Polert klang
Ei sober tolking av Galliards sonatar.
Cembalisten Angelica Selmo og blokkfløytisten Fabiano Martignago.
Foto: Brilliant Classics
CD
Johann Ernst Galliard; Henry Purcell:
6 Sonatas
Fabiano Martignago, blokkfløyte; Angelica Selmo, cembalo. Brilliant Classics 2021
På ein måte er det jo best at eit album eller ein konsert blir meld av ein ekspert som av eiga røynsle kjenner instrumenta og musikken som blir spelte. På ei anna side kan dette bli problematisk, all den tid mange utøvarar er for tett på stoffet. I møte med prestasjonen til kollegaar klarer dei gjerne ikkje å leggja frå seg sine urokkelege oppfatningar om korleis instrumentet skal trakterast og repertoaret tolkast.
Slik blir det gjerne med kjenslesterke kunstnarpersonlegdomar som har nytta halve livet på å finna fram til sin eigen unike måte å nærma seg metieret på. Kall det gjerne ein hermenautisk yrkesskade.
Eksil i England
Med dette i bakhovudet nærmar eg meg som blokkfløytist det nye albumet til dei unge italienske barokkmusikarane Fabiano Martignago på blokkfløyte og Angelica Selmo på cembalo. Dei har spelt inn eit knippe sonatar av Johann Ernst Galliard (1687–1747) og to solostykke for cembalo av Henry Purcell (1659–1695).
Den fyrste komponisten treng ein grundigare introduksjon enn den andre. Galliard var mellom dei mange tyske musikarane som emigrerte til England for å freista lukka i musikkindustrien der. Industri kan det kallast av di musikklivet i London langt på veg var styrt av konsumentane og ikkje regulert gjennom hoff og bystyre, slik dei fleste tyske småstatane var.
Galliard drog frå heimbyen Celle då hofforkestert der blei oppløyst i 1706. I London skapte han seg eit namn som virtuos obo- og fløytespelar, mellom anna i operaorkesteret til landsmannen Händel. I tillegg gav han ut kammermusikk for både blokkfløyte, cello og fagott. Duodesimalsystemet bestemte den gongen slike utgjevingar; sonatane kom i dosar på eit dusin eller eit halvdusin.
Unngår ekstrema
Den songlege italienske stilen dominerer i Six Sonatas for a Flute and a Thorough Bass frå 1711. Men stilen har òg innslag av lærd, tysk kontrapunktikk og engelsk folkemusikk, den sistnemnde med usymmetriske melodiske periodar og «vrikkande» rytmikk.
Teknisk spelar blokkfløytisten Martignago sobert. Artikulasjonen er presis, og han får til jamn klang gjennom heile registeret. Stundom blir klangen likevel litt «flat». Eg kunne ynskt meg meir bruk av vibrato, både for å tilføra enkelttonane plastisitet og for å gje frasane retning. Når det gjeld tolkinga som heilskap, merkar me at både Martignago og cembalisten Selmo unngår det ekstreme. Spelet er delikat, særleg i dei rolege satsane, og i dei snøgge unngår dei for høge tempo.
Kan henda hadde albumet tent på meir villskap, særleg i dei dansande finalesatsane? Selmo er i alle høve i stand til ei råare tilnærming, noko me merkar i solostykket Suite for cembalo nr. 1 i G-dur av Purcell. Sistesatsen, som er ei rekkje variasjonar over eit byksande basstema, har aggressivt driv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Ernst Galliard; Henry Purcell:
6 Sonatas
Fabiano Martignago, blokkfløyte; Angelica Selmo, cembalo. Brilliant Classics 2021
På ein måte er det jo best at eit album eller ein konsert blir meld av ein ekspert som av eiga røynsle kjenner instrumenta og musikken som blir spelte. På ei anna side kan dette bli problematisk, all den tid mange utøvarar er for tett på stoffet. I møte med prestasjonen til kollegaar klarer dei gjerne ikkje å leggja frå seg sine urokkelege oppfatningar om korleis instrumentet skal trakterast og repertoaret tolkast.
Slik blir det gjerne med kjenslesterke kunstnarpersonlegdomar som har nytta halve livet på å finna fram til sin eigen unike måte å nærma seg metieret på. Kall det gjerne ein hermenautisk yrkesskade.
Eksil i England
Med dette i bakhovudet nærmar eg meg som blokkfløytist det nye albumet til dei unge italienske barokkmusikarane Fabiano Martignago på blokkfløyte og Angelica Selmo på cembalo. Dei har spelt inn eit knippe sonatar av Johann Ernst Galliard (1687–1747) og to solostykke for cembalo av Henry Purcell (1659–1695).
Den fyrste komponisten treng ein grundigare introduksjon enn den andre. Galliard var mellom dei mange tyske musikarane som emigrerte til England for å freista lukka i musikkindustrien der. Industri kan det kallast av di musikklivet i London langt på veg var styrt av konsumentane og ikkje regulert gjennom hoff og bystyre, slik dei fleste tyske småstatane var.
Galliard drog frå heimbyen Celle då hofforkestert der blei oppløyst i 1706. I London skapte han seg eit namn som virtuos obo- og fløytespelar, mellom anna i operaorkesteret til landsmannen Händel. I tillegg gav han ut kammermusikk for både blokkfløyte, cello og fagott. Duodesimalsystemet bestemte den gongen slike utgjevingar; sonatane kom i dosar på eit dusin eller eit halvdusin.
Unngår ekstrema
Den songlege italienske stilen dominerer i Six Sonatas for a Flute and a Thorough Bass frå 1711. Men stilen har òg innslag av lærd, tysk kontrapunktikk og engelsk folkemusikk, den sistnemnde med usymmetriske melodiske periodar og «vrikkande» rytmikk.
Teknisk spelar blokkfløytisten Martignago sobert. Artikulasjonen er presis, og han får til jamn klang gjennom heile registeret. Stundom blir klangen likevel litt «flat». Eg kunne ynskt meg meir bruk av vibrato, både for å tilføra enkelttonane plastisitet og for å gje frasane retning. Når det gjeld tolkinga som heilskap, merkar me at både Martignago og cembalisten Selmo unngår det ekstreme. Spelet er delikat, særleg i dei rolege satsane, og i dei snøgge unngår dei for høge tempo.
Kan henda hadde albumet tent på meir villskap, særleg i dei dansande finalesatsane? Selmo er i alle høve i stand til ei råare tilnærming, noko me merkar i solostykket Suite for cembalo nr. 1 i G-dur av Purcell. Sistesatsen, som er ei rekkje variasjonar over eit byksande basstema, har aggressivt driv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.