JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Søkjande

Ssens Trio spelar norsk 1900-talsmusikk etter klassiske mønster.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det norske ensemblet Ssens Trio, som blei stifta i 2014.

Det norske ensemblet Ssens Trio, som blei stifta i 2014.

Foto: Bård Gundersen

Det norske ensemblet Ssens Trio, som blei stifta i 2014.

Det norske ensemblet Ssens Trio, som blei stifta i 2014.

Foto: Bård Gundersen

2958
20220909
2958
20220909

CD

J. Kvandal, F. Mortensen, E.F. Bræin, B.P. Johansen:

Ricercare

Ssens Trio. Lawo 2009

Ricercare, heiter Ssens Trios album med fire norske komponistar fødde på 1900-talet. Verka er for fiolin, bratsj og cello, instrument som blir trakterte av høvesvis Sølve Sigerland, Henninge Landaas og Ellen Margrete Flesjø. Albumtittelen er treffande. Det italienske omgrepet ricercare (å «søkja» eller «utforska») blei på 1500- og 1600-talet nytta om instrumentale versjonar av polyfon vokalmusikk (motettar). Jamvel på 1700-talet blei det brukt, om lærde instrumentalverk, som i J.S. Bachs Musikalisches Opfer, der det er to ricercarar i fugeform.

Å nytta ricercare-namnet inneber altså ein referanse til gamle komposisjonsteknikkar. Av dei fire verka på plata er det berre det siste og nyaste som faktisk heiter det. Men, som musikkvitaren Arvid O. Vollsnes skriv i sin gode omslagstekst, kunne også dei andre ha bore tittelen. Alle komponistane nyttar nemleg neoklassisk musikkspråk med barokke og wienerklassiske førebilete, noko som blir stadfest av den gjennomgåande bruken av italienske satsnamn.

Motorisk driv

Johan Kvandals (1919–1999) Trio for strykere, op. 12 (1950), er kanskje ein freistnad på ei frigjering frå mellomkrigstidas nasjonale line i musikken. Fyrstesatsen «Allegro moderato» byrjar polyfont med barokt dansepreg. Tyngd og melankoli pregar andresatsen «Adagio non troppo», som er kjenneteikna av songlege liner og vakker balanse mellom stemmene. Sistestasen «Allegro» har atter barokkmusikkens rytmisk-motoriske driv, med lekre kontrastar mellom mørke mollparti og lystige durpassasjar.

Sigerland, Landaas og Flesjø spelar verket med artikulatorisk lette og kvikk reaksjonsevne i samspelet – som om dei skulle framført Haydn. Eg har ikkje høyrt Kvandals trio før, men kan ikkje tenkja meg ei betre framføring.

Skjemtande

Etterkrigs-Noregs fremste forfektar av europeisk modernisme i musikken, Finn Mortensen (1922–1983), er representert med Trio, op. 3, som i 1950 var det fyrste verket han fekk framført offentleg. I fritonal stil byggjer han arkitektonisk velproporsjonerte former med markante tempokontrastar. Særleg likar eg sistesatsen «Allegro vivace», som med sin skjemtfulle karakter refererer til finalesatsane wienerklassikarane kalla scherzo (italiensk for «spøk»).

Skjemt er det òg i Edvard Fliflet Bræins Trio, op. 15 (urframført 1964), som er forma som éin sats, «Allegro». Skapargleda hans smittar, og det gjer også Ssens Trios speleglede.

Bertil Palmar Johansens (fødd 1954) verk er alt nemnt: Ricercare for String Trio (1996). Klangleg er dette det krassaste stykket på plata, der somme parti liksom er flislagde med dissonerande klangflater. Den jagande avslutninga på fyrstesatsen er eit høgdepunkt, spelt med nådelaus energi av dei tre musikarane.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

J. Kvandal, F. Mortensen, E.F. Bræin, B.P. Johansen:

Ricercare

Ssens Trio. Lawo 2009

Ricercare, heiter Ssens Trios album med fire norske komponistar fødde på 1900-talet. Verka er for fiolin, bratsj og cello, instrument som blir trakterte av høvesvis Sølve Sigerland, Henninge Landaas og Ellen Margrete Flesjø. Albumtittelen er treffande. Det italienske omgrepet ricercare (å «søkja» eller «utforska») blei på 1500- og 1600-talet nytta om instrumentale versjonar av polyfon vokalmusikk (motettar). Jamvel på 1700-talet blei det brukt, om lærde instrumentalverk, som i J.S. Bachs Musikalisches Opfer, der det er to ricercarar i fugeform.

Å nytta ricercare-namnet inneber altså ein referanse til gamle komposisjonsteknikkar. Av dei fire verka på plata er det berre det siste og nyaste som faktisk heiter det. Men, som musikkvitaren Arvid O. Vollsnes skriv i sin gode omslagstekst, kunne også dei andre ha bore tittelen. Alle komponistane nyttar nemleg neoklassisk musikkspråk med barokke og wienerklassiske førebilete, noko som blir stadfest av den gjennomgåande bruken av italienske satsnamn.

Motorisk driv

Johan Kvandals (1919–1999) Trio for strykere, op. 12 (1950), er kanskje ein freistnad på ei frigjering frå mellomkrigstidas nasjonale line i musikken. Fyrstesatsen «Allegro moderato» byrjar polyfont med barokt dansepreg. Tyngd og melankoli pregar andresatsen «Adagio non troppo», som er kjenneteikna av songlege liner og vakker balanse mellom stemmene. Sistestasen «Allegro» har atter barokkmusikkens rytmisk-motoriske driv, med lekre kontrastar mellom mørke mollparti og lystige durpassasjar.

Sigerland, Landaas og Flesjø spelar verket med artikulatorisk lette og kvikk reaksjonsevne i samspelet – som om dei skulle framført Haydn. Eg har ikkje høyrt Kvandals trio før, men kan ikkje tenkja meg ei betre framføring.

Skjemtande

Etterkrigs-Noregs fremste forfektar av europeisk modernisme i musikken, Finn Mortensen (1922–1983), er representert med Trio, op. 3, som i 1950 var det fyrste verket han fekk framført offentleg. I fritonal stil byggjer han arkitektonisk velproporsjonerte former med markante tempokontrastar. Særleg likar eg sistesatsen «Allegro vivace», som med sin skjemtfulle karakter refererer til finalesatsane wienerklassikarane kalla scherzo (italiensk for «spøk»).

Skjemt er det òg i Edvard Fliflet Bræins Trio, op. 15 (urframført 1964), som er forma som éin sats, «Allegro». Skapargleda hans smittar, og det gjer også Ssens Trios speleglede.

Bertil Palmar Johansens (fødd 1954) verk er alt nemnt: Ricercare for String Trio (1996). Klangleg er dette det krassaste stykket på plata, der somme parti liksom er flislagde med dissonerande klangflater. Den jagande avslutninga på fyrstesatsen er eit høgdepunkt, spelt med nådelaus energi av dei tre musikarane.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.

Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.

Foto: Dagfinn Nordbø

MatFeature
Dagfinn Nordbø

Finaste finnbiffen

«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis