Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Potent tone

Sonoko Miriam Welde platedebuterer med Oslo-Filharmonien.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den bergenske fiolinisten Sonoko Miriam Welde.

Den bergenske fiolinisten Sonoko Miriam Welde.

Foto: Anna-Julia Granberg

Den bergenske fiolinisten Sonoko Miriam Welde.

Den bergenske fiolinisten Sonoko Miriam Welde.

Foto: Anna-Julia Granberg

2806
20211126
2806
20211126

CD

Bruch, Williams, Barber:

Fiolinkonsertar

Sonoko Miriam Welde, fiolin; Oslo Filharmoniske Orkester; dir.: Tabita Berglund og Joshua Weilerstein. LAWO 2021

Den unge fiolinisten Sonoko Miriam Welde plukkar perler frå fiolinlitteraturen. Albumet hennar opnar med tyske Max Bruchs Fiolinkonsert nr. 1 i g-moll, op. 26, som etter urframføringa i 1868 har stått på repertoaret til alle store fiolinvirtuosar.

Konserten tek til med ein pukekvervel, ein effekt også andre romantiske komponistar nytta seg av, mellom dei Grieg. Men hjå Bruch leier ikkje kvervelen over i nokon orkestral kanonsalutt som i Griegs «a-mollkonsert». Han gjev impuls til treblåsarakkordane som presenterer hovudtemaet i satsen, eit parti Oslo-Filharmonien spelar med varm og polert klang. Solisten entrar så scena med ein roleg, mest improvisert solokadens. Welde får her godt fram det rapsodiske ved satsen, der ho vekslar fint mellom rolla som mot- og medspelar til orkesteret.

Elegisk romanse

Fyrstesatsen er eit fantaserande forspel til den meir kjende andresatsen «Adagio», ein elegisk romanse der Bruch med solofiolinen får utløp for det velkjende melodiske instinktet sitt. Satsen læt jo nesten for vakkert. Likevel reddar det klåre, mendelssohnsk nøkterne orkesterakkompagnementet han frå å bikka over i søtlåten sentimentalitet.

Det er likevel ein lette når stykket når finalen med det talande satsnamnet «Allegro energico», der Bruch låner stiltrekk frå den på hans tid så omtykte ungarske folkemusikken (Brahms’ populære «Ungarske dansar» blei til om lag samstundes). Både her og i andresatsen likar eg den potente tonen til Welde i det lågaste fiolinregisteret, der den konsistente klangen mogleggjer solide fråspark til dei virtuose eskapadane i toppregisteret.

Idyll

Dei to andre komponistane på albumet har det sams med Bruch at dei ikkje lét seg affisera av omveltingane i dåtidas kunstmusikk, med hard ekspresjonisme og atonalitet. Slik sett hadde albumet tent på å ha minst eitt stykke av meir ru og stridbar natur som kontrast.

Engelskmannen Ralph Vaughan Williams’ (1872–1958) The Lark Ascending («Den oppstigande lerka») frå 1914 er ein gjennomført idyll. Med melodiar over skalaar frå engelsk folkemusikk og lint, impresjonistisk farga orkesterakkompagnement målar han klangbilete av det venleg kuperte engelske kulturlandskapet.

Med sin Fiolinkonsert, op. 14, heldt amerikanske Samuel Barber (1910–1981) seg òg på trygg lyrisk og tonal grunn. Verket, som blei urframført i 1941, verkar upåverka av barbariet i samtida – sjølv om der er nokre nostalgiske episodar av den bittersøte sorten me kjenner frå hans populære Adagio for Strings.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast
musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Bruch, Williams, Barber:

Fiolinkonsertar

Sonoko Miriam Welde, fiolin; Oslo Filharmoniske Orkester; dir.: Tabita Berglund og Joshua Weilerstein. LAWO 2021

Den unge fiolinisten Sonoko Miriam Welde plukkar perler frå fiolinlitteraturen. Albumet hennar opnar med tyske Max Bruchs Fiolinkonsert nr. 1 i g-moll, op. 26, som etter urframføringa i 1868 har stått på repertoaret til alle store fiolinvirtuosar.

Konserten tek til med ein pukekvervel, ein effekt også andre romantiske komponistar nytta seg av, mellom dei Grieg. Men hjå Bruch leier ikkje kvervelen over i nokon orkestral kanonsalutt som i Griegs «a-mollkonsert». Han gjev impuls til treblåsarakkordane som presenterer hovudtemaet i satsen, eit parti Oslo-Filharmonien spelar med varm og polert klang. Solisten entrar så scena med ein roleg, mest improvisert solokadens. Welde får her godt fram det rapsodiske ved satsen, der ho vekslar fint mellom rolla som mot- og medspelar til orkesteret.

Elegisk romanse

Fyrstesatsen er eit fantaserande forspel til den meir kjende andresatsen «Adagio», ein elegisk romanse der Bruch med solofiolinen får utløp for det velkjende melodiske instinktet sitt. Satsen læt jo nesten for vakkert. Likevel reddar det klåre, mendelssohnsk nøkterne orkesterakkompagnementet han frå å bikka over i søtlåten sentimentalitet.

Det er likevel ein lette når stykket når finalen med det talande satsnamnet «Allegro energico», der Bruch låner stiltrekk frå den på hans tid så omtykte ungarske folkemusikken (Brahms’ populære «Ungarske dansar» blei til om lag samstundes). Både her og i andresatsen likar eg den potente tonen til Welde i det lågaste fiolinregisteret, der den konsistente klangen mogleggjer solide fråspark til dei virtuose eskapadane i toppregisteret.

Idyll

Dei to andre komponistane på albumet har det sams med Bruch at dei ikkje lét seg affisera av omveltingane i dåtidas kunstmusikk, med hard ekspresjonisme og atonalitet. Slik sett hadde albumet tent på å ha minst eitt stykke av meir ru og stridbar natur som kontrast.

Engelskmannen Ralph Vaughan Williams’ (1872–1958) The Lark Ascending («Den oppstigande lerka») frå 1914 er ein gjennomført idyll. Med melodiar over skalaar frå engelsk folkemusikk og lint, impresjonistisk farga orkesterakkompagnement målar han klangbilete av det venleg kuperte engelske kulturlandskapet.

Med sin Fiolinkonsert, op. 14, heldt amerikanske Samuel Barber (1910–1981) seg òg på trygg lyrisk og tonal grunn. Verket, som blei urframført i 1941, verkar upåverka av barbariet i samtida – sjølv om der er nokre nostalgiske episodar av den bittersøte sorten me kjenner frå hans populære Adagio for Strings.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast
musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis