Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Rype i nysnø

Liv Elise Nordskog og Signe Bakke syner oss songkomponisten Tveitt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Komponisten Geirr Tveitt (1908–1981).

Komponisten Geirr Tveitt (1908–1981).

Foto: Bergen offentlege bibliotek

Komponisten Geirr Tveitt (1908–1981).

Komponisten Geirr Tveitt (1908–1981).

Foto: Bergen offentlege bibliotek

2962
20250110
2962
20250110

CD

Geirr Tveitt:

Tveitt Songs

Liv Elise Nordskog, sopran; Signe Bakke, klaver. Lawo 2024

Geirr Tveitt var ikkje berre mellom dei mest originale 1900-talskomponistane våre, men også ein av dei mest produktive. Opuslista er like lang som ho er uoverskodeleg: Han omarbeidde ofte verka sine, slik at dei finst i ulike versjonar, og under brannen på garden hans i Kvam i Hardanger i 1970 gjekk ein stor del av livsverket opp i røyk. Mange manuskript av upubliserte stykke gjekk tapt, i tillegg til kring tusen folketonar som han teikna ned under feltarbeid i åra kring 1940. Heldigvis hadde han alt omarbeidd mange av folketonane til kunstmusikk, og det er orkestersuitane frå samlinga Hundrad folketonar frå Hardanger han no er mest kjend for.

Spesielt tiltalande ved Tveitts orkestermusikk tykkjer eg er måten han kombinerer norske folketonar og norsk tonalitet med fransk og russisk instrumenteringskunst på. Slike stilkombinasjonar av folkeleg-norsk og klassisk-kontinentalt høyrer me også på Liv Elise Nordskog og Signe Bakkes nye album, som presenterer 22 songar for sopran og klaver. Dei blei til medan Tveitt arbeidde for NRK i 1960- og 1970-åra, i ei tid då han komponerte over 200 songar til lyrikk av norske poetar. På plata får me fire av dei: Arnulf Øverland, Johan Falkberget, Olav H. Hauge og Per Sivle.

Tempovariasjon

Det fyrste som slår meg med framføringsmåten til Nordskog og Bakke, er at han er temmeleg gamaldags. Men det er også meininga, for i innstuderingsarbeidet har utøvarane orientert seg etter gamle NRK-opptak av urpremierane. Framføringsidealet har endra seg mykje sidan den tid: Tempoa er ofte lågare enn vanleg i dag, og der er mindre rytmisk stringens. Tempoet endrar seg i passasjar der det kjem viktige poeng i poesien, eller der spesielle harmoniske vendingar førekjem.

Eg trong litt tid for å «lytta meg inn» i denne historiske musiseringsmåten, men lét meg etter kvart fascinera. Det einaste som sjenerer, er Nordskogs tekstuttale, som ofte er så uklår at eg ikkje oppfattar orda.

Hauge best

Når det gjeld Øverland-songane, er «Lindormen» mest karakteristisk for Tveitts bramfrie, harmonisk uføreseielege klaverstil. Falkberget-songane syner gjennomgåande større ro og atterhald i effektbruken, særleg i «Vårnatt» og den overraskande «Vårmorgon».

Hauge-songane er det beste på plata, både når det gjeld kompositorisk substans og måten ord og akkompagnement kjem saman på. I «Fela» flettar Tveitt inn hardingfelas karakteristiske ornament og måte å stemma strengene på i klaverparten, og også i «Seljefløyta» kjem det typiske ved dette vårinstrumentet fram, utan at det kling påklistra. «Snø», derimot, er heilt ukunstla. Vedunderleg var og vektlaus verkar tonesetjinga av siste strofa: «Rjupa, einast, kunde trø i den kvite skire snø!»

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Geirr Tveitt:

Tveitt Songs

Liv Elise Nordskog, sopran; Signe Bakke, klaver. Lawo 2024

Geirr Tveitt var ikkje berre mellom dei mest originale 1900-talskomponistane våre, men også ein av dei mest produktive. Opuslista er like lang som ho er uoverskodeleg: Han omarbeidde ofte verka sine, slik at dei finst i ulike versjonar, og under brannen på garden hans i Kvam i Hardanger i 1970 gjekk ein stor del av livsverket opp i røyk. Mange manuskript av upubliserte stykke gjekk tapt, i tillegg til kring tusen folketonar som han teikna ned under feltarbeid i åra kring 1940. Heldigvis hadde han alt omarbeidd mange av folketonane til kunstmusikk, og det er orkestersuitane frå samlinga Hundrad folketonar frå Hardanger han no er mest kjend for.

Spesielt tiltalande ved Tveitts orkestermusikk tykkjer eg er måten han kombinerer norske folketonar og norsk tonalitet med fransk og russisk instrumenteringskunst på. Slike stilkombinasjonar av folkeleg-norsk og klassisk-kontinentalt høyrer me også på Liv Elise Nordskog og Signe Bakkes nye album, som presenterer 22 songar for sopran og klaver. Dei blei til medan Tveitt arbeidde for NRK i 1960- og 1970-åra, i ei tid då han komponerte over 200 songar til lyrikk av norske poetar. På plata får me fire av dei: Arnulf Øverland, Johan Falkberget, Olav H. Hauge og Per Sivle.

Tempovariasjon

Det fyrste som slår meg med framføringsmåten til Nordskog og Bakke, er at han er temmeleg gamaldags. Men det er også meininga, for i innstuderingsarbeidet har utøvarane orientert seg etter gamle NRK-opptak av urpremierane. Framføringsidealet har endra seg mykje sidan den tid: Tempoa er ofte lågare enn vanleg i dag, og der er mindre rytmisk stringens. Tempoet endrar seg i passasjar der det kjem viktige poeng i poesien, eller der spesielle harmoniske vendingar førekjem.

Eg trong litt tid for å «lytta meg inn» i denne historiske musiseringsmåten, men lét meg etter kvart fascinera. Det einaste som sjenerer, er Nordskogs tekstuttale, som ofte er så uklår at eg ikkje oppfattar orda.

Hauge best

Når det gjeld Øverland-songane, er «Lindormen» mest karakteristisk for Tveitts bramfrie, harmonisk uføreseielege klaverstil. Falkberget-songane syner gjennomgåande større ro og atterhald i effektbruken, særleg i «Vårnatt» og den overraskande «Vårmorgon».

Hauge-songane er det beste på plata, både når det gjeld kompositorisk substans og måten ord og akkompagnement kjem saman på. I «Fela» flettar Tveitt inn hardingfelas karakteristiske ornament og måte å stemma strengene på i klaverparten, og også i «Seljefløyta» kjem det typiske ved dette vårinstrumentet fram, utan at det kling påklistra. «Snø», derimot, er heilt ukunstla. Vedunderleg var og vektlaus verkar tonesetjinga av siste strofa: «Rjupa, einast, kunde trø i den kvite skire snø!»

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Gjermund BakkeliHaga
Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Gjermund BakkeliHaga

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis