Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Skyr ikkje klisjear

Audun Sandviks celloalbum er ei øving i assosiasjonar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Cellisten Audun Sandvik er solist saman med to norske orkester.

Cellisten Audun Sandvik er solist saman med to norske orkester.

Foto: Trond Husebø

Cellisten Audun Sandvik er solist saman med to norske orkester.

Cellisten Audun Sandvik er solist saman med to norske orkester.

Foto: Trond Husebø

3132
20220513
3132
20220513

CD

G. Anvik, G. Storaas, H. Skram:

Trace of Lament

Audun Sandvik, cello; Kringkastingsorkestret, dir.: Thomas Klug; Det Norske Kammerorkester, dir.: Per Kristian Skalstad. LAWO 2022

Kvass modernisme kan du lytta langt etter på albumet Trace of Lament, der cellisten Audun Sandvik er solist med to norske orkester. Dei tre norske komponistane på plata har alle bakgrunn frå filmmusikken (to av dei også frå elektronika, rock og jazz), og mange av verka er i røynda filmmusikk som er blitt tilpassa Sandviks instrument.

Eit relativt mildt uttrykk er resultatet; musikk med romantisk dåm der harmoniske og melodiske vendingar innfrir lyttarforventningane våre andsynes den musikalske utviklinga. Eller sagt på ein annan måte: Ingen av komponistane skyr klisjear.

Men kva ville eigentleg musikken vore utan klisjear? Utan dei ville ein vanskeleg kunna forhalda seg til klingande kunst i det heile. Det klassisk-romantiske uttrykket frå 1800-talet lever vidare i vår tids filmmusikk, musikk som kompletterer det visuelle uttrykket og kveikjer fantasien og kjenslene våre. For den som ikkje har filmen, men berre musikken, blir lyttinga ei øving i assosiasjonar.

Delikat klang

Opningsverket Ostinat, som er komponert av Ginge Anvik (f. 1970), er emblematisk for albumet – og det mest effektfulle. Opphaveleg blei det skrive for klaver og orkester til filmen De nærmeste (2015), men versjonen med cello fungerer godt. Eg veit ingen ting om filmen, men den roleg voggande orkesterinnleiinga med harpe og treblåsarar manar hjå meg fram bilete av eit stille vinterlandskap, kanskje eit russisk, der innsatsen til soloinstrumentet står som eit nake tre.

Cellostemma kling idiomatisk, altså høvande til celloteknikken. Og Sandvik spelar godt: Intonasjonen er lytefri, og særleg likar eg den konsistente, delikate klangen i det øvre celloregisteret. Overgangen frå det som kan kallast ein solokadens mot slutten, der orkesteret gradvis overtek for celloens rytmiske driv (i form av brotne akkordar), blir suggererande dynamisk frasert. (Er det berre eg som i dette partiet får assosiasjonar til fyrstesatsen i Mendelssohns kjende fiolinkonsert i e-moll?)

Trass i at verket presenterer ein fin grunnidé – ei grunnstemning med fengjande passasjar – er det ikkje fritt for overgangar som verkar konvensjonelle og beint fram umotiverte. Det kunne difor med fordel vore stramma inn kompositorisk.

Barbarisme

Kraftig driv er det òg i opningssatsen til Gaute Storaas’ (f. 1959) tredelte Ex Alia Parte, eit tingingsverk for Sandvik, der han får briljera i celloens tenorregister. Tredjesatsen, som komponisten skriv er farga av svartmetallmusikk, gjev hjå meg assosiasjonar til russisk barbarisme à la Stravinskij. Særleg gjeld dette dei hoggande tuttiakkordane i eksposisjonen.

Av Henrik Skrams (f. 1973) bidrag til albumet har eg mest sans for The Dinner, som også er filmmusikk. Med enkle kompositoriske verkemiddel skaper han her ein romantisk-melankolsk atmosfære.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

G. Anvik, G. Storaas, H. Skram:

Trace of Lament

Audun Sandvik, cello; Kringkastingsorkestret, dir.: Thomas Klug; Det Norske Kammerorkester, dir.: Per Kristian Skalstad. LAWO 2022

Kvass modernisme kan du lytta langt etter på albumet Trace of Lament, der cellisten Audun Sandvik er solist med to norske orkester. Dei tre norske komponistane på plata har alle bakgrunn frå filmmusikken (to av dei også frå elektronika, rock og jazz), og mange av verka er i røynda filmmusikk som er blitt tilpassa Sandviks instrument.

Eit relativt mildt uttrykk er resultatet; musikk med romantisk dåm der harmoniske og melodiske vendingar innfrir lyttarforventningane våre andsynes den musikalske utviklinga. Eller sagt på ein annan måte: Ingen av komponistane skyr klisjear.

Men kva ville eigentleg musikken vore utan klisjear? Utan dei ville ein vanskeleg kunna forhalda seg til klingande kunst i det heile. Det klassisk-romantiske uttrykket frå 1800-talet lever vidare i vår tids filmmusikk, musikk som kompletterer det visuelle uttrykket og kveikjer fantasien og kjenslene våre. For den som ikkje har filmen, men berre musikken, blir lyttinga ei øving i assosiasjonar.

Delikat klang

Opningsverket Ostinat, som er komponert av Ginge Anvik (f. 1970), er emblematisk for albumet – og det mest effektfulle. Opphaveleg blei det skrive for klaver og orkester til filmen De nærmeste (2015), men versjonen med cello fungerer godt. Eg veit ingen ting om filmen, men den roleg voggande orkesterinnleiinga med harpe og treblåsarar manar hjå meg fram bilete av eit stille vinterlandskap, kanskje eit russisk, der innsatsen til soloinstrumentet står som eit nake tre.

Cellostemma kling idiomatisk, altså høvande til celloteknikken. Og Sandvik spelar godt: Intonasjonen er lytefri, og særleg likar eg den konsistente, delikate klangen i det øvre celloregisteret. Overgangen frå det som kan kallast ein solokadens mot slutten, der orkesteret gradvis overtek for celloens rytmiske driv (i form av brotne akkordar), blir suggererande dynamisk frasert. (Er det berre eg som i dette partiet får assosiasjonar til fyrstesatsen i Mendelssohns kjende fiolinkonsert i e-moll?)

Trass i at verket presenterer ein fin grunnidé – ei grunnstemning med fengjande passasjar – er det ikkje fritt for overgangar som verkar konvensjonelle og beint fram umotiverte. Det kunne difor med fordel vore stramma inn kompositorisk.

Barbarisme

Kraftig driv er det òg i opningssatsen til Gaute Storaas’ (f. 1959) tredelte Ex Alia Parte, eit tingingsverk for Sandvik, der han får briljera i celloens tenorregister. Tredjesatsen, som komponisten skriv er farga av svartmetallmusikk, gjev hjå meg assosiasjonar til russisk barbarisme à la Stravinskij. Særleg gjeld dette dei hoggande tuttiakkordane i eksposisjonen.

Av Henrik Skrams (f. 1973) bidrag til albumet har eg mest sans for The Dinner, som også er filmmusikk. Med enkle kompositoriske verkemiddel skaper han her ein romantisk-melankolsk atmosfære.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis