JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Musikalsk måtehald

Sjeldan var Händel meir inderleg enn då han skreiv ariar på morsmålet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Händels tyske ariar er som musikalske stilleben. Her eit utsnitt av «Kurv med blomar» av den spanske barokkmålaren Juan de Arellano (1614–1676).

Händels tyske ariar er som musikalske stilleben. Her eit utsnitt av «Kurv med blomar» av den spanske barokkmålaren Juan de Arellano (1614–1676).

Händels tyske ariar er som musikalske stilleben. Her eit utsnitt av «Kurv med blomar» av den spanske barokkmålaren Juan de Arellano (1614–1676).

Händels tyske ariar er som musikalske stilleben. Her eit utsnitt av «Kurv med blomar» av den spanske barokkmålaren Juan de Arellano (1614–1676).

3066
20230512
3066
20230512

Standard­innspelinga

Georg Friedrich Händel:

Neun Deutsche Arien

Marie Friederike Schröder, sopran; Batzdorfer Rats­kapelle. Accent 2017

Georg Friedrich Händels (1685–1759) Neun deutsche Arien er sjeldsynte blomar i den frodige kompositoriske buketten hans. Dei var alt i samtida lite kjende, og det gjekk to hundre år frå stykka blei komponerte kring 1725, til dei kom på prent. Likevel: Desse ariane er noko av det vakraste han skreiv.

Samlinga, som kan omsetjast til «ni tyske ariar», står i ei særstilling i komponistgjerninga hans. Dei er eitt av få døme på at han komponerer på morsmålet sitt – mest alle vokalverka har italiensk, engelsk eller latinsk tekst. For det andre er ariane tonesette med uvanleg poetisk akkuratesse – balansen mellom ord og tonar er fullkomen, og det musikalske overskrid aldri meiningsinnhaldet i poesien. Og for det tredje er komponisten her aldri ute etter å lokka fram kraftige kjensler i lyttaren, slik mykje annan barokkmusikk har som mål. Den oppbyggjelege naturlyrikken, som er av den tyske poeten Barthold Heinrich Brockes (1680–1747), uttrykkjer opplysingstidas etiske krav til måtehald og rasjonalitet. Denne etikken får estetiske konsekvensar i Händels måte å tonesetja på.

Kammermusikalsk

Me veit ikkje om ariane er oppdragsverk, eller om Händel komponerte dei på eige initiativ. Men sjølv om librettoen er religiøs, kan eg aldri førestilla meg at musikken var mynta på gudstenesta. Det er nemleg noko kammermusikalsk over den intime tonen og den svake besetninga, med éin songar, eitt melodiinstrument og instrumental bass. Kan hende såg Händel føre seg at ariane skulle framførast i privat samanheng? «Musikalske husandaktar» var populære i Tyskland den gongen.

Den inderlege tonen set visse krav til utøvarane, særleg til songaren. Denne bør la alle operafakter og alt virtuoseri fara. Ein avmålt stemmebruk er avgjerande for resultatet.

Stilleben

Ein sopran som innfrir, er tyske Marie Friederike Schröder. Albumet ho i 2017 gav ut med tidlegmusikkensemblet Batzdorfer Ratskapelle, er vel den finaste tolkinga på plate. Schröders røyst er linn og slank, vibratobruken avmålt og tekstuttalen tydeleg. Ornamenta som prydar repetisjonane, er smakfulle og høver til grunnstemninga i dei ulike ariane. I tillegg er songar og melodiinstrument (høvesvis fiolin, fløyte eller obo) vedunderleg samstemte.

Händel unngår, som nemnt, alle ekstrem. Måtehald i uttrykket og jamvekt mellom kjenslene er idealet. Ariane har ikkje handling, men teiknar fintmerkande bilete med detaljar som i eit stilleben.

Denne estetikken kunne ikkje vore meir ulik den me opplever i dei italienske
operaene hans frå same tid, der ariane grensar til musikalsk pyroteknikk. Er Neun deutsche Arien difor utypiske for Händels stil? Kan henda det. Men typisk for denne store komponisten er at han oppnår perfeksjon jamvel når han er på sitt mest utypiske.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Standard­innspelinga

Georg Friedrich Händel:

Neun Deutsche Arien

Marie Friederike Schröder, sopran; Batzdorfer Rats­kapelle. Accent 2017

Georg Friedrich Händels (1685–1759) Neun deutsche Arien er sjeldsynte blomar i den frodige kompositoriske buketten hans. Dei var alt i samtida lite kjende, og det gjekk to hundre år frå stykka blei komponerte kring 1725, til dei kom på prent. Likevel: Desse ariane er noko av det vakraste han skreiv.

Samlinga, som kan omsetjast til «ni tyske ariar», står i ei særstilling i komponistgjerninga hans. Dei er eitt av få døme på at han komponerer på morsmålet sitt – mest alle vokalverka har italiensk, engelsk eller latinsk tekst. For det andre er ariane tonesette med uvanleg poetisk akkuratesse – balansen mellom ord og tonar er fullkomen, og det musikalske overskrid aldri meiningsinnhaldet i poesien. Og for det tredje er komponisten her aldri ute etter å lokka fram kraftige kjensler i lyttaren, slik mykje annan barokkmusikk har som mål. Den oppbyggjelege naturlyrikken, som er av den tyske poeten Barthold Heinrich Brockes (1680–1747), uttrykkjer opplysingstidas etiske krav til måtehald og rasjonalitet. Denne etikken får estetiske konsekvensar i Händels måte å tonesetja på.

Kammermusikalsk

Me veit ikkje om ariane er oppdragsverk, eller om Händel komponerte dei på eige initiativ. Men sjølv om librettoen er religiøs, kan eg aldri førestilla meg at musikken var mynta på gudstenesta. Det er nemleg noko kammermusikalsk over den intime tonen og den svake besetninga, med éin songar, eitt melodiinstrument og instrumental bass. Kan hende såg Händel føre seg at ariane skulle framførast i privat samanheng? «Musikalske husandaktar» var populære i Tyskland den gongen.

Den inderlege tonen set visse krav til utøvarane, særleg til songaren. Denne bør la alle operafakter og alt virtuoseri fara. Ein avmålt stemmebruk er avgjerande for resultatet.

Stilleben

Ein sopran som innfrir, er tyske Marie Friederike Schröder. Albumet ho i 2017 gav ut med tidlegmusikkensemblet Batzdorfer Ratskapelle, er vel den finaste tolkinga på plate. Schröders røyst er linn og slank, vibratobruken avmålt og tekstuttalen tydeleg. Ornamenta som prydar repetisjonane, er smakfulle og høver til grunnstemninga i dei ulike ariane. I tillegg er songar og melodiinstrument (høvesvis fiolin, fløyte eller obo) vedunderleg samstemte.

Händel unngår, som nemnt, alle ekstrem. Måtehald i uttrykket og jamvekt mellom kjenslene er idealet. Ariane har ikkje handling, men teiknar fintmerkande bilete med detaljar som i eit stilleben.

Denne estetikken kunne ikkje vore meir ulik den me opplever i dei italienske
operaene hans frå same tid, der ariane grensar til musikalsk pyroteknikk. Er Neun deutsche Arien difor utypiske for Händels stil? Kan henda det. Men typisk for denne store komponisten er at han oppnår perfeksjon jamvel når han er på sitt mest utypiske.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis