Seinromantisk
Quantum Clarinet Trio syner oss Brahms’ lange skugge.
Quantum Clarinet Trio blei stifta i 2014.
Foto: Johannes Jost
Samandrag
Oppsummeringa er laga av AI-vertkøyet ChatGTP
CD
C. Frühling, R. Kahn, J. Brahms:
Klarinetttrioar
Quantum Clarinet Trio. Hänssler 2023
Johannes Brahms’ Klarinettrio i a-moll, op. 114, er essensen av romantisk melankoli i musikken. Den stigande cellosoloen i opningssatsen «Allegro» er som eit ope spørsmål, som klarinetten kommenterer med sin ambivalente melodi – før klaveret svarar rytmisk nervøst i djupt register. Dette verket frå 1891 utgjorde startpunktet for Quantum Clarinet Trio i 2014, som blei danna av musikarar som då studerte ved musikkhøgskulen Mozarteum i Salzburg. Den italienske klarinettisten Elena Veronesi, den tyske cellisten Johannes Przygodda og den koreanske pianisten Bokyung Kim spelar med ungdommeleg eldhug og eleganse. Den tekniske presisjonen deira kan vanskeleg overgåast.
Inntakande
Men Brahms-tolkinga deira har også tyngd og djupn der det trengst. I den innettervende andresatsen «Adagio» er det klarinettistens songlege dur-melodi som dominerer, med umåteleg lange frasar i toppregisteret der Kim blæs mest utan pustepausar. Tredjesatsen «Andante grazioso» er meir kortpusta; i dette inntakande intermessoet får alle musikarane brusa med fjørene – i valserytme.
I finalesatsen «Allegro» finn Brahms attende til tyngda frå fyrstesaten. Dette er den mest skifterike, for komponisten har her greidd kunststykket å kombinera musikalsk materiale frå alle dei føregåande satsane. Med tett samspel fører musikarane det som i utgangspunktet var motsetnader, harmonisk saman.
Passé patos
Brahms-trioen er eit standardverk, medan dei to andre stykka på plata sjeldan har blitt framførte. Både Carl Frühling (1868–1937) og Robert Kahn (1865–1951) var av jødisk ætt, difor blei musikken deira stempla som entartete Kunst av nazistane. Framføringsforbodet blei lagnadstungt også på lang sikt: Då komposisjonane atter kunne spelast etter krigen, var den seinromantiske patosen deira passé.
Klarinettrio i a-moll, op. 40, av Frühling, som kom frå Lemberg (i dag Lviv i Ukraina), syner klår påverknad frå Brahms. Men det melodiske er meir lettbeint, og klarinetten dominerer støtt, på kostnad av celloen. Sterkast er den salmeaktige tredjesatsen «Andante», der Frühling har late seg inspirera av synagogesongen i heimbyen.
Livsverket til Kahn, som kom frå Mannheim og emigrerte til England, er endå meir ukjent. Hans Serenade, op. 73, byrjar også i ein utprega «brahmsk» tone, med tiltalande, om enn noko preglaus melodikk. Meir særpreg er det over den raske midtdelen, der kvikke tonerekkjer i klarinetten gjev assosiasjonar til austjødisk klezmermusikk.
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen