Optimal kjemi
Operaorkesteret har sjeldan spelt Mozart så bra som under Alessandrini.
I 2009 gav Operaorkesteret ut eit utmerkt album med Mozarts operaouverturar.
Foto: Jorg Wiesner
Standard-
innspelinga
Wolfgang Amadeus Mozart:
Mozart Overtures
Operaorkesteret; dir.: Rinaldo Alessandrini. Naive 2009
Eg er mellom dei som føretrekkjer å høyra musikk frå eldre epokar bli framført på «originalinstrument», altså kopiar av instrument frå tida musikken blei til i. Når det gjeld renessansemusikk, er det heilt avgjerande. Også i barokk orkestermusikk skal det, når ein nyttar moderne instrument, godt gjerast å få til den transparente klangen og kvikke artikulasjonen som kjenneteiknar barokkinstrument.
I wienerklassisk musikk, derimot (verk frå slutten av 1700-talet og byrjinga av 1800-talet), kan ei historisk korrekt tolking langt på veg kompensera for bruken av «ukorrekt» instrumentarium: Er dirigenten god nok og orkestermusikarane fleksible nok til å imitera den historiske klangen – med vibratofattige strykarar og smidig artikulasjon i treblåsarane – kan det låta utmerkt. Trass alt er det ikkje instrumenta, men musikarane som får musikken til å klinga.
Dramatisk
Eit godt døme på kor godt wienerklassikarar kan låta når dei blir framførte med moderne symfoniorkester, er albumet som Operaorkesteret i 2009 gav ut med Wolfgang Amadeus Mozarts (1756–1791) operaouverturar. Dirigenten var Rinaldo Alessandrini, ein italiensk cembalist og barokkekspert som Den Norske Opera & Ballett hadde eit fruktbart samarbeid med i oppsetjingar av mange Händel- og Mozart-operaar.
Kjemien mellom dirigent og instrumentalistar må ha vore optimal. Ikkje berre verkar det som om orkesteret klarer å realisera alle dei speletekniske intensjonane til Alessandrini. Det greier òg å få fram dramatikken i det reint instrumentale som eg kjenner frå Alessandrinis innspelingar med italiensk barokkmusikk, der han dirigerer sitt eige tidlegmusikkensemble, Concerto Italiano.
Klangregi
Særleg imponerande er albumet med tanke på at dette var Alessandrinis aller fyrste innspeling med moderne symfoniorkester. Den stramme klangregien, der han får heile musikarapparatet til å røra seg grasiøst og synkront som ein sildestim, høyrer me i sinfoniaen til Figaros bryllaup. Han overdriv ikkje dei dynamiske kontrastane mellom piano og forte (dirigentar med barokkbakgrunn er gjerne i overkant bombastiske når dei tolkar Mozart) og utnyttar nyansar i klangfarge og artikulasjon for å variera uttrykket.
Ouverturen til Tryllefløyta er òg strålande. Partiet med dei tungt seremonielle akkordane i opninga, dei som mange dirigentar ikkje klarer å setja skikkeleg i samanheng med kvarandre (akkordane blir ståande som separate, statiske «klangsøyler»), har hjå Alessandrini driv og puls jamvel i pausane. Fugen som fylgjer, er suveren. Eksentriske betoningar gjev den «lærde» fugeforma eit skjer av komikk – ein forsmak på blandinga av skjemt og alvor som kjem seinare i operaen.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standard-
innspelinga
Wolfgang Amadeus Mozart:
Mozart Overtures
Operaorkesteret; dir.: Rinaldo Alessandrini. Naive 2009
Eg er mellom dei som føretrekkjer å høyra musikk frå eldre epokar bli framført på «originalinstrument», altså kopiar av instrument frå tida musikken blei til i. Når det gjeld renessansemusikk, er det heilt avgjerande. Også i barokk orkestermusikk skal det, når ein nyttar moderne instrument, godt gjerast å få til den transparente klangen og kvikke artikulasjonen som kjenneteiknar barokkinstrument.
I wienerklassisk musikk, derimot (verk frå slutten av 1700-talet og byrjinga av 1800-talet), kan ei historisk korrekt tolking langt på veg kompensera for bruken av «ukorrekt» instrumentarium: Er dirigenten god nok og orkestermusikarane fleksible nok til å imitera den historiske klangen – med vibratofattige strykarar og smidig artikulasjon i treblåsarane – kan det låta utmerkt. Trass alt er det ikkje instrumenta, men musikarane som får musikken til å klinga.
Dramatisk
Eit godt døme på kor godt wienerklassikarar kan låta når dei blir framførte med moderne symfoniorkester, er albumet som Operaorkesteret i 2009 gav ut med Wolfgang Amadeus Mozarts (1756–1791) operaouverturar. Dirigenten var Rinaldo Alessandrini, ein italiensk cembalist og barokkekspert som Den Norske Opera & Ballett hadde eit fruktbart samarbeid med i oppsetjingar av mange Händel- og Mozart-operaar.
Kjemien mellom dirigent og instrumentalistar må ha vore optimal. Ikkje berre verkar det som om orkesteret klarer å realisera alle dei speletekniske intensjonane til Alessandrini. Det greier òg å få fram dramatikken i det reint instrumentale som eg kjenner frå Alessandrinis innspelingar med italiensk barokkmusikk, der han dirigerer sitt eige tidlegmusikkensemble, Concerto Italiano.
Klangregi
Særleg imponerande er albumet med tanke på at dette var Alessandrinis aller fyrste innspeling med moderne symfoniorkester. Den stramme klangregien, der han får heile musikarapparatet til å røra seg grasiøst og synkront som ein sildestim, høyrer me i sinfoniaen til Figaros bryllaup. Han overdriv ikkje dei dynamiske kontrastane mellom piano og forte (dirigentar med barokkbakgrunn er gjerne i overkant bombastiske når dei tolkar Mozart) og utnyttar nyansar i klangfarge og artikulasjon for å variera uttrykket.
Ouverturen til Tryllefløyta er òg strålande. Partiet med dei tungt seremonielle akkordane i opninga, dei som mange dirigentar ikkje klarer å setja skikkeleg i samanheng med kvarandre (akkordane blir ståande som separate, statiske «klangsøyler»), har hjå Alessandrini driv og puls jamvel i pausane. Fugen som fylgjer, er suveren. Eksentriske betoningar gjev den «lærde» fugeforma eit skjer av komikk – ein forsmak på blandinga av skjemt og alvor som kjem seinare i operaen.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen