På fransk maner
Gambisten Rignol tek føre seg av cellolitteraturens pièce de résistance.
J.S. Bach-bysten i tyske Köthen.
Foto: Sjur Haga Bringeland
CD
Johann Sebastian Bach:
6 Suites
Myriam Rignol, viola da gamba. Château de Versailles Spectacles, 2021
Eg høyrer til dei som alltid har tykt at Johann Sebastian Bachs (1685–1750) cellosuitar kling fint på gambe. Dette typisk franske strykeinstrumentet heiter korrekt viola da gamba (italiensk for «beinfele»; ein held henne mellom beina). Gamben har i motsetnad til celloen seks- eller sju strenger og tverrband på gripebrettet. I tillegg er han stemd annleis, og ein grip bogen frå undersida, ikkje oversida, som på celloen.
Korleis kling så cellosuitane annleis på gambe? Der er meir overtonar, noko som gjev det høge registeret ein lett nasal klang. Lydstyrken er lågare og artikulasjonen mindre eksplosiv enn på den røffare celloen. Men det gamben manglar i volum, tek han att i finesse. I tillegg er det noko meir naturleg og mindre tvunge over samklangane.
Akkordisk
Dette med samklangar er viktig i suitane. Sjølv om Bach skreiv vakre melodiar, er og blir han ein harmonikar som – med sin organist- og cembalistbakgrunn – alltid tenkte fleirstemt. Den franske gambisten Myriam Rignol må ha gjort seg tankar om dette, for måten ho framhevar akkordane på, er ein styrke ved dobbelalbumet hennar.
Rignol er ikkje den fyrste gambisten som gjev seg i kast med samlinga som i det mest kjende manuskriptet heiter 6 Suites a Violoncello solo senza Basso («6 suitar for cello utan bass», altså solo). Italienaren Paolo Pandolfos snart 20 år gamle innspeling, som er komen i fleire opplag sidan, er for meg den absolutte referanseinnspelinga.
Meir fransk
Det nye albumet gjer ikkje Pandolfo rangen stridig. Likevel byr Rignol på fine tolkingsmåtar av denne fremste pièce de résistance i cellolitteraturen. Suitane blei truleg til kring 1720, medan Bach var kapellmeister ved hoffet i Köthen, nord for Leipzig. Dei er alle bygde opp på same måten, med seks satsar: Fyrst eit forspel, kalla «Prélude», så fem franske dansesatsar av ulikt temperament. Spesielt briljante læt finalesatsane gigue, som er snøgge springdansar.
Det beste ved Rignols tolking er det stilistiske, nemleg korleis ho spelar somme av satsane på spesielt fransk maner. Til dømes minner det plastisk forma akkordspelet hennar i den alvorsame andresatsen «Allemande» i den sjette suiten om raffinert fransk luttmusikk. Med fordel kunne ho aksentuert dette franske meir og oftare – det hadde gjort albumet endå betre.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Sebastian Bach:
6 Suites
Myriam Rignol, viola da gamba. Château de Versailles Spectacles, 2021
Eg høyrer til dei som alltid har tykt at Johann Sebastian Bachs (1685–1750) cellosuitar kling fint på gambe. Dette typisk franske strykeinstrumentet heiter korrekt viola da gamba (italiensk for «beinfele»; ein held henne mellom beina). Gamben har i motsetnad til celloen seks- eller sju strenger og tverrband på gripebrettet. I tillegg er han stemd annleis, og ein grip bogen frå undersida, ikkje oversida, som på celloen.
Korleis kling så cellosuitane annleis på gambe? Der er meir overtonar, noko som gjev det høge registeret ein lett nasal klang. Lydstyrken er lågare og artikulasjonen mindre eksplosiv enn på den røffare celloen. Men det gamben manglar i volum, tek han att i finesse. I tillegg er det noko meir naturleg og mindre tvunge over samklangane.
Akkordisk
Dette med samklangar er viktig i suitane. Sjølv om Bach skreiv vakre melodiar, er og blir han ein harmonikar som – med sin organist- og cembalistbakgrunn – alltid tenkte fleirstemt. Den franske gambisten Myriam Rignol må ha gjort seg tankar om dette, for måten ho framhevar akkordane på, er ein styrke ved dobbelalbumet hennar.
Rignol er ikkje den fyrste gambisten som gjev seg i kast med samlinga som i det mest kjende manuskriptet heiter 6 Suites a Violoncello solo senza Basso («6 suitar for cello utan bass», altså solo). Italienaren Paolo Pandolfos snart 20 år gamle innspeling, som er komen i fleire opplag sidan, er for meg den absolutte referanseinnspelinga.
Meir fransk
Det nye albumet gjer ikkje Pandolfo rangen stridig. Likevel byr Rignol på fine tolkingsmåtar av denne fremste pièce de résistance i cellolitteraturen. Suitane blei truleg til kring 1720, medan Bach var kapellmeister ved hoffet i Köthen, nord for Leipzig. Dei er alle bygde opp på same måten, med seks satsar: Fyrst eit forspel, kalla «Prélude», så fem franske dansesatsar av ulikt temperament. Spesielt briljante læt finalesatsane gigue, som er snøgge springdansar.
Det beste ved Rignols tolking er det stilistiske, nemleg korleis ho spelar somme av satsane på spesielt fransk maner. Til dømes minner det plastisk forma akkordspelet hennar i den alvorsame andresatsen «Allemande» i den sjette suiten om raffinert fransk luttmusikk. Med fordel kunne ho aksentuert dette franske meir og oftare – det hadde gjort albumet endå betre.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.