Som cyanid i eit isoporbeger
Cat Power har laga sitt tredje album med coverversjonar.
Cat Power syng gamle songar om att.
Pressefoto
Rock
Cat Power:
Covers
Domino / Playground
Populærmusikkens historie er rik på songar om kjærleik som ikkje vert gjengjeldt, men berre somme av dei vert ståande. Det er kanskje ikkje så rart. Det er vanskeleg å seie det som har vorte sagt tusen gonger før, på ein ny måte.
Likevel var det akkurat det Frank Ocean fekk til med «Bad Religion», som var å finne på debutalbumet Channel Orange (2012). «If it brings me to my knees/ it’s a bad religion», heiter det i songen, som samanliknar sjølvdestruktiv «einvegskjærleik» med å ta gift: «It’s nothing but a one-man cult/ and cyanide in my styrofoam cup/ I can never make him love me.»
Songen er fortald frå baksetet i ein drosje, vendt til sjåføren, som i ei slags skriftestund. Men mannen bak rattet kan ikkje få demonane vekk: «Allahu akbar», er svaret, «you need prayer».
Smart låtval
Når Cat Power løftar fram songen eit knapt tiår seinare, er det Gud taxisjåføren peikar i retning mot, og songen plasserer seg (i alle fall for denne lyttaren) i sørstatane mennesket bak artistnamnet, Chan Marshall, vaks opp i. Framført med kvinnerøyst over eit dempa rockekomp, med desse små, men vesentlege justeringane, vekkjer songen nye assosiasjonar og konnotasjonar, men gjer like sterkt inntrykk, sidan smerta i kjernen av songen er den same.
Det er eit smart låtval av ein erfaren artist med eit godt blikk for den særeigne krafta ei nytolking kan ha. Så er då også dette tredje gongen Cat Power lagar eit album med tolkingar av andre artistar. I 2000 kom The Covers Record, og åtte år seinare Jukebox. Eit av høgdepunkta på den førre studioplata The Wanderer (2018) var ei tolking av Rihannas «Stay». Å seie at Marshall gjer songane ho tolkar til sine, kjennest litt som ein uunngåeleg klisjé. Røysta og inngangen til materialet tilfører det kvalitetar som kjenneteiknar det særeigne uttrykket som er hennar.
Nytolking av «Hate»
Dermed sprikar ikkje Covers, sjølv om låtvalet er ganske variert, med tolkingar av Iggy Pop («Endless Sea»), Lana Del Rey («White Mustang»), Billie Holiday («I’ll Be Seeing You») og Bob Seger («Against the Wind»), for å nemne nokre frå dusinet.
Eit særeige grep er at Marshall også gjer ei ny, radikal tolking av ein av sine eigne songar, «Hate», frå det av hennar eigne album som eg held aller høgast, nemleg The Greatest (2006). Femten år seinare har songen fått tittelen «Unhate», og han har vorte eit oppgjer med sjølvforakta som dirrar i originalen. Det er sterkt gjort og festar seg i denne lyttaren.
Om ei veke fyller Chan Marshall femti år. Covers, som no altså inngår i ein trilogi av tolkingar, er ei påminning om den vedvarande krafta ho har som artist, anten ho syng eigne komposisjonar eller tolkar andre sine. Går det som vi håpar, kjem ho til Piknik i parken i Oslo i midten av juni.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Cat Power:
Covers
Domino / Playground
Populærmusikkens historie er rik på songar om kjærleik som ikkje vert gjengjeldt, men berre somme av dei vert ståande. Det er kanskje ikkje så rart. Det er vanskeleg å seie det som har vorte sagt tusen gonger før, på ein ny måte.
Likevel var det akkurat det Frank Ocean fekk til med «Bad Religion», som var å finne på debutalbumet Channel Orange (2012). «If it brings me to my knees/ it’s a bad religion», heiter det i songen, som samanliknar sjølvdestruktiv «einvegskjærleik» med å ta gift: «It’s nothing but a one-man cult/ and cyanide in my styrofoam cup/ I can never make him love me.»
Songen er fortald frå baksetet i ein drosje, vendt til sjåføren, som i ei slags skriftestund. Men mannen bak rattet kan ikkje få demonane vekk: «Allahu akbar», er svaret, «you need prayer».
Smart låtval
Når Cat Power løftar fram songen eit knapt tiår seinare, er det Gud taxisjåføren peikar i retning mot, og songen plasserer seg (i alle fall for denne lyttaren) i sørstatane mennesket bak artistnamnet, Chan Marshall, vaks opp i. Framført med kvinnerøyst over eit dempa rockekomp, med desse små, men vesentlege justeringane, vekkjer songen nye assosiasjonar og konnotasjonar, men gjer like sterkt inntrykk, sidan smerta i kjernen av songen er den same.
Det er eit smart låtval av ein erfaren artist med eit godt blikk for den særeigne krafta ei nytolking kan ha. Så er då også dette tredje gongen Cat Power lagar eit album med tolkingar av andre artistar. I 2000 kom The Covers Record, og åtte år seinare Jukebox. Eit av høgdepunkta på den førre studioplata The Wanderer (2018) var ei tolking av Rihannas «Stay». Å seie at Marshall gjer songane ho tolkar til sine, kjennest litt som ein uunngåeleg klisjé. Røysta og inngangen til materialet tilfører det kvalitetar som kjenneteiknar det særeigne uttrykket som er hennar.
Nytolking av «Hate»
Dermed sprikar ikkje Covers, sjølv om låtvalet er ganske variert, med tolkingar av Iggy Pop («Endless Sea»), Lana Del Rey («White Mustang»), Billie Holiday («I’ll Be Seeing You») og Bob Seger («Against the Wind»), for å nemne nokre frå dusinet.
Eit særeige grep er at Marshall også gjer ei ny, radikal tolking av ein av sine eigne songar, «Hate», frå det av hennar eigne album som eg held aller høgast, nemleg The Greatest (2006). Femten år seinare har songen fått tittelen «Unhate», og han har vorte eit oppgjer med sjølvforakta som dirrar i originalen. Det er sterkt gjort og festar seg i denne lyttaren.
Om ei veke fyller Chan Marshall femti år. Covers, som no altså inngår i ein trilogi av tolkingar, er ei påminning om den vedvarande krafta ho har som artist, anten ho syng eigne komposisjonar eller tolkar andre sine. Går det som vi håpar, kjem ho til Piknik i parken i Oslo i midten av juni.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.