JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Radioheadsk

Det andre albumet til The Smile glir fint inn i Radiohead-diskografien.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
The Smile: Jonny Greenwood, Tom Skinner og Thom Yorke.

The Smile: Jonny Greenwood, Tom Skinner og Thom Yorke.

Foto: Frank Lebon

The Smile: Jonny Greenwood, Tom Skinner og Thom Yorke.

The Smile: Jonny Greenwood, Tom Skinner og Thom Yorke.

Foto: Frank Lebon

3418
20240126
3418
20240126

Rock

The Smile:

Wall of Eyes

XL Recordings/Playground

Kva er det eigentleg som skjer når ein vandrar rundt i bygatene i snøkaven med røysta til Thom Yorke på øyret? Kanskje noko med blikket mot denne skjøre sivilisasjonen ein fører seg fram i, prega som han er av vinterkaoset – i alle fall når ein har ein tendens til å ta rockemusikk litt for alvorleg, slik eg gjer.

Dermed har eg lytta til Wall of Eyes – det nye albumet frå The Smile – på same måte som platene til Radiohead, og tenkt at musikken går inn i same diskografi, eit stadig ekspanderande lydspor som har ein særeigen plass i populærmusikken i vårt hundreår.

Kreativ drivkraft

I The Smile finn vi dei sentrale kreative drivkreftene i Radiohead – Yorke og gitarist og multi-instrumentalist Jonny Greenwood – saman med jazztrommis Tom Skinner.

Omslagskunsten til Wall of Eyes er laga av Yorke og biletkunstnaren som har definert Radioheads visuelle identitet, Stanley Donwood. I møtet med ein song som den formidable «Teleharmonic» er ein tilbake i eit umiskjenneleg Radioheadsk univers, både musikalsk og tekstmessig. Det same kan ein seie om storparten av dette albumet, eigentleg – høyr til dømes på den flytande, bassdrivne «I Quit», med milde strykarar.

Dette universet fann sine grunnleggjande konturar då førre tusenår nærma seg slutten. Angsten ein høyrer når ein lyttar til OK Computer (1997), kjennest to tiår seinare nærast komisk profetisk, skreiv Amanda Petrusich i The New Yorker for sju år sidan, då Radiohead pusta støv av storverket.

Som døme løfta ho fram nøkkellåten «Paranoid Android» – songen passar perfekt som eit lydspor for eit menneske som går inn på ein T-bane eller ein kafé og ser at alle individa sit og stirer på kvar sin vesle skjerm, skreiv Petrusich.

«Denne kjensla av å sjå seg sjølv og verda utanfrå definerer framleis musikken til Yorke og Greenwood»

Blikk utanfrå

Denne kjensla av å sjå seg sjølv og verda utanfrå definerer framleis musikken til Yorke og Greenwood, også på Wall of Eyes. «Paranoid Android» finn endå ein musikalsk slektning i «Bending Hectic», ein komposisjon som liksom heile tida trugar med å skli frå kvarandre, for så å nå eit slags dramatisk momentum som kulminerer i eit Beatlesk, orkestralt crescendo, idet songen i teksten styrer inn mot eit uunngåeleg krasj.

Yorke har fortalt fleire gonger om kor skjør han var då han tjuesju år gammal gjekk i gang med det som skulle verte OK Computer. Kjensla av klaustrofobi, og av at omgivnadene ikkje gir meining, er skildra av eit menneske som fann ut at tilværet var alt anna enn rotfast.

Og likevel opplevde, og opplever, lyttarar at albumet seier noko større, om ein meir universell eksistensiell angst i ei verd prega av ustyrleg konsumerisme, der mennesket har gjort seg avhengig av teknologiar som er framandgjerande, både i vårt forhold til oss sjølve og dei rundt oss.

Når ein lyttar til tittelsporet på Wall of Eyes, med sin eksplisitte referanse til nokon som kan vere Musk eller Zuckerberg eller Bezos, eit kvart hundreår seinare, er det i ei verd der dei same gamle kjenslene er spissa og intensiverte. Wall of Eyes vitnar meir om kontinuitet enn brot eller nyvinning, og det har denne lyttaren ikkje noko problem med – tvert om.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Rock

The Smile:

Wall of Eyes

XL Recordings/Playground

Kva er det eigentleg som skjer når ein vandrar rundt i bygatene i snøkaven med røysta til Thom Yorke på øyret? Kanskje noko med blikket mot denne skjøre sivilisasjonen ein fører seg fram i, prega som han er av vinterkaoset – i alle fall når ein har ein tendens til å ta rockemusikk litt for alvorleg, slik eg gjer.

Dermed har eg lytta til Wall of Eyes – det nye albumet frå The Smile – på same måte som platene til Radiohead, og tenkt at musikken går inn i same diskografi, eit stadig ekspanderande lydspor som har ein særeigen plass i populærmusikken i vårt hundreår.

Kreativ drivkraft

I The Smile finn vi dei sentrale kreative drivkreftene i Radiohead – Yorke og gitarist og multi-instrumentalist Jonny Greenwood – saman med jazztrommis Tom Skinner.

Omslagskunsten til Wall of Eyes er laga av Yorke og biletkunstnaren som har definert Radioheads visuelle identitet, Stanley Donwood. I møtet med ein song som den formidable «Teleharmonic» er ein tilbake i eit umiskjenneleg Radioheadsk univers, både musikalsk og tekstmessig. Det same kan ein seie om storparten av dette albumet, eigentleg – høyr til dømes på den flytande, bassdrivne «I Quit», med milde strykarar.

Dette universet fann sine grunnleggjande konturar då førre tusenår nærma seg slutten. Angsten ein høyrer når ein lyttar til OK Computer (1997), kjennest to tiår seinare nærast komisk profetisk, skreiv Amanda Petrusich i The New Yorker for sju år sidan, då Radiohead pusta støv av storverket.

Som døme løfta ho fram nøkkellåten «Paranoid Android» – songen passar perfekt som eit lydspor for eit menneske som går inn på ein T-bane eller ein kafé og ser at alle individa sit og stirer på kvar sin vesle skjerm, skreiv Petrusich.

«Denne kjensla av å sjå seg sjølv og verda utanfrå definerer framleis musikken til Yorke og Greenwood»

Blikk utanfrå

Denne kjensla av å sjå seg sjølv og verda utanfrå definerer framleis musikken til Yorke og Greenwood, også på Wall of Eyes. «Paranoid Android» finn endå ein musikalsk slektning i «Bending Hectic», ein komposisjon som liksom heile tida trugar med å skli frå kvarandre, for så å nå eit slags dramatisk momentum som kulminerer i eit Beatlesk, orkestralt crescendo, idet songen i teksten styrer inn mot eit uunngåeleg krasj.

Yorke har fortalt fleire gonger om kor skjør han var då han tjuesju år gammal gjekk i gang med det som skulle verte OK Computer. Kjensla av klaustrofobi, og av at omgivnadene ikkje gir meining, er skildra av eit menneske som fann ut at tilværet var alt anna enn rotfast.

Og likevel opplevde, og opplever, lyttarar at albumet seier noko større, om ein meir universell eksistensiell angst i ei verd prega av ustyrleg konsumerisme, der mennesket har gjort seg avhengig av teknologiar som er framandgjerande, både i vårt forhold til oss sjølve og dei rundt oss.

Når ein lyttar til tittelsporet på Wall of Eyes, med sin eksplisitte referanse til nokon som kan vere Musk eller Zuckerberg eller Bezos, eit kvart hundreår seinare, er det i ei verd der dei same gamle kjenslene er spissa og intensiverte. Wall of Eyes vitnar meir om kontinuitet enn brot eller nyvinning, og det har denne lyttaren ikkje noko problem med – tvert om.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis