På fransk maner
Gambisten Rignol tek føre seg av cellolitteraturens pièce de résistance.
J.S. Bach-bysten i tyske Köthen.
Foto: Sjur Haga Bringeland
CD
Johann Sebastian Bach:
6 Suites
Myriam Rignol, viola da gamba. Château de Versailles Spectacles, 2021
Eg høyrer til dei som alltid har tykt at Johann Sebastian Bachs (1685–1750) cellosuitar kling fint på gambe. Dette typisk franske strykeinstrumentet heiter korrekt viola da gamba (italiensk for «beinfele»; ein held henne mellom beina). Gamben har i motsetnad til celloen seks- eller sju strenger og tverrband på gripebrettet. I tillegg er han stemd annleis, og ein grip bogen frå undersida, ikkje oversida, som på celloen.
Korleis kling så cellosuitane annleis på gambe? Der er meir overtonar, noko som gjev det høge registeret ein lett nasal klang. Lydstyrken er lågare og artikulasjonen mindre eksplosiv enn på den røffare celloen. Men det gamben manglar i volum, tek han att i finesse. I tillegg er det noko meir naturleg og mindre tvunge over samklangane.
Akkordisk
Dette med samklangar er viktig i suitane. Sjølv om Bach skreiv vakre melodiar, er og blir han ein harmonikar som – med sin organist- og cembalistbakgrunn – alltid tenkte fleirstemt. Den franske gambisten Myriam Rignol må ha gjort seg tankar om dette, for måten ho framhevar akkordane på, er ein styrke ved dobbelalbumet hennar.
Rignol er ikkje den fyrste gambisten som gjev seg i kast med samlinga som i det mest kjende manuskriptet heiter 6 Suites a Violoncello solo senza Basso («6 suitar for cello utan bass», altså solo). Italienaren Paolo Pandolfos snart 20 år gamle innspeling, som er komen i fleire opplag sidan, er for meg den absolutte referanseinnspelinga.
Meir fransk
Det nye albumet gjer ikkje Pandolfo rangen stridig. Likevel byr Rignol på fine tolkingsmåtar av denne fremste pièce de résistance i cellolitteraturen. Suitane blei truleg til kring 1720, medan Bach var kapellmeister ved hoffet i Köthen, nord for Leipzig. Dei er alle bygde opp på same måten, med seks satsar: Fyrst eit forspel, kalla «Prélude», så fem franske dansesatsar av ulikt temperament. Spesielt briljante læt finalesatsane gigue, som er snøgge springdansar.
Det beste ved Rignols tolking er det stilistiske, nemleg korleis ho spelar somme av satsane på spesielt fransk maner. Til dømes minner det plastisk forma akkordspelet hennar i den alvorsame andresatsen «Allemande» i den sjette suiten om raffinert fransk luttmusikk. Med fordel kunne ho aksentuert dette franske meir og oftare – det hadde gjort albumet endå betre.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Sebastian Bach:
6 Suites
Myriam Rignol, viola da gamba. Château de Versailles Spectacles, 2021
Eg høyrer til dei som alltid har tykt at Johann Sebastian Bachs (1685–1750) cellosuitar kling fint på gambe. Dette typisk franske strykeinstrumentet heiter korrekt viola da gamba (italiensk for «beinfele»; ein held henne mellom beina). Gamben har i motsetnad til celloen seks- eller sju strenger og tverrband på gripebrettet. I tillegg er han stemd annleis, og ein grip bogen frå undersida, ikkje oversida, som på celloen.
Korleis kling så cellosuitane annleis på gambe? Der er meir overtonar, noko som gjev det høge registeret ein lett nasal klang. Lydstyrken er lågare og artikulasjonen mindre eksplosiv enn på den røffare celloen. Men det gamben manglar i volum, tek han att i finesse. I tillegg er det noko meir naturleg og mindre tvunge over samklangane.
Akkordisk
Dette med samklangar er viktig i suitane. Sjølv om Bach skreiv vakre melodiar, er og blir han ein harmonikar som – med sin organist- og cembalistbakgrunn – alltid tenkte fleirstemt. Den franske gambisten Myriam Rignol må ha gjort seg tankar om dette, for måten ho framhevar akkordane på, er ein styrke ved dobbelalbumet hennar.
Rignol er ikkje den fyrste gambisten som gjev seg i kast med samlinga som i det mest kjende manuskriptet heiter 6 Suites a Violoncello solo senza Basso («6 suitar for cello utan bass», altså solo). Italienaren Paolo Pandolfos snart 20 år gamle innspeling, som er komen i fleire opplag sidan, er for meg den absolutte referanseinnspelinga.
Meir fransk
Det nye albumet gjer ikkje Pandolfo rangen stridig. Likevel byr Rignol på fine tolkingsmåtar av denne fremste pièce de résistance i cellolitteraturen. Suitane blei truleg til kring 1720, medan Bach var kapellmeister ved hoffet i Köthen, nord for Leipzig. Dei er alle bygde opp på same måten, med seks satsar: Fyrst eit forspel, kalla «Prélude», så fem franske dansesatsar av ulikt temperament. Spesielt briljante læt finalesatsane gigue, som er snøgge springdansar.
Det beste ved Rignols tolking er det stilistiske, nemleg korleis ho spelar somme av satsane på spesielt fransk maner. Til dømes minner det plastisk forma akkordspelet hennar i den alvorsame andresatsen «Allemande» i den sjette suiten om raffinert fransk luttmusikk. Med fordel kunne ho aksentuert dette franske meir og oftare – det hadde gjort albumet endå betre.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.