Ny saklegdom
Bridge Quartet spelar alle Arnold Cookes strykekvartettar, for fyrste gong på plate.
Bridge Quartet spesialiserer seg på engelsk musikk.
Foto frå ensemblets Facebook-side
CD
Arnold Cooke:
Complete String Quartets, Volume One
The Bridge Quartet. Toccata Classics 2023
Komponisten Arnold Cooke frå Yorkshire i Nord-England har ei imponerande opusliste med musikk innan dei fleste klassiske sjangrar. Dei fem strykekvartettane hans blei til i løpet av 45 år, frå byrjinga av 1930-åra til slutten av 1970-åra. No er dei spelte inn på plate av Bridge Quartet, med Colin Twigg og Catherine Schofield på fiolin, Michael Schofield på bratsj og Lucy Wilding på cello. Innstuderinga har vore grundig, for tolkingane læt gjennomtenkte, med velvalde tempo og fraseringar. Likevel er ikkje alt teknisk lytefritt. Særleg intonasjonen i toppregisteret til fiolinane kunne stundom vore betre.
Førebels er berre volum 1 lansert, med kvartett nummer 1, 3 og 5. Den fyrste kvartetten, som var ferdig i 1933, er tysk i forma, samstundes som klangen aldri fjernar seg heilt frå det lyriske me kjenner frå britisk repertoar. Cooke hadde på denne tida nett eit treårig studium i Berlin bak seg, som elev hjå Paul Hindemith (1895–1963), ein neoklassisist som forfekta Neue Sachlichkeit i musikken. Denne «nye saklegdomen» gjekk ut på å sjå attende i musikkhistoria, til tida før romantikken, særleg barokken.
B, A, C og H
At Cooke byrjar kvartetten sin med ein fuge, den mest «objektive» av alle komposisjonsformer, er difor typisk. Han ville nok hylla Hindemith, men også fugemeisteren J.S. Bach. Det siste er uttrykt konkret på fylgjande måte: Det tonale sentrumet i dei fire satsane er høvesvis dei fire tonane B, A, C og H.
Opningssatsen «Fuga, lento non troppo» er vakker, med fri, dissonerande kontrapunktikk og tydelege melodiske liner. Men han er i overkant lang (åtte minuttar) i høve til innhaldet som blir presentert. Andresatsen, den livfulle «Scherzo, vivace», kjem difor som noko av ein lette. Også der – ja, i grunnen i heile kvartetten – dominerer det kontrapunktiske og lærde. Grunnhåtten skil seg slik frå den tredje kvartetten frå 1967, der lydbiletet er luftigare og rytmane meir homogene, spesielt i andresatsen «Andante».
Lun humor
Eg kjenner ikkje til Cookes utvikling som komponist i andre verk. Men innanfor kvartettforma er det tydeleg at tonespråket mildna etter kvart som han blei eldre. Den stutte kvartett nummer 5 frå 1978, altså den siste, er søkjande og leikande. Forma dikterer ikkje innhaldet på same måten som i dei tidlegare stykka, og lun humor skin gjennom fleire stader. Bridge Quartet spelar her på sitt beste, med overskot og engasjement og heilt fritt for dei intonasjonsproblema me frå tid til anna høyrer i dei hine kvartettane.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Arnold Cooke:
Complete String Quartets, Volume One
The Bridge Quartet. Toccata Classics 2023
Komponisten Arnold Cooke frå Yorkshire i Nord-England har ei imponerande opusliste med musikk innan dei fleste klassiske sjangrar. Dei fem strykekvartettane hans blei til i løpet av 45 år, frå byrjinga av 1930-åra til slutten av 1970-åra. No er dei spelte inn på plate av Bridge Quartet, med Colin Twigg og Catherine Schofield på fiolin, Michael Schofield på bratsj og Lucy Wilding på cello. Innstuderinga har vore grundig, for tolkingane læt gjennomtenkte, med velvalde tempo og fraseringar. Likevel er ikkje alt teknisk lytefritt. Særleg intonasjonen i toppregisteret til fiolinane kunne stundom vore betre.
Førebels er berre volum 1 lansert, med kvartett nummer 1, 3 og 5. Den fyrste kvartetten, som var ferdig i 1933, er tysk i forma, samstundes som klangen aldri fjernar seg heilt frå det lyriske me kjenner frå britisk repertoar. Cooke hadde på denne tida nett eit treårig studium i Berlin bak seg, som elev hjå Paul Hindemith (1895–1963), ein neoklassisist som forfekta Neue Sachlichkeit i musikken. Denne «nye saklegdomen» gjekk ut på å sjå attende i musikkhistoria, til tida før romantikken, særleg barokken.
B, A, C og H
At Cooke byrjar kvartetten sin med ein fuge, den mest «objektive» av alle komposisjonsformer, er difor typisk. Han ville nok hylla Hindemith, men også fugemeisteren J.S. Bach. Det siste er uttrykt konkret på fylgjande måte: Det tonale sentrumet i dei fire satsane er høvesvis dei fire tonane B, A, C og H.
Opningssatsen «Fuga, lento non troppo» er vakker, med fri, dissonerande kontrapunktikk og tydelege melodiske liner. Men han er i overkant lang (åtte minuttar) i høve til innhaldet som blir presentert. Andresatsen, den livfulle «Scherzo, vivace», kjem difor som noko av ein lette. Også der – ja, i grunnen i heile kvartetten – dominerer det kontrapunktiske og lærde. Grunnhåtten skil seg slik frå den tredje kvartetten frå 1967, der lydbiletet er luftigare og rytmane meir homogene, spesielt i andresatsen «Andante».
Lun humor
Eg kjenner ikkje til Cookes utvikling som komponist i andre verk. Men innanfor kvartettforma er det tydeleg at tonespråket mildna etter kvart som han blei eldre. Den stutte kvartett nummer 5 frå 1978, altså den siste, er søkjande og leikande. Forma dikterer ikkje innhaldet på same måten som i dei tidlegare stykka, og lun humor skin gjennom fleire stader. Bridge Quartet spelar her på sitt beste, med overskot og engasjement og heilt fritt for dei intonasjonsproblema me frå tid til anna høyrer i dei hine kvartettane.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.