JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Rustikt raffinement

Hjå Telemann er det mangfaldet som utgjer einskapen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bondske rytmar og melodiar førekjem hjå Telemann. Her Pieter Bruegel den eldres (1525–1569) måleri «Bondebryllaupet».

Bondske rytmar og melodiar førekjem hjå Telemann. Her Pieter Bruegel den eldres (1525–1569) måleri «Bondebryllaupet».

Bondske rytmar og melodiar førekjem hjå Telemann. Her Pieter Bruegel den eldres (1525–1569) måleri «Bondebryllaupet».

Bondske rytmar og melodiar førekjem hjå Telemann. Her Pieter Bruegel den eldres (1525–1569) måleri «Bondebryllaupet».

3009
20220325
3009
20220325

CD

Georg Philipp Telemann:

The Complete Grand Concertos

La Stagione Frankfurt; dir.: Michael Schneider. CPO 2021

Italiensk ekstravaganse, fransk eleganse, tysk grannsemd og polsk råskap: Alle desse stiltrekka kjem saman i Georg Philipp Telemanns (1681–1767) gruppekonsertar, der den seinbarokke komponisten syner ein variasjonsrikdom som jamvel overgår J.S. Bachs «Brandenburgkonsertar».

Barokkorkesteret La Stagione Frankfurt, der fløytisten Michael Schneider dirigerer, gav mellom 2014 og 2019 ut seks album med desse verka. No får me alle CD-ane i éin boks. Ein fest har ho vore, den sju timar lange lyttinga – mest på grunn av Telemanns kompositoriske idérikdom, sjølvsagt, men òg på grunn av La Stagione Frankfurts friske tolkingar, som struttar av speleteknisk overskot.

Stilmangfald

Korleis skal me skildra verktypen på platene? Paradoksalt nok er det mangfaldet som utgjer einskapen. The Complete Grand Concertos for Mixed Instruments er den fulle tittelen på CD-boksen. Grand concerto er den engelske omsetjinga av det italienske concerto grosso, der ei soloinstrumentgruppe spelar vekselvis mot og med resten av orkesteret. Verkforma fann si klassiske utforming hjå Arcangelo Corelli i Italia på slutten av 1600-talet, men då i rein italiensk stil for strykeinstrument.

Telemanns forteneste nokre tiår seinare var for det fyrste å inkludera ein klangfargerik bukett av blåseinstrument, som blokk- og tverrfløyte, ulike oboar, fagott, horn, trompet og chalumeau (ei tidleg form for klarinett). Dette syner fransk påverknad, noko som fører oss til Telemanns andre forteneste, nemleg den samansmeltinga av dei ulike nasjonalstilane eg nemnde i byrjinga. Særleg bruken av barske rytmar og beiske harmoniske vendingar frå polsk folkemusikk gjev finalesatsane ein eksotisk schwung.

Mus og elefant

Form- og besetningsmangfaldet gjer at me ikkje kan kalla dette concerti grossi i streng forstand. Eit betre omgrep er gruppekonsertar. La meg nemna nokre høgdepunkt, og starta med det storfelte.

I Konsert for tre trompetar, paukar, to oboar og orkester i D-dur (CD 2) oppstår heftige dynamiske kontrastar mellom den klangsterke kvartetten av militærinstrument (paukar og trompetar) og dei mildare strykarane. Elegant rokokko får me i Konsert for to tverrfløyter, solofiolin, solocello og orkester i D-dur (CD 3). Den polerte klangen av fløyter og fiolin in unisono (der dei spelar den same melodien samstundes) er konfekt for øyro.

Favorittverket mitt er også det særaste: «Gras­hoppesymfonien» i D-dur for pikkolofløyte, tverrfløyte, obo, chalumeau, to kontrabassar og strykarar (CD5), som syner Telemanns lune sans for humor. Sistesatsen presto er ein brumlande polsk bondedans. Den skjemtefulle konserteringa mellom pikkolofløyte og kontrabass lèt som ei tevling mellom mus og elefant – kven andre enn Telemann finn på slikt?

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Philipp Telemann:

The Complete Grand Concertos

La Stagione Frankfurt; dir.: Michael Schneider. CPO 2021

Italiensk ekstravaganse, fransk eleganse, tysk grannsemd og polsk råskap: Alle desse stiltrekka kjem saman i Georg Philipp Telemanns (1681–1767) gruppekonsertar, der den seinbarokke komponisten syner ein variasjonsrikdom som jamvel overgår J.S. Bachs «Brandenburgkonsertar».

Barokkorkesteret La Stagione Frankfurt, der fløytisten Michael Schneider dirigerer, gav mellom 2014 og 2019 ut seks album med desse verka. No får me alle CD-ane i éin boks. Ein fest har ho vore, den sju timar lange lyttinga – mest på grunn av Telemanns kompositoriske idérikdom, sjølvsagt, men òg på grunn av La Stagione Frankfurts friske tolkingar, som struttar av speleteknisk overskot.

Stilmangfald

Korleis skal me skildra verktypen på platene? Paradoksalt nok er det mangfaldet som utgjer einskapen. The Complete Grand Concertos for Mixed Instruments er den fulle tittelen på CD-boksen. Grand concerto er den engelske omsetjinga av det italienske concerto grosso, der ei soloinstrumentgruppe spelar vekselvis mot og med resten av orkesteret. Verkforma fann si klassiske utforming hjå Arcangelo Corelli i Italia på slutten av 1600-talet, men då i rein italiensk stil for strykeinstrument.

Telemanns forteneste nokre tiår seinare var for det fyrste å inkludera ein klangfargerik bukett av blåseinstrument, som blokk- og tverrfløyte, ulike oboar, fagott, horn, trompet og chalumeau (ei tidleg form for klarinett). Dette syner fransk påverknad, noko som fører oss til Telemanns andre forteneste, nemleg den samansmeltinga av dei ulike nasjonalstilane eg nemnde i byrjinga. Særleg bruken av barske rytmar og beiske harmoniske vendingar frå polsk folkemusikk gjev finalesatsane ein eksotisk schwung.

Mus og elefant

Form- og besetningsmangfaldet gjer at me ikkje kan kalla dette concerti grossi i streng forstand. Eit betre omgrep er gruppekonsertar. La meg nemna nokre høgdepunkt, og starta med det storfelte.

I Konsert for tre trompetar, paukar, to oboar og orkester i D-dur (CD 2) oppstår heftige dynamiske kontrastar mellom den klangsterke kvartetten av militærinstrument (paukar og trompetar) og dei mildare strykarane. Elegant rokokko får me i Konsert for to tverrfløyter, solofiolin, solocello og orkester i D-dur (CD 3). Den polerte klangen av fløyter og fiolin in unisono (der dei spelar den same melodien samstundes) er konfekt for øyro.

Favorittverket mitt er også det særaste: «Gras­hoppesymfonien» i D-dur for pikkolofløyte, tverrfløyte, obo, chalumeau, to kontrabassar og strykarar (CD5), som syner Telemanns lune sans for humor. Sistesatsen presto er ein brumlande polsk bondedans. Den skjemtefulle konserteringa mellom pikkolofløyte og kontrabass lèt som ei tevling mellom mus og elefant – kven andre enn Telemann finn på slikt?

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis