Oppløftande euroklarsyn
Eurovision 2022 var ein siger for demokratiet og den gode smaken: Folket veit betre enn profesjonelle synsarar.
Kalush Orchestra frå Ukraina på scena etter å ha vunne finalen i Eurovision Song Contest i Torino i Italia førre laurdag.
Foto: Yara Nardi / Reuters / NTB
Pop / hiphop /TV
Eurovision Song Contest 2022:
Grand Finale (Kalush Orchestra – «Stefania»)
Eurovision
Eurovision-finalen førre laurdag blei ein skikkelig thriller, men enda godt. Resultatet synte at publikum har betre vurderingsevne enn profesjonelle synsarar, og når ukrainske Kalush Orchestra spelte sin sigersdakapo, hadde Eurovision blåst nytt liv i trua mi på demokratiet.
Kalush er ein blytung ukrainsk raptrio, og i sideprosjektet Kalush Orchestra blandar trioen hiphop med ukrainsk folkemusikk. Eurovision-bidraget deira, «Stefania», inneheld tradisjonsrike korklangar og tradisjonelle fløyter kalla sopilka og telenka, og bandet opptredde i folkedrakter frå forskjellige delar av Ukraina. Teksten blei skriven som ei hyllest til rapparen Oleg Psyuks mor, men har fått nye lag av meining etter Putins Russlands overgrep mot Ukrainas folk: «Hovudmeldinga handlar om morskjærleiken som oppfriskar universet og gir liv», har Psyuk sagt.
Etter innslaget som sikra sigeren, bad rapparen ei innstendig bønn om å hjelpe Ukraina og dei som er fanga ved Azovstal-stålverket i Mariupol «right now». Det er ikkje tillate å kome med «politiske utsegner» frå Eurovision-scena, og kommentaren frå ansvarleg arrangør EBU var nesten sjokkerande klok: Dei sa at støtteerklæringane til det ukrainske folket frå Kalush Orchestra og andre artistar er av humanitær snarare enn politisk karakter.
Det var skuffande å sjå brorparten av Europas riksmusikksynsarar gi Storbritannias glattproduserte, klisjéprega og forgløymelege popsviske maks poeng og få eller ingen til Ukraina. Heldigvis visste folket betre: Dei gav ukrainske Kalush Orchestra 439 poeng og det moldovske folkepunkbandet Zdob si Zdub 239 (mot 192 og 14 frå juryane). Det var dei to beste innslaga. Massane har same musikksmak som underteikna. Tenk det, du.
Rasmus Hungnes
Rasmus Hungnes er kunstnar, musikar, DJ og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Pop / hiphop /TV
Eurovision Song Contest 2022:
Grand Finale (Kalush Orchestra – «Stefania»)
Eurovision
Eurovision-finalen førre laurdag blei ein skikkelig thriller, men enda godt. Resultatet synte at publikum har betre vurderingsevne enn profesjonelle synsarar, og når ukrainske Kalush Orchestra spelte sin sigersdakapo, hadde Eurovision blåst nytt liv i trua mi på demokratiet.
Kalush er ein blytung ukrainsk raptrio, og i sideprosjektet Kalush Orchestra blandar trioen hiphop med ukrainsk folkemusikk. Eurovision-bidraget deira, «Stefania», inneheld tradisjonsrike korklangar og tradisjonelle fløyter kalla sopilka og telenka, og bandet opptredde i folkedrakter frå forskjellige delar av Ukraina. Teksten blei skriven som ei hyllest til rapparen Oleg Psyuks mor, men har fått nye lag av meining etter Putins Russlands overgrep mot Ukrainas folk: «Hovudmeldinga handlar om morskjærleiken som oppfriskar universet og gir liv», har Psyuk sagt.
Etter innslaget som sikra sigeren, bad rapparen ei innstendig bønn om å hjelpe Ukraina og dei som er fanga ved Azovstal-stålverket i Mariupol «right now». Det er ikkje tillate å kome med «politiske utsegner» frå Eurovision-scena, og kommentaren frå ansvarleg arrangør EBU var nesten sjokkerande klok: Dei sa at støtteerklæringane til det ukrainske folket frå Kalush Orchestra og andre artistar er av humanitær snarare enn politisk karakter.
Det var skuffande å sjå brorparten av Europas riksmusikksynsarar gi Storbritannias glattproduserte, klisjéprega og forgløymelege popsviske maks poeng og få eller ingen til Ukraina. Heldigvis visste folket betre: Dei gav ukrainske Kalush Orchestra 439 poeng og det moldovske folkepunkbandet Zdob si Zdub 239 (mot 192 og 14 frå juryane). Det var dei to beste innslaga. Massane har same musikksmak som underteikna. Tenk det, du.
Rasmus Hungnes
Rasmus Hungnes er kunstnar, musikar, DJ og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?