Sakrale drama
I Eisenach laga Telemann kyrkjekantatar i operaham.
Borga Wartburg kneisar over byen Eisenach.
Foto: Sjur Haga Bringeland
STANDARD-
INNSPELINGA
Georg
Philipp
Telemann:
Geistliches Singen und Spielen
Il Fondamento; dir.: Paul Dombrecht. Outhere 2006
Tyske Georg Philipp Telemann (1681–1767) var bråmogen. Før tenåra leverte han motettar til kyrkjekoret i heimbyen Magdeburg, og som gymnasiast skreiv han tyske kantatar til den katolske kyrkja (sjølv om han var protestant). I studietida i Leipzig var han jamvel komponist og direktør for operahuset.
Men ein utprega kyrkjekomponist blei han ikkje før fyrst Johann Wilhelm av Sachsen-Eisenach engasjerte han som kapellmeister. Eisenach er mest kjend som fødestaden til J.S. Bach og for Wartburg, borga der Luther omsette nytestamentet frå gresk til tysk. I denne byen komponerte Telemann heile fire årgangar med kantatar for alle sun- og helgedagane i kyrkjeåra (72 verk per årgang). Dette var dei fyrste verkeleg moderne kyrkjekantatane i Tyskland, som mellom andre Bach hadde som førebilete då han skapte sine meisterverk.
Som i operaen
Kva tyder «moderne kyrkjekantatar» i denne saman-
hengen? Dei fire verka det belgiske barokkorkesteret Il Fondamento gav ut på plate i 2006, har moderne poesi, altså barokkpoesi, medan den gamle kantatetypen er tufta på bibel- og salmetekstar. Og så vekslar satsane mellom «resitativ og arie, som i ein operascene», slik Telemanns innovative tekstforfattar i Eisenach, hoffpresten Erdmann Neumeister, formulerte det. Kyrkjemusikk i operaham, altså, og Telemanns musikk er så dramatisk at han ville fungert fint i teateret.
Grunnen til at Il Fondamentos plate med jamne mellomrom hamnar i CD-spelaren min, er ikkje solistane, men komposisjonane. Den eine av dei to sopranane (omslagsheftet listar ikkje opp kven som syng kva) har sløv diksjon, noko som gjer teksten vanskeleg å oppfatta. Og den mannlege alten har ustabil klang og intonasjon, noko han freistar å dekkja over med vibrato – til fånyttes.
Resten av solistane syng derimot bra, særleg bassen. Kor og orkester presterer også godt.
Latterleg
Telemann syner seg som ein meister i å forma melodiane sine etter metrikken og affekten i poesien. På dette punktet overgår han jamvel Bach. (Melodiane til Bach er ofte temmeleg instrumentalt tenkte.) Innleiinga til kantaten Der jüngste Tag wird bald sein Ziel erreichen – «Dommens dag skal snart nå målet sitt» – kunne vore frå ein tragisk opera. Telemann vågar her å redusera det melodiske til eit minimum. Han satsar alt på harmonikken, med dristige akkordar som blir «hengande» uforløyste i lufta.
Og så er det favoritten min, sopranarien «Lacht immerhin, ihr Atheisten» – «Le berre, de ateistar», som med hikstande tonegjentakingar på ordet «le» kunne vore frå ein komisk opera. Le må også eg – når den diksjonssvake sopranen fleire gonger presterer å syngja «Le berre, de latinistar».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
STANDARD-
INNSPELINGA
Georg
Philipp
Telemann:
Geistliches Singen und Spielen
Il Fondamento; dir.: Paul Dombrecht. Outhere 2006
Tyske Georg Philipp Telemann (1681–1767) var bråmogen. Før tenåra leverte han motettar til kyrkjekoret i heimbyen Magdeburg, og som gymnasiast skreiv han tyske kantatar til den katolske kyrkja (sjølv om han var protestant). I studietida i Leipzig var han jamvel komponist og direktør for operahuset.
Men ein utprega kyrkjekomponist blei han ikkje før fyrst Johann Wilhelm av Sachsen-Eisenach engasjerte han som kapellmeister. Eisenach er mest kjend som fødestaden til J.S. Bach og for Wartburg, borga der Luther omsette nytestamentet frå gresk til tysk. I denne byen komponerte Telemann heile fire årgangar med kantatar for alle sun- og helgedagane i kyrkjeåra (72 verk per årgang). Dette var dei fyrste verkeleg moderne kyrkjekantatane i Tyskland, som mellom andre Bach hadde som førebilete då han skapte sine meisterverk.
Som i operaen
Kva tyder «moderne kyrkjekantatar» i denne saman-
hengen? Dei fire verka det belgiske barokkorkesteret Il Fondamento gav ut på plate i 2006, har moderne poesi, altså barokkpoesi, medan den gamle kantatetypen er tufta på bibel- og salmetekstar. Og så vekslar satsane mellom «resitativ og arie, som i ein operascene», slik Telemanns innovative tekstforfattar i Eisenach, hoffpresten Erdmann Neumeister, formulerte det. Kyrkjemusikk i operaham, altså, og Telemanns musikk er så dramatisk at han ville fungert fint i teateret.
Grunnen til at Il Fondamentos plate med jamne mellomrom hamnar i CD-spelaren min, er ikkje solistane, men komposisjonane. Den eine av dei to sopranane (omslagsheftet listar ikkje opp kven som syng kva) har sløv diksjon, noko som gjer teksten vanskeleg å oppfatta. Og den mannlege alten har ustabil klang og intonasjon, noko han freistar å dekkja over med vibrato – til fånyttes.
Resten av solistane syng derimot bra, særleg bassen. Kor og orkester presterer også godt.
Latterleg
Telemann syner seg som ein meister i å forma melodiane sine etter metrikken og affekten i poesien. På dette punktet overgår han jamvel Bach. (Melodiane til Bach er ofte temmeleg instrumentalt tenkte.) Innleiinga til kantaten Der jüngste Tag wird bald sein Ziel erreichen – «Dommens dag skal snart nå målet sitt» – kunne vore frå ein tragisk opera. Telemann vågar her å redusera det melodiske til eit minimum. Han satsar alt på harmonikken, med dristige akkordar som blir «hengande» uforløyste i lufta.
Og så er det favoritten min, sopranarien «Lacht immerhin, ihr Atheisten» – «Le berre, de ateistar», som med hikstande tonegjentakingar på ordet «le» kunne vore frå ein komisk opera. Le må også eg – når den diksjonssvake sopranen fleire gonger presterer å syngja «Le berre, de latinistar».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.