Slepande korsatsar
Den fyrste konserten i Bachfests hovudserie innfridde berre delvis.
Christoph Spering dirigerer i Nikolaikyrkja, den eine av Leipzigs to hovudkyrkjer.».
Foto: Gert Mothes / Bach-Archiv Leipzig
Bakgrunn
Johann Sebastian Bach
Fødd i 1685 i Eisenach, død i 1750 i Leipzig
Komponerte mellom anna 300 kantatar, tre oratorium og fem pasjonar
Kantor ved Thomaskyrkja og leiar for Thomanarkoret i Leipzig i 27 år
Har sidan 1908 blitt heidra årleg med Bachfest Leipzig, der verdas beste Bach-tolkarar opptrer
Bakgrunn
Johann Sebastian Bach
Fødd i 1685 i Eisenach, død i 1750 i Leipzig
Komponerte mellom anna 300 kantatar, tre oratorium og fem pasjonar
Kantor ved Thomaskyrkja og leiar for Thomanarkoret i Leipzig i 27 år
Har sidan 1908 blitt heidra årleg med Bachfest Leipzig, der verdas beste Bach-tolkarar opptrer
Konsert
J.S. Bach, Siegfried Karg-Elert:
Kantatar
Chorus Musicus Köln; Das Neue Orchester; dir.: Christoph Spering
Nikolaikirche i Leipzig, fredag 7. juni
Den fyrste av dei 16 koralkantate-konsertane under årets festival opna med det fyrste verket i Bachs koralkantateårgang: Den mektige O Ewigkeit, du Donnerwort, BWV 20, som blei urframført 11. juni for tre hundre år sidan i Nikolaikyrkja, der konserten førre fredag fann stad. For komponisten var denne junidagen i 1724 ein personleg merkedag, for han markerte eittårsjubileet for kantorstillinga hans i Leipzig.
O Ewigkeit, du Donnerwort opnar med ein monumental korsats i form av ein fransk operaouverture med punkterte rytmar i staseleg skridande tempo. Dette er ikkje tilfeldig, for Bach ynskte nok slik å markera at sceneteppet gjekk opp for det nye musikalske kyrkjeåret 1724/1725, som i Leipzig byrja fyrste sundag etter pinse, på treeiningssundagen, som i gamal språkbruk blir kalla trinitatis.
Mykje legato
Dirigenten Christoph Sperings framføring med Chorus Musicus Köln og Das Neue Orchester slo også an ein staseleg tone. Men etter kvart blei det tydeleg at han ikkje heilt trefte grunnstemninga i satsen. Tempoa var for slepande og den gjennomgåande legato-fraseringa dempa kontrastane. Også bassarien «Wacht auf» (Vakn opp), med den fanfareaktige trompetstemma, mangla spenst. Teknisk var det heller ikkje slik det skulle, for trompetsolisten sleit med den virtuose soloparten, og bass-solisten Daniel Ochoa mangla kraft og i det djupe songregisteret.
Dramatisk tenor
Dei andre songsolistane var betre, særleg islendingen Benedikt Kristjánsson. I tenorarien «Durch Feuer wird das Silber rein» (Gjennom eld blir sølvet reint) frå Ach Gott, vom Himmel seih darein, BWV 2, hadde han det rette dramatiske uttrykket, med klår, god klang gjennom heile registeret. Også Markus Kaufmann, kantoren i Nikolaikyrkja, presterte godt i orgelforspela han innleidde kvar av dei fire kantatane med.
Likevel blei dette ståande som den svakaste av dei fem koralkantatekonsertane eg opplevde under årets festival. Spering er noko av ein særling som Bach-tolkar; særleg framføringa av korsatsane er nesten romantisk. Ideane hans er i og for seg interessante, men i praksis fungerer dei ikkje alltid musikalsk, og den stadige legatoen blir trøyttande i lengda.
Sjur Haga Bringeland
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Konsert
J.S. Bach, Siegfried Karg-Elert:
Kantatar
Chorus Musicus Köln; Das Neue Orchester; dir.: Christoph Spering
Nikolaikirche i Leipzig, fredag 7. juni
Den fyrste av dei 16 koralkantate-konsertane under årets festival opna med det fyrste verket i Bachs koralkantateårgang: Den mektige O Ewigkeit, du Donnerwort, BWV 20, som blei urframført 11. juni for tre hundre år sidan i Nikolaikyrkja, der konserten førre fredag fann stad. For komponisten var denne junidagen i 1724 ein personleg merkedag, for han markerte eittårsjubileet for kantorstillinga hans i Leipzig.
O Ewigkeit, du Donnerwort opnar med ein monumental korsats i form av ein fransk operaouverture med punkterte rytmar i staseleg skridande tempo. Dette er ikkje tilfeldig, for Bach ynskte nok slik å markera at sceneteppet gjekk opp for det nye musikalske kyrkjeåret 1724/1725, som i Leipzig byrja fyrste sundag etter pinse, på treeiningssundagen, som i gamal språkbruk blir kalla trinitatis.
Mykje legato
Dirigenten Christoph Sperings framføring med Chorus Musicus Köln og Das Neue Orchester slo også an ein staseleg tone. Men etter kvart blei det tydeleg at han ikkje heilt trefte grunnstemninga i satsen. Tempoa var for slepande og den gjennomgåande legato-fraseringa dempa kontrastane. Også bassarien «Wacht auf» (Vakn opp), med den fanfareaktige trompetstemma, mangla spenst. Teknisk var det heller ikkje slik det skulle, for trompetsolisten sleit med den virtuose soloparten, og bass-solisten Daniel Ochoa mangla kraft og i det djupe songregisteret.
Dramatisk tenor
Dei andre songsolistane var betre, særleg islendingen Benedikt Kristjánsson. I tenorarien «Durch Feuer wird das Silber rein» (Gjennom eld blir sølvet reint) frå Ach Gott, vom Himmel seih darein, BWV 2, hadde han det rette dramatiske uttrykket, med klår, god klang gjennom heile registeret. Også Markus Kaufmann, kantoren i Nikolaikyrkja, presterte godt i orgelforspela han innleidde kvar av dei fire kantatane med.
Likevel blei dette ståande som den svakaste av dei fem koralkantatekonsertane eg opplevde under årets festival. Spering er noko av ein særling som Bach-tolkar; særleg framføringa av korsatsane er nesten romantisk. Ideane hans er i og for seg interessante, men i praksis fungerer dei ikkje alltid musikalsk, og den stadige legatoen blir trøyttande i lengda.
Sjur Haga Bringeland
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.