JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Melodisk instinkt

Også det enkle treng sin meister.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Utsnitt frå eit posthumt portrett frå 1819.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Utsnitt frå eit posthumt portrett frå 1819.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Utsnitt frå eit posthumt portrett frå 1819.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Utsnitt frå eit posthumt portrett frå 1819.

2993
20210917
2993
20210917

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

Freund­stücke

Ann-Helen Moen, sopran; Liv Glaser, hammarklaver. Simax 2020

I teksten i omslagsheftet minnest Liv Glaser songtimane på folkeskulen då vinteren byrja å sleppa taket og dei song den lyse og vonfulle «Kom, mai, du skjønne, milde». Ikkje før ho høyrde sistesatsen frå Wolfgang Amadeus Mozarts siste klaverkonsert (nr. 27 i B-dur), som nyttar det same tematiske materialet, gjekk det opp for henne at dette ikkje var ein norsk folkesong.

Misforståinga skjønar eg godt. Ein norsk folkesong høyrest det vel ikkje ut som, men ein tysk eller austerriksk? Så absolutt, og tyske oppslagsverk listar han då òg som ein av dei få klassiske verka som «gjennom populariteten har oppnådd folkemusikkstatus».

22 lieder

Mozarts evne til å komponera iøyrefallande og (i alle høve tilsynelatande) enkle melodiar som er perfekt tilpassa versefoten i poesien, vitnar om det musikalske instinktet hans. På albumet Freundstücke akkompagnerer Glaser sopranen Ann-Helen Moen i 22 slike korte kunstsongar, som tyskarane kallar Lieder.

Sjangeren er noko me vanlegvis assosierer med romantikken, men også wienerklassisismen avla fine verk. Desse songane er gjerne enklare i forma enn dei romantiske, med eit akkompagnement som «involverer» seg mindre i songmelodien og lyrikken.

Men det enkle treng òg sin meister. Og Glaser spelar meisterleg, på eit hammarklaver som er ein kopi av Anton Walter-flygelet Mozart kjøpte i 1782. På slike historiske instrument kan ein ikkje spela like sterkt som på moderne konsertflygel. Men dei mogleggjer heilt andre klanglege og artikulatoriske finessar.

Fiolen

Lat oss ta det fyrste stykket på plata som døme: «Das Veilchen», som er eit av dei oftast tonesette dikta til Goethe, publisert i 1775 i det tyske bladet med det kostelege namnet Iris. Kvartalsskrift for fruentimmer. Det handlar om ein liten fiol som står einsam på marka. Han drøymer om å bli plukka av ei gjetarjente og at ho skal trykkja han til brystet. Men den glade jenta ensar ikkje fiolen og trakkar han ned. Likevel frydar han seg over at det var nett ho som øydela han.

Glaser utfører akkompagnementet skifterikt og klårt. Med hammarklaveret får ho til sprø stakkato-ansatsar den eine augneblinken og herlege, dynamisk differensierte legato-liner den neste. Måten ho skaper klangleg avveksling på, minner om at ein på slike 1700-talsklaver får fram den same typen røffe, eksplosive ansatsar som strykarar oppnår gjennom å variera bogebruken.

Moen er, til liks med Glaser, ein røynd Mozart-tolkar, særleg på operascena. Når det gjeld det dramatiske, altså uttrykket, gjer ho det godt. Men tekstuttalen er stundom så diffus at det er uråd å skjøna teksten – det blir for mykje klang og for lite ord. Når plateselskapet heller ikkje har prioritert å trykkja lyrikken i omslagsheftet, blir det vanskeleg å fylgja med.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

Freund­stücke

Ann-Helen Moen, sopran; Liv Glaser, hammarklaver. Simax 2020

I teksten i omslagsheftet minnest Liv Glaser songtimane på folkeskulen då vinteren byrja å sleppa taket og dei song den lyse og vonfulle «Kom, mai, du skjønne, milde». Ikkje før ho høyrde sistesatsen frå Wolfgang Amadeus Mozarts siste klaverkonsert (nr. 27 i B-dur), som nyttar det same tematiske materialet, gjekk det opp for henne at dette ikkje var ein norsk folkesong.

Misforståinga skjønar eg godt. Ein norsk folkesong høyrest det vel ikkje ut som, men ein tysk eller austerriksk? Så absolutt, og tyske oppslagsverk listar han då òg som ein av dei få klassiske verka som «gjennom populariteten har oppnådd folkemusikkstatus».

22 lieder

Mozarts evne til å komponera iøyrefallande og (i alle høve tilsynelatande) enkle melodiar som er perfekt tilpassa versefoten i poesien, vitnar om det musikalske instinktet hans. På albumet Freundstücke akkompagnerer Glaser sopranen Ann-Helen Moen i 22 slike korte kunstsongar, som tyskarane kallar Lieder.

Sjangeren er noko me vanlegvis assosierer med romantikken, men også wienerklassisismen avla fine verk. Desse songane er gjerne enklare i forma enn dei romantiske, med eit akkompagnement som «involverer» seg mindre i songmelodien og lyrikken.

Men det enkle treng òg sin meister. Og Glaser spelar meisterleg, på eit hammarklaver som er ein kopi av Anton Walter-flygelet Mozart kjøpte i 1782. På slike historiske instrument kan ein ikkje spela like sterkt som på moderne konsertflygel. Men dei mogleggjer heilt andre klanglege og artikulatoriske finessar.

Fiolen

Lat oss ta det fyrste stykket på plata som døme: «Das Veilchen», som er eit av dei oftast tonesette dikta til Goethe, publisert i 1775 i det tyske bladet med det kostelege namnet Iris. Kvartalsskrift for fruentimmer. Det handlar om ein liten fiol som står einsam på marka. Han drøymer om å bli plukka av ei gjetarjente og at ho skal trykkja han til brystet. Men den glade jenta ensar ikkje fiolen og trakkar han ned. Likevel frydar han seg over at det var nett ho som øydela han.

Glaser utfører akkompagnementet skifterikt og klårt. Med hammarklaveret får ho til sprø stakkato-ansatsar den eine augneblinken og herlege, dynamisk differensierte legato-liner den neste. Måten ho skaper klangleg avveksling på, minner om at ein på slike 1700-talsklaver får fram den same typen røffe, eksplosive ansatsar som strykarar oppnår gjennom å variera bogebruken.

Moen er, til liks med Glaser, ein røynd Mozart-tolkar, særleg på operascena. Når det gjeld det dramatiske, altså uttrykket, gjer ho det godt. Men tekstuttalen er stundom så diffus at det er uråd å skjøna teksten – det blir for mykje klang og for lite ord. Når plateselskapet heller ikkje har prioritert å trykkja lyrikken i omslagsheftet, blir det vanskeleg å fylgja med.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis