Portrett av ein klår dag
Julie Byrne har gitt ut sitt tredje album, trass ei livskrise av det aller verste slaget.
Rock
Julie Byrne:
The Greater Wings
Ghostly
Minnet som kjem utan invitasjon, midt på natta, om noko som ein gong var, men ikkje er lenger – det latar ikkje til å kjenne grenser i tid og rom, det er «timeless and wide,» syng Julie Byrne i «Portrait of a Clear Day.»
Songen høyrer heime på The Greater Wings, artistens tredje plate, som kom for fleire veker sidan, i sommar, men som eg synest du, kjære lesar, bør få kjennskap til, før vi glir over i platehausten som ligg føre.
Albumet er fullt av varm vellyd, med røysta til Byrne som berande element, plukking på nylonstrengar, harpespel og mjuke vibrafonar. Høyr berre kor det osar av seinsommar på instrumentalsporet «Summer’s End,» som glir over i den lyse kjærleiksskildringa «Lightning Comes Up From the Ground.»
Tung tid
Då eg skreiv om Byrnes førre utgiving, Not Even Happiness, på desse sidene vinteren 2017, lét eg meg imponere over kvaliteten i låtane, og eg løfta fram håpet som skein i songane til trubaduren. Forteljinga om oppfølgjaren, som altså lét vente på seg, skulle vise seg å verte full av utfordringar og motstand av det aller verste slaget. Måten Not Even Happiness vart teken imot på, skapte eit forventningspress som gjorde at låtskrivaren kjende på ein sviktande sjølvtillit når ho skulle i gang med nye songar. Var det nye materialet godt nok?
Då Byrne endeleg meinte ho var på rett veg, døydde det mennesket som stod henne nærast og som ho budde saman med – han var også ein sentral musikalsk medspelar – i ein alder av 31 år. Eric Littmann er å høyre fleire stader i desse nye songane, i fleire tydingar enn éi.
Det seier seg sjølv at det dermed vart usikkert om songane som no har vorte The Greater Wings nokon gong skulle verte ei plate. Materialet som var merkt av dei lukkelege omstenda det hadde vorte skapt i, vart det med eitt vanskeleg å vende tilbake til. Det kosta mykje å føre musikken vidare, vere i han, fullføre det som endå ikkje var fullført.
Stort inntrykk
Eg visste ikkje noko av dette då eg først lytta til Byrnes nye album, og vart gripen av det opnande tittelsporet, med verselinene: «Name my grief to let it sing/ to carry you up on the greater wings.» Men no, når eg veit det eg veit, gjer ikkje songen mindre inntrykk – og det gjeld for fleire av songane på The Greater Wings, som unekteleg vert lada av omstenda, når ein først kjenner til dei. Og likevel er desse songane like fulle av sanseleg livsskildring, som dei er av tapserfaring.
Musikken kjem for denne lyttaren dermed uunngåeleg til å vere kjenneteikna av ein friksjon, mellom det lyse og det mørke – av dei motpolane som på godt og vondt er livet på sitt mest intense.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Julie Byrne:
The Greater Wings
Ghostly
Minnet som kjem utan invitasjon, midt på natta, om noko som ein gong var, men ikkje er lenger – det latar ikkje til å kjenne grenser i tid og rom, det er «timeless and wide,» syng Julie Byrne i «Portrait of a Clear Day.»
Songen høyrer heime på The Greater Wings, artistens tredje plate, som kom for fleire veker sidan, i sommar, men som eg synest du, kjære lesar, bør få kjennskap til, før vi glir over i platehausten som ligg føre.
Albumet er fullt av varm vellyd, med røysta til Byrne som berande element, plukking på nylonstrengar, harpespel og mjuke vibrafonar. Høyr berre kor det osar av seinsommar på instrumentalsporet «Summer’s End,» som glir over i den lyse kjærleiksskildringa «Lightning Comes Up From the Ground.»
Tung tid
Då eg skreiv om Byrnes førre utgiving, Not Even Happiness, på desse sidene vinteren 2017, lét eg meg imponere over kvaliteten i låtane, og eg løfta fram håpet som skein i songane til trubaduren. Forteljinga om oppfølgjaren, som altså lét vente på seg, skulle vise seg å verte full av utfordringar og motstand av det aller verste slaget. Måten Not Even Happiness vart teken imot på, skapte eit forventningspress som gjorde at låtskrivaren kjende på ein sviktande sjølvtillit når ho skulle i gang med nye songar. Var det nye materialet godt nok?
Då Byrne endeleg meinte ho var på rett veg, døydde det mennesket som stod henne nærast og som ho budde saman med – han var også ein sentral musikalsk medspelar – i ein alder av 31 år. Eric Littmann er å høyre fleire stader i desse nye songane, i fleire tydingar enn éi.
Det seier seg sjølv at det dermed vart usikkert om songane som no har vorte The Greater Wings nokon gong skulle verte ei plate. Materialet som var merkt av dei lukkelege omstenda det hadde vorte skapt i, vart det med eitt vanskeleg å vende tilbake til. Det kosta mykje å føre musikken vidare, vere i han, fullføre det som endå ikkje var fullført.
Stort inntrykk
Eg visste ikkje noko av dette då eg først lytta til Byrnes nye album, og vart gripen av det opnande tittelsporet, med verselinene: «Name my grief to let it sing/ to carry you up on the greater wings.» Men no, når eg veit det eg veit, gjer ikkje songen mindre inntrykk – og det gjeld for fleire av songane på The Greater Wings, som unekteleg vert lada av omstenda, når ein først kjenner til dei. Og likevel er desse songane like fulle av sanseleg livsskildring, som dei er av tapserfaring.
Musikken kjem for denne lyttaren dermed uunngåeleg til å vere kjenneteikna av ein friksjon, mellom det lyse og det mørke – av dei motpolane som på godt og vondt er livet på sitt mest intense.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.