Sakrale drama
I Eisenach laga Telemann kyrkjekantatar i operaham.
Borga Wartburg kneisar over byen Eisenach.
Foto: Sjur Haga Bringeland
STANDARD-
INNSPELINGA
Georg
Philipp
Telemann:
Geistliches Singen und Spielen
Il Fondamento; dir.: Paul Dombrecht. Outhere 2006
Tyske Georg Philipp Telemann (1681–1767) var bråmogen. Før tenåra leverte han motettar til kyrkjekoret i heimbyen Magdeburg, og som gymnasiast skreiv han tyske kantatar til den katolske kyrkja (sjølv om han var protestant). I studietida i Leipzig var han jamvel komponist og direktør for operahuset.
Men ein utprega kyrkjekomponist blei han ikkje før fyrst Johann Wilhelm av Sachsen-Eisenach engasjerte han som kapellmeister. Eisenach er mest kjend som fødestaden til J.S. Bach og for Wartburg, borga der Luther omsette nytestamentet frå gresk til tysk. I denne byen komponerte Telemann heile fire årgangar med kantatar for alle sun- og helgedagane i kyrkjeåra (72 verk per årgang). Dette var dei fyrste verkeleg moderne kyrkjekantatane i Tyskland, som mellom andre Bach hadde som førebilete då han skapte sine meisterverk.
Som i operaen
Kva tyder «moderne kyrkjekantatar» i denne saman-
hengen? Dei fire verka det belgiske barokkorkesteret Il Fondamento gav ut på plate i 2006, har moderne poesi, altså barokkpoesi, medan den gamle kantatetypen er tufta på bibel- og salmetekstar. Og så vekslar satsane mellom «resitativ og arie, som i ein operascene», slik Telemanns innovative tekstforfattar i Eisenach, hoffpresten Erdmann Neumeister, formulerte det. Kyrkjemusikk i operaham, altså, og Telemanns musikk er så dramatisk at han ville fungert fint i teateret.
Grunnen til at Il Fondamentos plate med jamne mellomrom hamnar i CD-spelaren min, er ikkje solistane, men komposisjonane. Den eine av dei to sopranane (omslagsheftet listar ikkje opp kven som syng kva) har sløv diksjon, noko som gjer teksten vanskeleg å oppfatta. Og den mannlege alten har ustabil klang og intonasjon, noko han freistar å dekkja over med vibrato – til fånyttes.
Resten av solistane syng derimot bra, særleg bassen. Kor og orkester presterer også godt.
Latterleg
Telemann syner seg som ein meister i å forma melodiane sine etter metrikken og affekten i poesien. På dette punktet overgår han jamvel Bach. (Melodiane til Bach er ofte temmeleg instrumentalt tenkte.) Innleiinga til kantaten Der jüngste Tag wird bald sein Ziel erreichen – «Dommens dag skal snart nå målet sitt» – kunne vore frå ein tragisk opera. Telemann vågar her å redusera det melodiske til eit minimum. Han satsar alt på harmonikken, med dristige akkordar som blir «hengande» uforløyste i lufta.
Og så er det favoritten min, sopranarien «Lacht immerhin, ihr Atheisten» – «Le berre, de ateistar», som med hikstande tonegjentakingar på ordet «le» kunne vore frå ein komisk opera. Le må også eg – når den diksjonssvake sopranen fleire gonger presterer å syngja «Le berre, de latinistar».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
STANDARD-
INNSPELINGA
Georg
Philipp
Telemann:
Geistliches Singen und Spielen
Il Fondamento; dir.: Paul Dombrecht. Outhere 2006
Tyske Georg Philipp Telemann (1681–1767) var bråmogen. Før tenåra leverte han motettar til kyrkjekoret i heimbyen Magdeburg, og som gymnasiast skreiv han tyske kantatar til den katolske kyrkja (sjølv om han var protestant). I studietida i Leipzig var han jamvel komponist og direktør for operahuset.
Men ein utprega kyrkjekomponist blei han ikkje før fyrst Johann Wilhelm av Sachsen-Eisenach engasjerte han som kapellmeister. Eisenach er mest kjend som fødestaden til J.S. Bach og for Wartburg, borga der Luther omsette nytestamentet frå gresk til tysk. I denne byen komponerte Telemann heile fire årgangar med kantatar for alle sun- og helgedagane i kyrkjeåra (72 verk per årgang). Dette var dei fyrste verkeleg moderne kyrkjekantatane i Tyskland, som mellom andre Bach hadde som førebilete då han skapte sine meisterverk.
Som i operaen
Kva tyder «moderne kyrkjekantatar» i denne saman-
hengen? Dei fire verka det belgiske barokkorkesteret Il Fondamento gav ut på plate i 2006, har moderne poesi, altså barokkpoesi, medan den gamle kantatetypen er tufta på bibel- og salmetekstar. Og så vekslar satsane mellom «resitativ og arie, som i ein operascene», slik Telemanns innovative tekstforfattar i Eisenach, hoffpresten Erdmann Neumeister, formulerte det. Kyrkjemusikk i operaham, altså, og Telemanns musikk er så dramatisk at han ville fungert fint i teateret.
Grunnen til at Il Fondamentos plate med jamne mellomrom hamnar i CD-spelaren min, er ikkje solistane, men komposisjonane. Den eine av dei to sopranane (omslagsheftet listar ikkje opp kven som syng kva) har sløv diksjon, noko som gjer teksten vanskeleg å oppfatta. Og den mannlege alten har ustabil klang og intonasjon, noko han freistar å dekkja over med vibrato – til fånyttes.
Resten av solistane syng derimot bra, særleg bassen. Kor og orkester presterer også godt.
Latterleg
Telemann syner seg som ein meister i å forma melodiane sine etter metrikken og affekten i poesien. På dette punktet overgår han jamvel Bach. (Melodiane til Bach er ofte temmeleg instrumentalt tenkte.) Innleiinga til kantaten Der jüngste Tag wird bald sein Ziel erreichen – «Dommens dag skal snart nå målet sitt» – kunne vore frå ein tragisk opera. Telemann vågar her å redusera det melodiske til eit minimum. Han satsar alt på harmonikken, med dristige akkordar som blir «hengande» uforløyste i lufta.
Og så er det favoritten min, sopranarien «Lacht immerhin, ihr Atheisten» – «Le berre, de ateistar», som med hikstande tonegjentakingar på ordet «le» kunne vore frå ein komisk opera. Le må også eg – når den diksjonssvake sopranen fleire gonger presterer å syngja «Le berre, de latinistar».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.