Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Sju siste ord

Frieder Bernius får fram djupe affektar i Haydns krossmeditasjon.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tredelt altarbilete (triptykon) av ukjend kunstnar frå 1400-talet i Rijksmuseum Amsterdam.

Tredelt altarbilete (triptykon) av ukjend kunstnar frå 1400-talet i Rijksmuseum Amsterdam.

Tredelt altarbilete (triptykon) av ukjend kunstnar frå 1400-talet i Rijksmuseum Amsterdam.

Tredelt altarbilete (triptykon) av ukjend kunstnar frå 1400-talet i Rijksmuseum Amsterdam.

2894
20220304
2894
20220304

CD

Jospeh Haydn:

Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Kammerchor Stuttgart; Hofkapelle Stuttgart; dir.: Frieder Bernius. Carus 2022
Jamføring: Das Neue Orchester/Christoph Spering (NaIve 2000)

Den austerrikske komponisten Joseph Haydn (1732–1809) fekk oppdraget til Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze frå ein kannik i hamnebyen Cádiz sørvest i Spania. Tittelen på verket kan omsetjast med «Dei sju siste orda til Frelsaren vår på krossen». Med «ord» er her meint «utsegner» – sju utsegner som Kristus ifylgje evangelia ytra på krossen. Der finst ein lang kyrkjeleg tradisjon for å nytta desse meditativt.

Fyrsteversjonen av verket blei urframført i Cádiz langfredag i 1785. Han var berre for orkester, altså instrumentalmusikk som skulle gje langfredagsmeditasjonen i kyrkja i Cádiz ein dramatisk dåm. Oratoriumversjonen for orkester, kor og solistar, som Kammerchor og Hofkapelle Stuttgart no har spelt inn under leiing av Frieder Bernius, kom derimot ikkje før i 1796. Den har dikta tekst som kommenterer evangelieorda.

Meir romantisk

For drygt tjue år sidan kom ei flott innspeling av oratoriumversjonen med Das Neue Orchester i Köln, som Christoph Spering dirigerte. Lat oss her samanlikna det nye albumet med det gamle.

I den instrumentale opningssatsen «Introduzione» komponerer Haydn retorisk, med verdige rytmiske og melodiske figurar. Dei fyrste taktane kunne vore forspelet til ein tragisk arie i ein italiensk helteopera. Spering var meir barokk i tilnærmingsmåten, både når det gjeld tempo og frasering, som om det var partituret til eit Händel-oratorium han hadde på dirigentpulten.

Han hentar ut dynamiske kontrastar, men held eit jamt tempo og lèt liksom musikken tala for seg sjølv. Bernius skrid derimot meir romantisk til verks. Greitt nok er der barokk gestikk i forte-partia, men i delane der dynamikken er svakare, sakkar han i tillegg på tempoet, og affektane er djupare.

Arkaisk

Verket har fargerik og stundom dristig harmonikk. Men like effektfulle er dei alderdommeleg enkle a capella-partia, som minner om korsongen i den ortodokse kyrkja. Eg tenkjer her til dømes på satsopninga med tonesetjinga av orda «Far, tilgjev dei, for dei veit ikkje kva dei gjer». Spering gjorde han med enkel solistkvartett. Bernius nyttar derimot heile koret. Her gjer den gamle innspelinga sterkast inntrykk på meg.

Arkaisk er òg den andre «introduzione»-satsen, der den tette kontrapunktiske strukturen og besetninga med berre blåsarar kunne vore frå 1600-talet. Haydns bruk av kontrafagott utvidar toneomfanget med veldig og verdig bassklang. I denne – og dei fleste andre satsane – er innspelingane fine på kvar sitt vis, og eg ville ikkje vore nokon av dei forutan.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Jospeh Haydn:

Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Kammerchor Stuttgart; Hofkapelle Stuttgart; dir.: Frieder Bernius. Carus 2022
Jamføring: Das Neue Orchester/Christoph Spering (NaIve 2000)

Den austerrikske komponisten Joseph Haydn (1732–1809) fekk oppdraget til Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze frå ein kannik i hamnebyen Cádiz sørvest i Spania. Tittelen på verket kan omsetjast med «Dei sju siste orda til Frelsaren vår på krossen». Med «ord» er her meint «utsegner» – sju utsegner som Kristus ifylgje evangelia ytra på krossen. Der finst ein lang kyrkjeleg tradisjon for å nytta desse meditativt.

Fyrsteversjonen av verket blei urframført i Cádiz langfredag i 1785. Han var berre for orkester, altså instrumentalmusikk som skulle gje langfredagsmeditasjonen i kyrkja i Cádiz ein dramatisk dåm. Oratoriumversjonen for orkester, kor og solistar, som Kammerchor og Hofkapelle Stuttgart no har spelt inn under leiing av Frieder Bernius, kom derimot ikkje før i 1796. Den har dikta tekst som kommenterer evangelieorda.

Meir romantisk

For drygt tjue år sidan kom ei flott innspeling av oratoriumversjonen med Das Neue Orchester i Köln, som Christoph Spering dirigerte. Lat oss her samanlikna det nye albumet med det gamle.

I den instrumentale opningssatsen «Introduzione» komponerer Haydn retorisk, med verdige rytmiske og melodiske figurar. Dei fyrste taktane kunne vore forspelet til ein tragisk arie i ein italiensk helteopera. Spering var meir barokk i tilnærmingsmåten, både når det gjeld tempo og frasering, som om det var partituret til eit Händel-oratorium han hadde på dirigentpulten.

Han hentar ut dynamiske kontrastar, men held eit jamt tempo og lèt liksom musikken tala for seg sjølv. Bernius skrid derimot meir romantisk til verks. Greitt nok er der barokk gestikk i forte-partia, men i delane der dynamikken er svakare, sakkar han i tillegg på tempoet, og affektane er djupare.

Arkaisk

Verket har fargerik og stundom dristig harmonikk. Men like effektfulle er dei alderdommeleg enkle a capella-partia, som minner om korsongen i den ortodokse kyrkja. Eg tenkjer her til dømes på satsopninga med tonesetjinga av orda «Far, tilgjev dei, for dei veit ikkje kva dei gjer». Spering gjorde han med enkel solistkvartett. Bernius nyttar derimot heile koret. Her gjer den gamle innspelinga sterkast inntrykk på meg.

Arkaisk er òg den andre «introduzione»-satsen, der den tette kontrapunktiske strukturen og besetninga med berre blåsarar kunne vore frå 1600-talet. Haydns bruk av kontrafagott utvidar toneomfanget med veldig og verdig bassklang. I denne – og dei fleste andre satsane – er innspelingane fine på kvar sitt vis, og eg ville ikkje vore nokon av dei forutan.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis