Messe i krigstid
Haydns «Paukemesse» er ei bøn om fred i ei verd av krig.
Franskmenn mot austerrikarar i slaget ved Arcole i Nord-Italia i 1796. Måleri av Horace Vernet (1789–1863).
Standardinnspelinga
Joseph Haydn:
Paukenmesse
Collegium Musicum 90; dir.: Richard Hickox. Chandos 1998
Året er 1796. Revolusjonskrigane mellom Frankrike og ymse samband av europeiske makter er i sitt femte år. Under den såkalla fyrste koalisjonskrigen kjempar austerrikske troppar ein tofrontskrig: Den eine fronten er i Sør-Tyskland, den andre i Nord-Italia, som er i ferd med å bli hærteke av franskmennene under leiing av den unge og karismatiske Napoleon. For fyrste gong sidan den osmanske kringsetjinga av Wien i 1683 står hovudstaden i fare for å bli invadert.
In tempore belli
Dette er den historiske bakgrunnen for Joseph Haydns messe i C-dur for fire solistar, firstemmig kor og orkester, Hob. XXII/9. Ho blir gjerne kalla «Paukemessa». Men den latinske tittelen den 64 år gamle komponisten forsynte partituret med, er sterkare: Missa in tempore belli – «Messe i krigstid».
Tekstgrunnlaget for ei messe er ledda Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei. Det var ikkje nytt å leggja inn krigsreferansar i messetonesetjingar – i form av instrumentering med paukar og trompetar, i tillegg til melodiske og rytmiske motiv frå militærmusikken. Men den sofistikerte og dramaturgisk gjennomtenkte måten Haydn her gjer det på, skulle fyrst bli overgått eit kvart hundreår seinare, med Beethovens Missa solemnis.
Korleis kjem så krigsotta til uttrykk i Haydns verk?
Vondt omen
Dei fire opningsledda (Kyrie, Gloria, Credo og Sanctus) er haldne i konvensjonell stil – konvensjonell i uttrykk og effektar, med den vakre blandinga av songlege melodiar og balansert veksling mellom kor og solistar som den gamle Haydn meistra til fulle. Men messeleddet Agnus Dei («Guds lam») er eineståande.
Satsen tek ei overraskande vending. «Du Guds Lam, som bar all verdsens synder, miskunna deg over oss» blir fyrst sunge enkelt og vakkert, med linne harmoniar i koret. Men snart kjem eit varsel om det vonde i form av paukeslag i pianissimo, langsame trommekvervlar komponisten meinte skulle spelast «som om ein høyrer fienden i det fjerne rykkja nærare». Fyrst er desse paukeslaga liksom utanfor musikken. Seinare – styrkte av stadig sterkare trompetstøyt – tek dei over heile satsen.
«Vil du ha fred, førebu deg på krig», lyder det latinske ordtaket. Sistesatsen, «Dona nobis pacem» («Gjev oss fred»), er sigerviss, med krigerske fanfarar som vekslar mellom fredsame solistiske parti og drivande korfugar. Haydns musikalske bøn om fred i ei verd av krig blir altså lønt med siger.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Joseph Haydn:
Paukenmesse
Collegium Musicum 90; dir.: Richard Hickox. Chandos 1998
Året er 1796. Revolusjonskrigane mellom Frankrike og ymse samband av europeiske makter er i sitt femte år. Under den såkalla fyrste koalisjonskrigen kjempar austerrikske troppar ein tofrontskrig: Den eine fronten er i Sør-Tyskland, den andre i Nord-Italia, som er i ferd med å bli hærteke av franskmennene under leiing av den unge og karismatiske Napoleon. For fyrste gong sidan den osmanske kringsetjinga av Wien i 1683 står hovudstaden i fare for å bli invadert.
In tempore belli
Dette er den historiske bakgrunnen for Joseph Haydns messe i C-dur for fire solistar, firstemmig kor og orkester, Hob. XXII/9. Ho blir gjerne kalla «Paukemessa». Men den latinske tittelen den 64 år gamle komponisten forsynte partituret med, er sterkare: Missa in tempore belli – «Messe i krigstid».
Tekstgrunnlaget for ei messe er ledda Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei. Det var ikkje nytt å leggja inn krigsreferansar i messetonesetjingar – i form av instrumentering med paukar og trompetar, i tillegg til melodiske og rytmiske motiv frå militærmusikken. Men den sofistikerte og dramaturgisk gjennomtenkte måten Haydn her gjer det på, skulle fyrst bli overgått eit kvart hundreår seinare, med Beethovens Missa solemnis.
Korleis kjem så krigsotta til uttrykk i Haydns verk?
Vondt omen
Dei fire opningsledda (Kyrie, Gloria, Credo og Sanctus) er haldne i konvensjonell stil – konvensjonell i uttrykk og effektar, med den vakre blandinga av songlege melodiar og balansert veksling mellom kor og solistar som den gamle Haydn meistra til fulle. Men messeleddet Agnus Dei («Guds lam») er eineståande.
Satsen tek ei overraskande vending. «Du Guds Lam, som bar all verdsens synder, miskunna deg over oss» blir fyrst sunge enkelt og vakkert, med linne harmoniar i koret. Men snart kjem eit varsel om det vonde i form av paukeslag i pianissimo, langsame trommekvervlar komponisten meinte skulle spelast «som om ein høyrer fienden i det fjerne rykkja nærare». Fyrst er desse paukeslaga liksom utanfor musikken. Seinare – styrkte av stadig sterkare trompetstøyt – tek dei over heile satsen.
«Vil du ha fred, førebu deg på krig», lyder det latinske ordtaket. Sistesatsen, «Dona nobis pacem» («Gjev oss fred»), er sigerviss, med krigerske fanfarar som vekslar mellom fredsame solistiske parti og drivande korfugar. Haydns musikalske bøn om fred i ei verd av krig blir altså lønt med siger.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.