Nytt or gamalt
Den danske strykekvartett set Beethovens seine verk i samanheng.
Den danske strykekvartett spelar Beethoven, Bach og Mendelssohn.
Foto: Caroline Bittencourt
CD
Beethoven, Mendelssohn, J.S. Bach:
Prism IV
Den danske strykekvartett
ECM 2022
Heilt frå eg høyrde Den danske strykekvartett for fyrste gong live under Festspillene i Bergen i 2015, har eg vore fascinert. Dei framleis relativt unge musikarane, som liknar meir på ein gjeng hipsterar enn på klassiske musikarar, spelar med ein uvanleg lettskap og sikker intuisjon. Sjølv det erkeromantiske repertoaret framfører dei med rikeleg luft mellom frasane, utan den tett bundne legatoteknikken meir tradisjonelle ensemble kultiverer.
Skriva kan dei forresten òg. Omslagsheftet til albumet Prism IV inneheld ein personleg tekst der dei skildrar sitt fyrste møte med Ludwig van Beethovens (1770–1827) såkalla seine strykekvartettar, dei fem (eller seks, alt etter korleis ein reknar) siste verka i sjangeren som den døve og sjuklege komponisten skreiv i 1825 og 1826. For samtida var det nyskapande, ja, futuristiske tonespråket, ganske så uskjøneleg.
Skrapa i yta
Uskjøneleg var det også for dei danske musikarane då dei som studentar måtte øva inn ein av kvartettane til ein konkurranse: «Det var ein komplisert prosess, og sjølv om me til slutt kunne spela alle notane, hadde me kjensla av berre å skrapa i yta til musikken.» På overflata såg det ut som ein vanleg, wienerklassisk kvartett, den typen stykke dei som studentar var vande med å kunne bladspela. Men slik fungerte det ikkje: «Det klang avskyeleg og stridde mot heile vår intuisjon.»
Plata med Beethovens Styrkekvartett nr. 15 i a-moll, op. 132, syner at dei no verkeleg har greidd å koma under yta på musikken – sjølv om nokre lyttarar sikkert vil meina at tolkinga somme stader saknar den transcenderande tyngda og det metafysiske alvoret desse verka treng. Eg høyrer ikkje til dei sistnemnde. Tredjesatsen er særleg overtydande. Han ber tittelen «ein heilag takksong til guddomen frå ein som har blitt frisk», som skal lesast sjølvbiografisk. I den salmeaktige opninga kjennest den lågmælte, vibratolause ensembleklangen ektefølt, utan å bli patetisk.
Tolkingsnøkkel
Beethoven utvikla i sine siste år altså eit avantgardistisk tonespråk. Likevel var det på mange måtar fortidas musikk som motiverte han. Avgjerande blei studiane av Johann Sebastian Bach (1685–1750). Denne retrospektive tilnærminga til den seine Beethoven har openbert vore ein tolkingsnøkkel for danskane. Dei set Beethoven-kvartetten i samanheng med Bachs fuge i g-moll, BWV 861. Satsen frå klaversyklusen Wohltemperiertes Klavier (arrangert for strykekvartett av W.A. Förster) spelar dei med ein schwung og artikulatorisk finesse ein elles berre høyrer hjå barokkekspertar.
Å hevda at alle seinare store komponistar har måtta ta stilling til Beethovens seine verk, er berre å overdriva litt. Ein av dei var Felix Mendelssohn (1809–1847). Plata rundar av med ei frisk framføring av hans Strykekvartett nr. 2 i a-moll frå Beethovens dødsår 1827. Den unge komponisten tek her opp meisterens arv, med kontrapunktisk og harmonisk djervskap.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Beethoven, Mendelssohn, J.S. Bach:
Prism IV
Den danske strykekvartett
ECM 2022
Heilt frå eg høyrde Den danske strykekvartett for fyrste gong live under Festspillene i Bergen i 2015, har eg vore fascinert. Dei framleis relativt unge musikarane, som liknar meir på ein gjeng hipsterar enn på klassiske musikarar, spelar med ein uvanleg lettskap og sikker intuisjon. Sjølv det erkeromantiske repertoaret framfører dei med rikeleg luft mellom frasane, utan den tett bundne legatoteknikken meir tradisjonelle ensemble kultiverer.
Skriva kan dei forresten òg. Omslagsheftet til albumet Prism IV inneheld ein personleg tekst der dei skildrar sitt fyrste møte med Ludwig van Beethovens (1770–1827) såkalla seine strykekvartettar, dei fem (eller seks, alt etter korleis ein reknar) siste verka i sjangeren som den døve og sjuklege komponisten skreiv i 1825 og 1826. For samtida var det nyskapande, ja, futuristiske tonespråket, ganske så uskjøneleg.
Skrapa i yta
Uskjøneleg var det også for dei danske musikarane då dei som studentar måtte øva inn ein av kvartettane til ein konkurranse: «Det var ein komplisert prosess, og sjølv om me til slutt kunne spela alle notane, hadde me kjensla av berre å skrapa i yta til musikken.» På overflata såg det ut som ein vanleg, wienerklassisk kvartett, den typen stykke dei som studentar var vande med å kunne bladspela. Men slik fungerte det ikkje: «Det klang avskyeleg og stridde mot heile vår intuisjon.»
Plata med Beethovens Styrkekvartett nr. 15 i a-moll, op. 132, syner at dei no verkeleg har greidd å koma under yta på musikken – sjølv om nokre lyttarar sikkert vil meina at tolkinga somme stader saknar den transcenderande tyngda og det metafysiske alvoret desse verka treng. Eg høyrer ikkje til dei sistnemnde. Tredjesatsen er særleg overtydande. Han ber tittelen «ein heilag takksong til guddomen frå ein som har blitt frisk», som skal lesast sjølvbiografisk. I den salmeaktige opninga kjennest den lågmælte, vibratolause ensembleklangen ektefølt, utan å bli patetisk.
Tolkingsnøkkel
Beethoven utvikla i sine siste år altså eit avantgardistisk tonespråk. Likevel var det på mange måtar fortidas musikk som motiverte han. Avgjerande blei studiane av Johann Sebastian Bach (1685–1750). Denne retrospektive tilnærminga til den seine Beethoven har openbert vore ein tolkingsnøkkel for danskane. Dei set Beethoven-kvartetten i samanheng med Bachs fuge i g-moll, BWV 861. Satsen frå klaversyklusen Wohltemperiertes Klavier (arrangert for strykekvartett av W.A. Förster) spelar dei med ein schwung og artikulatorisk finesse ein elles berre høyrer hjå barokkekspertar.
Å hevda at alle seinare store komponistar har måtta ta stilling til Beethovens seine verk, er berre å overdriva litt. Ein av dei var Felix Mendelssohn (1809–1847). Plata rundar av med ei frisk framføring av hans Strykekvartett nr. 2 i a-moll frå Beethovens dødsår 1827. Den unge komponisten tek her opp meisterens arv, med kontrapunktisk og harmonisk djervskap.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.