Skyr ikkje klisjear
Audun Sandviks celloalbum er ei øving i assosiasjonar.
Cellisten Audun Sandvik er solist saman med to norske orkester.
Foto: Trond Husebø
CD
G. Anvik, G. Storaas, H. Skram:
Trace of Lament
Audun Sandvik, cello; Kringkastingsorkestret, dir.: Thomas Klug; Det Norske Kammerorkester, dir.: Per Kristian Skalstad. LAWO 2022
Kvass modernisme kan du lytta langt etter på albumet Trace of Lament, der cellisten Audun Sandvik er solist med to norske orkester. Dei tre norske komponistane på plata har alle bakgrunn frå filmmusikken (to av dei også frå elektronika, rock og jazz), og mange av verka er i røynda filmmusikk som er blitt tilpassa Sandviks instrument.
Eit relativt mildt uttrykk er resultatet; musikk med romantisk dåm der harmoniske og melodiske vendingar innfrir lyttarforventningane våre andsynes den musikalske utviklinga. Eller sagt på ein annan måte: Ingen av komponistane skyr klisjear.
Men kva ville eigentleg musikken vore utan klisjear? Utan dei ville ein vanskeleg kunna forhalda seg til klingande kunst i det heile. Det klassisk-romantiske uttrykket frå 1800-talet lever vidare i vår tids filmmusikk, musikk som kompletterer det visuelle uttrykket og kveikjer fantasien og kjenslene våre. For den som ikkje har filmen, men berre musikken, blir lyttinga ei øving i assosiasjonar.
Delikat klang
Opningsverket Ostinat, som er komponert av Ginge Anvik (f. 1970), er emblematisk for albumet – og det mest effektfulle. Opphaveleg blei det skrive for klaver og orkester til filmen De nærmeste (2015), men versjonen med cello fungerer godt. Eg veit ingen ting om filmen, men den roleg voggande orkesterinnleiinga med harpe og treblåsarar manar hjå meg fram bilete av eit stille vinterlandskap, kanskje eit russisk, der innsatsen til soloinstrumentet står som eit nake tre.
Cellostemma kling idiomatisk, altså høvande til celloteknikken. Og Sandvik spelar godt: Intonasjonen er lytefri, og særleg likar eg den konsistente, delikate klangen i det øvre celloregisteret. Overgangen frå det som kan kallast ein solokadens mot slutten, der orkesteret gradvis overtek for celloens rytmiske driv (i form av brotne akkordar), blir suggererande dynamisk frasert. (Er det berre eg som i dette partiet får assosiasjonar til fyrstesatsen i Mendelssohns kjende fiolinkonsert i e-moll?)
Trass i at verket presenterer ein fin grunnidé – ei grunnstemning med fengjande passasjar – er det ikkje fritt for overgangar som verkar konvensjonelle og beint fram umotiverte. Det kunne difor med fordel vore stramma inn kompositorisk.
Barbarisme
Kraftig driv er det òg i opningssatsen til Gaute Storaas’ (f. 1959) tredelte Ex Alia Parte, eit tingingsverk for Sandvik, der han får briljera i celloens tenorregister. Tredjesatsen, som komponisten skriv er farga av svartmetallmusikk, gjev hjå meg assosiasjonar til russisk barbarisme à la Stravinskij. Særleg gjeld dette dei hoggande tuttiakkordane i eksposisjonen.
Av Henrik Skrams (f. 1973) bidrag til albumet har eg mest sans for The Dinner, som også er filmmusikk. Med enkle kompositoriske verkemiddel skaper han her ein romantisk-melankolsk atmosfære.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
G. Anvik, G. Storaas, H. Skram:
Trace of Lament
Audun Sandvik, cello; Kringkastingsorkestret, dir.: Thomas Klug; Det Norske Kammerorkester, dir.: Per Kristian Skalstad. LAWO 2022
Kvass modernisme kan du lytta langt etter på albumet Trace of Lament, der cellisten Audun Sandvik er solist med to norske orkester. Dei tre norske komponistane på plata har alle bakgrunn frå filmmusikken (to av dei også frå elektronika, rock og jazz), og mange av verka er i røynda filmmusikk som er blitt tilpassa Sandviks instrument.
Eit relativt mildt uttrykk er resultatet; musikk med romantisk dåm der harmoniske og melodiske vendingar innfrir lyttarforventningane våre andsynes den musikalske utviklinga. Eller sagt på ein annan måte: Ingen av komponistane skyr klisjear.
Men kva ville eigentleg musikken vore utan klisjear? Utan dei ville ein vanskeleg kunna forhalda seg til klingande kunst i det heile. Det klassisk-romantiske uttrykket frå 1800-talet lever vidare i vår tids filmmusikk, musikk som kompletterer det visuelle uttrykket og kveikjer fantasien og kjenslene våre. For den som ikkje har filmen, men berre musikken, blir lyttinga ei øving i assosiasjonar.
Delikat klang
Opningsverket Ostinat, som er komponert av Ginge Anvik (f. 1970), er emblematisk for albumet – og det mest effektfulle. Opphaveleg blei det skrive for klaver og orkester til filmen De nærmeste (2015), men versjonen med cello fungerer godt. Eg veit ingen ting om filmen, men den roleg voggande orkesterinnleiinga med harpe og treblåsarar manar hjå meg fram bilete av eit stille vinterlandskap, kanskje eit russisk, der innsatsen til soloinstrumentet står som eit nake tre.
Cellostemma kling idiomatisk, altså høvande til celloteknikken. Og Sandvik spelar godt: Intonasjonen er lytefri, og særleg likar eg den konsistente, delikate klangen i det øvre celloregisteret. Overgangen frå det som kan kallast ein solokadens mot slutten, der orkesteret gradvis overtek for celloens rytmiske driv (i form av brotne akkordar), blir suggererande dynamisk frasert. (Er det berre eg som i dette partiet får assosiasjonar til fyrstesatsen i Mendelssohns kjende fiolinkonsert i e-moll?)
Trass i at verket presenterer ein fin grunnidé – ei grunnstemning med fengjande passasjar – er det ikkje fritt for overgangar som verkar konvensjonelle og beint fram umotiverte. Det kunne difor med fordel vore stramma inn kompositorisk.
Barbarisme
Kraftig driv er det òg i opningssatsen til Gaute Storaas’ (f. 1959) tredelte Ex Alia Parte, eit tingingsverk for Sandvik, der han får briljera i celloens tenorregister. Tredjesatsen, som komponisten skriv er farga av svartmetallmusikk, gjev hjå meg assosiasjonar til russisk barbarisme à la Stravinskij. Særleg gjeld dette dei hoggande tuttiakkordane i eksposisjonen.
Av Henrik Skrams (f. 1973) bidrag til albumet har eg mest sans for The Dinner, som også er filmmusikk. Med enkle kompositoriske verkemiddel skaper han her ein romantisk-melankolsk atmosfære.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.