JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Sanselege tonemåleri

«Ariadnes krone» er Johann Joseph Fux’ mest sommarlege opera.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frå La corona d’Arianna-oppsetjinga under festivalen Styriarte i Austerrike i 2022.

Frå La corona d’Arianna-oppsetjinga under festivalen Styriarte i Austerrike i 2022.

Foto: Nikola Milatovic / Styriarte

Frå La corona d’Arianna-oppsetjinga under festivalen Styriarte i Austerrike i 2022.

Frå La corona d’Arianna-oppsetjinga under festivalen Styriarte i Austerrike i 2022.

Foto: Nikola Milatovic / Styriarte

2916
20240126
2916
20240126

CD

Johann Joseph Fux:

La corona d’Arianna

Zefiro; dir.: Alfredo Bernardini.
Arcana 2023

Johann Joseph Fux (1660–1741) er i dag mest kjend som forfattar av Gradus ad Parnassum (1725), eit teoretisk standardverk i kontrapunkt som mellom anna J.S. Bach nytta i undervisninga si. Namnet blir vanlegvis omsett til «steg(a) til Parnassos», altså oppstiginga til fjellet Parnassos i Hellas, der Apollon og musene heldt til.

Fux’ eiga ferd mot parnasset var også lang og temmeleg fenomenal, for som fattig bondeson frå den austerrikske landsbygda steig han opp til Habsburg-hoffets høgste krinsar i Wien. Toppen av Parnassos nådde han som keisarleg hoffkapellmeister i 1715. Høgare kunne ikkje ein 1700-talsmusikar koma.

Ariadnes krone

Fux var grunnlærd og skreiv teoriverket sitt på finslipt latin. Likevel var han alt anna enn ein tørr kontrapunktikar (kontrapunkt er teknikken der to eller fleire melodiske stemmer dannar ein musikalsk heilskap, men utan at kjensla av sjølvstendige stemmer forsvinn). Han kunne òg komponera i pompøs fransk og elegant italiensk stil. Døme på det italienske får me i La corona d’Arianna, «Ariadnes krone», som handlar om dotter til kong Minos på Kreta.

Denne sommarlege operaen, mynta på åremålsdagen til keisarinna i august 1726, blei for halvtanna år sidan spelt inn på plate for fyrste gong (i forkorta versjon, slik at han passar på éin CD), med det framifrå barokkorkesteret Zefiro under leiing av Alfredo Bernardini. Høvet var ein scenisk produksjon under Styriarte, sommarfestivalen i Graz, som spesialiserer seg på ukjend austerriksk barokkmusikk.

Norsk mezzo

Særleg suverene er blåsarane i Bernardinis orkester. Denne keisarlege operaen har mange praktfulle trompetparti; trompeten var jo fyrstens instrument par excellence i barokken. Trompetistane sparkar godt frå seg alt i ouverturen, ein «sinfonia» med heile fire trompetar. Songsolistane er òg jamt over gode, og det er sjølvsagt kjekt å høyra at «vår» mezzosopran Marianne Beate Kielland, i rolla som Akilles’ mor Thetis, er mellom dei beste. Eit døme er dobbeltarien «Questi, o Teti, è il chiaro Nume» («Dette, o Thetis, er den lysande guden», spor 16). Her er også orkesterparten interessant, for han syner korleis Fux greidde å kombinera kontrapunktisk stil med lett italiensk lynne.

Det som skil La corona d’Arianna frå ein «reint» italiensk opera, er elles dei mange korpartia, som har enkelt, ruralt uttrykk, såkalla pastoral stil. Herleg er også Fux’ evne til sanselege tonemåleri – strykarane får fram bylgjene i havet, og oboane framstiller vinden over slettene.

Eit tips til slutt: Videoproduksjonen av operaframsyninga frå 2022 kan sjåast gratis på Styriarte si nettside: https://styriarte.com/en/media-library/fux-arianna

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Joseph Fux:

La corona d’Arianna

Zefiro; dir.: Alfredo Bernardini.
Arcana 2023

Johann Joseph Fux (1660–1741) er i dag mest kjend som forfattar av Gradus ad Parnassum (1725), eit teoretisk standardverk i kontrapunkt som mellom anna J.S. Bach nytta i undervisninga si. Namnet blir vanlegvis omsett til «steg(a) til Parnassos», altså oppstiginga til fjellet Parnassos i Hellas, der Apollon og musene heldt til.

Fux’ eiga ferd mot parnasset var også lang og temmeleg fenomenal, for som fattig bondeson frå den austerrikske landsbygda steig han opp til Habsburg-hoffets høgste krinsar i Wien. Toppen av Parnassos nådde han som keisarleg hoffkapellmeister i 1715. Høgare kunne ikkje ein 1700-talsmusikar koma.

Ariadnes krone

Fux var grunnlærd og skreiv teoriverket sitt på finslipt latin. Likevel var han alt anna enn ein tørr kontrapunktikar (kontrapunkt er teknikken der to eller fleire melodiske stemmer dannar ein musikalsk heilskap, men utan at kjensla av sjølvstendige stemmer forsvinn). Han kunne òg komponera i pompøs fransk og elegant italiensk stil. Døme på det italienske får me i La corona d’Arianna, «Ariadnes krone», som handlar om dotter til kong Minos på Kreta.

Denne sommarlege operaen, mynta på åremålsdagen til keisarinna i august 1726, blei for halvtanna år sidan spelt inn på plate for fyrste gong (i forkorta versjon, slik at han passar på éin CD), med det framifrå barokkorkesteret Zefiro under leiing av Alfredo Bernardini. Høvet var ein scenisk produksjon under Styriarte, sommarfestivalen i Graz, som spesialiserer seg på ukjend austerriksk barokkmusikk.

Norsk mezzo

Særleg suverene er blåsarane i Bernardinis orkester. Denne keisarlege operaen har mange praktfulle trompetparti; trompeten var jo fyrstens instrument par excellence i barokken. Trompetistane sparkar godt frå seg alt i ouverturen, ein «sinfonia» med heile fire trompetar. Songsolistane er òg jamt over gode, og det er sjølvsagt kjekt å høyra at «vår» mezzosopran Marianne Beate Kielland, i rolla som Akilles’ mor Thetis, er mellom dei beste. Eit døme er dobbeltarien «Questi, o Teti, è il chiaro Nume» («Dette, o Thetis, er den lysande guden», spor 16). Her er også orkesterparten interessant, for han syner korleis Fux greidde å kombinera kontrapunktisk stil med lett italiensk lynne.

Det som skil La corona d’Arianna frå ein «reint» italiensk opera, er elles dei mange korpartia, som har enkelt, ruralt uttrykk, såkalla pastoral stil. Herleg er også Fux’ evne til sanselege tonemåleri – strykarane får fram bylgjene i havet, og oboane framstiller vinden over slettene.

Eit tips til slutt: Videoproduksjonen av operaframsyninga frå 2022 kan sjåast gratis på Styriarte si nettside: https://styriarte.com/en/media-library/fux-arianna

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis