir vage som kjenneteiknar denne musikken.
Medan eg skreiv dette, høyrde eg ein lyd som eg først trudde var ein lastebil på tomgang ute i gata, men det var frå plata. Og dette er ikkje negativt meint – tvert imot: Å lyda til Zachs musikk er samstundes ei trening i å verta var dei uendeleg mange lydane som omgjev oss kvar dag, heile tida.
Improvisert
Eksperimenterande sam-
tidsmusikk kan vera så mykje, frå frijazzens energiske ekspressivitet til den ekstreme og komplekse detaljkontrollen hos partiturkomponistane. Dette er ingen av delane. Musikken er improvisert, men disiplinert og like mykje i slekt med minimalisme og ambient music.
Å lyda til denne plata er atter ei fin påminning om at skilnadene mellom lyd og stille, mellom musikk og omgjevnader, ikkje er absolutte, og at det vakraste ofte er å finna i desse overgangane.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast meldingar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.