Potent tone
Sonoko Miriam Welde platedebuterer med Oslo-Filharmonien.
Den bergenske fiolinisten Sonoko Miriam Welde.
Foto: Anna-Julia Granberg
CD
Bruch, Williams, Barber:
Fiolinkonsertar
Sonoko Miriam Welde, fiolin; Oslo Filharmoniske Orkester; dir.: Tabita Berglund og Joshua Weilerstein. LAWO 2021
Den unge fiolinisten Sonoko Miriam Welde plukkar perler frå fiolinlitteraturen. Albumet hennar opnar med tyske Max Bruchs Fiolinkonsert nr. 1 i g-moll, op. 26, som etter urframføringa i 1868 har stått på repertoaret til alle store fiolinvirtuosar.
Konserten tek til med ein pukekvervel, ein effekt også andre romantiske komponistar nytta seg av, mellom dei Grieg. Men hjå Bruch leier ikkje kvervelen over i nokon orkestral kanonsalutt som i Griegs «a-mollkonsert». Han gjev impuls til treblåsarakkordane som presenterer hovudtemaet i satsen, eit parti Oslo-Filharmonien spelar med varm og polert klang. Solisten entrar så scena med ein roleg, mest improvisert solokadens. Welde får her godt fram det rapsodiske ved satsen, der ho vekslar fint mellom rolla som mot- og medspelar til orkesteret.
Elegisk romanse
Fyrstesatsen er eit fantaserande forspel til den meir kjende andresatsen «Adagio», ein elegisk romanse der Bruch med solofiolinen får utløp for det velkjende melodiske instinktet sitt. Satsen læt jo nesten for vakkert. Likevel reddar det klåre, mendelssohnsk nøkterne orkesterakkompagnementet han frå å bikka over i søtlåten sentimentalitet.
Det er likevel ein lette når stykket når finalen med det talande satsnamnet «Allegro energico», der Bruch låner stiltrekk frå den på hans tid så omtykte ungarske folkemusikken (Brahms’ populære «Ungarske dansar» blei til om lag samstundes). Både her og i andresatsen likar eg den potente tonen til Welde i det lågaste fiolinregisteret, der den konsistente klangen mogleggjer solide fråspark til dei virtuose eskapadane i toppregisteret.
Idyll
Dei to andre komponistane på albumet har det sams med Bruch at dei ikkje lét seg affisera av omveltingane i dåtidas kunstmusikk, med hard ekspresjonisme og atonalitet. Slik sett hadde albumet tent på å ha minst eitt stykke av meir ru og stridbar natur som kontrast.
Engelskmannen Ralph Vaughan Williams’ (1872–1958) The Lark Ascending («Den oppstigande lerka») frå 1914 er ein gjennomført idyll. Med melodiar over skalaar frå engelsk folkemusikk og lint, impresjonistisk farga orkesterakkompagnement målar han klangbilete av det venleg kuperte engelske kulturlandskapet.
Med sin Fiolinkonsert, op. 14, heldt amerikanske Samuel Barber (1910–1981) seg òg på trygg lyrisk og tonal grunn. Verket, som blei urframført i 1941, verkar upåverka av barbariet i samtida – sjølv om der er nokre nostalgiske episodar av den bittersøte sorten me kjenner frå hans populære Adagio for Strings.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast
musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Bruch, Williams, Barber:
Fiolinkonsertar
Sonoko Miriam Welde, fiolin; Oslo Filharmoniske Orkester; dir.: Tabita Berglund og Joshua Weilerstein. LAWO 2021
Den unge fiolinisten Sonoko Miriam Welde plukkar perler frå fiolinlitteraturen. Albumet hennar opnar med tyske Max Bruchs Fiolinkonsert nr. 1 i g-moll, op. 26, som etter urframføringa i 1868 har stått på repertoaret til alle store fiolinvirtuosar.
Konserten tek til med ein pukekvervel, ein effekt også andre romantiske komponistar nytta seg av, mellom dei Grieg. Men hjå Bruch leier ikkje kvervelen over i nokon orkestral kanonsalutt som i Griegs «a-mollkonsert». Han gjev impuls til treblåsarakkordane som presenterer hovudtemaet i satsen, eit parti Oslo-Filharmonien spelar med varm og polert klang. Solisten entrar så scena med ein roleg, mest improvisert solokadens. Welde får her godt fram det rapsodiske ved satsen, der ho vekslar fint mellom rolla som mot- og medspelar til orkesteret.
Elegisk romanse
Fyrstesatsen er eit fantaserande forspel til den meir kjende andresatsen «Adagio», ein elegisk romanse der Bruch med solofiolinen får utløp for det velkjende melodiske instinktet sitt. Satsen læt jo nesten for vakkert. Likevel reddar det klåre, mendelssohnsk nøkterne orkesterakkompagnementet han frå å bikka over i søtlåten sentimentalitet.
Det er likevel ein lette når stykket når finalen med det talande satsnamnet «Allegro energico», der Bruch låner stiltrekk frå den på hans tid så omtykte ungarske folkemusikken (Brahms’ populære «Ungarske dansar» blei til om lag samstundes). Både her og i andresatsen likar eg den potente tonen til Welde i det lågaste fiolinregisteret, der den konsistente klangen mogleggjer solide fråspark til dei virtuose eskapadane i toppregisteret.
Idyll
Dei to andre komponistane på albumet har det sams med Bruch at dei ikkje lét seg affisera av omveltingane i dåtidas kunstmusikk, med hard ekspresjonisme og atonalitet. Slik sett hadde albumet tent på å ha minst eitt stykke av meir ru og stridbar natur som kontrast.
Engelskmannen Ralph Vaughan Williams’ (1872–1958) The Lark Ascending («Den oppstigande lerka») frå 1914 er ein gjennomført idyll. Med melodiar over skalaar frå engelsk folkemusikk og lint, impresjonistisk farga orkesterakkompagnement målar han klangbilete av det venleg kuperte engelske kulturlandskapet.
Med sin Fiolinkonsert, op. 14, heldt amerikanske Samuel Barber (1910–1981) seg òg på trygg lyrisk og tonal grunn. Verket, som blei urframført i 1941, verkar upåverka av barbariet i samtida – sjølv om der er nokre nostalgiske episodar av den bittersøte sorten me kjenner frå hans populære Adagio for Strings.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast
musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.