Spegel i spegel
Eit knippe markante artistar tolkar klassikaren The Velvet Underground & Nico.
Nico og The Velvet Underground i glansdagane, frå venstre Christa Päffgen, Sterling Morrison, John Cale og Lou Reed.
Pressefoto
Rock
Diverse
Artistar:
I’ll Be Your Mirror: A Tribute to The Velvet Underground & Nico
Verve
Kva var det med The Velvet Underground? Kvifor har plata bandet laga saman med Nico, The Velvet Underground & Nico (1967), slik ein udiskutabelt solid og sentral plass i kvart forsøk på å lage ein kanon over dei viktigaste utgivingane gjennom tidene?
2021 er visst året då vi verkeleg skal få komme (endå) djupare inn i desse spørsmåla. Om tre veker har musikkdokumentarfilmen The Velvet Underground, regissert av Todd Haynes, TV-premiere, etter at filmen hausta gode kritikkar på Cannes-festivalen i sommar. Og i dag kjem I’ll Be Your Mirror: A Tribute to The Velvet Underground & Nico ut, eit album der fleire av samtidas mest markante artistar tolkar låtane på klassikaren frå 1967, som også hadde eit omslag som vel fortener karakteristikken ikonisk, pryda som det var av Andy Warhols banan.
Spist og mjukt
Ein variant av det ganske så gjennomsiterte bananmotivet figurerer også på coveralbumet, som for å kunne lukkast må ta vare på både det spisse og det mjuke, det sprakande og det funklande, det sofistikerte og kompromisslaust råe, slik det motsetnadsfullt eksisterte side om side på plata Lou Reed (1942–2013), John Cale (1942–), Sterling Morrison (1942–1995) og Maureen Tucker (1944–) laga saman, med ein definerande vokal frå den tyske vokalisten Christa Päffgen (1938–1988), meir kjend som Nico, på «Femme Fatale», «All Tomorrow’s Parties» og «I’ll Be Your Mirror» (og på «Sunday Morning», då som korist).
Og det kan vel ikkje gå gale når Sharon Van Etten gjer «Femme Fatale», eller når vi får ein versjon av «I’ll Be Your Mirror» signert Courtney Barnett? Nei, det kan ikkje det. Van Etten tek tempoet ned, ganske så kraftig også, og dosar på med tunge pianoakkordar, og ho har med seg ingen ringare enn Angel Olsen på kor.
Barnett høyrest meir ut som Reed enn som Nico, der ho gjer sin ganske kule, nedpå og rett-fram vri på den litt vrine speglinga det trass alt dreier seg om. Det er mykje å glede seg over her, for ringrevar som Michael Stipe (R.E.M.), Matt Berninger (The National), Andrew Bird og Lucius, Kurt Vile, St. Vincent og Thomas Bartlett, Thurston Moore, King Princess, Fontaines D.C., Iggy Pop og Matt Sweeney er alle med.
Sabla bra
Til saman dokumenterer breidda og kreativiteten eit nesten førti år gammalt, velkjent sitat frå Brian Eno om The Velvet Underground & Nico: Sjølv om plata selde berre tretti tusen eksemplar dei første fem åra, starta kvar og ein av dei som skaffa seg eit eksemplar, band etter å ha oppdaga musikken. Albumet frå 1967 er eit knippe sabla bra komposisjonar, men representerer også ein attityde som det går an å reartikulere med stor kraft, slik både Van Etten og Barnett på kvar sitt vis gjer.
Ein kunne ha brukt eit avsnitt eller to på kvar av tolkingane til desse artistane, men lat oss heller på oppløpet løfte fram krafta bak prosjektet og konstellasjonane av artistar og songar, nemleg produsent Hal Willner (1956–2020), som pandemien diverre tok med seg i året som gjekk. Går eg til hyllene mine, finn eg liknande plater Willner laga med songar av Kurt Weill (Lost in the Stars, 1985 og September Songs, 1995) og Charles Mingus (Weird Nightmare, 1992), og eg kunne ha nemnt fleire enn dei som finst i samlinga mi. Willner arbeidde særleg tett med Lou Reed, og når eg høyrer Barnett, kan eg ikkje la vere å tenkje anna enn at det er rett røyst, til rett song, til rett tid, og at det er synd at meisterkuratoren Willner aldri fekk sjå dette albumet komme ut.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Diverse
Artistar:
I’ll Be Your Mirror: A Tribute to The Velvet Underground & Nico
Verve
Kva var det med The Velvet Underground? Kvifor har plata bandet laga saman med Nico, The Velvet Underground & Nico (1967), slik ein udiskutabelt solid og sentral plass i kvart forsøk på å lage ein kanon over dei viktigaste utgivingane gjennom tidene?
2021 er visst året då vi verkeleg skal få komme (endå) djupare inn i desse spørsmåla. Om tre veker har musikkdokumentarfilmen The Velvet Underground, regissert av Todd Haynes, TV-premiere, etter at filmen hausta gode kritikkar på Cannes-festivalen i sommar. Og i dag kjem I’ll Be Your Mirror: A Tribute to The Velvet Underground & Nico ut, eit album der fleire av samtidas mest markante artistar tolkar låtane på klassikaren frå 1967, som også hadde eit omslag som vel fortener karakteristikken ikonisk, pryda som det var av Andy Warhols banan.
Spist og mjukt
Ein variant av det ganske så gjennomsiterte bananmotivet figurerer også på coveralbumet, som for å kunne lukkast må ta vare på både det spisse og det mjuke, det sprakande og det funklande, det sofistikerte og kompromisslaust råe, slik det motsetnadsfullt eksisterte side om side på plata Lou Reed (1942–2013), John Cale (1942–), Sterling Morrison (1942–1995) og Maureen Tucker (1944–) laga saman, med ein definerande vokal frå den tyske vokalisten Christa Päffgen (1938–1988), meir kjend som Nico, på «Femme Fatale», «All Tomorrow’s Parties» og «I’ll Be Your Mirror» (og på «Sunday Morning», då som korist).
Og det kan vel ikkje gå gale når Sharon Van Etten gjer «Femme Fatale», eller når vi får ein versjon av «I’ll Be Your Mirror» signert Courtney Barnett? Nei, det kan ikkje det. Van Etten tek tempoet ned, ganske så kraftig også, og dosar på med tunge pianoakkordar, og ho har med seg ingen ringare enn Angel Olsen på kor.
Barnett høyrest meir ut som Reed enn som Nico, der ho gjer sin ganske kule, nedpå og rett-fram vri på den litt vrine speglinga det trass alt dreier seg om. Det er mykje å glede seg over her, for ringrevar som Michael Stipe (R.E.M.), Matt Berninger (The National), Andrew Bird og Lucius, Kurt Vile, St. Vincent og Thomas Bartlett, Thurston Moore, King Princess, Fontaines D.C., Iggy Pop og Matt Sweeney er alle med.
Sabla bra
Til saman dokumenterer breidda og kreativiteten eit nesten førti år gammalt, velkjent sitat frå Brian Eno om The Velvet Underground & Nico: Sjølv om plata selde berre tretti tusen eksemplar dei første fem åra, starta kvar og ein av dei som skaffa seg eit eksemplar, band etter å ha oppdaga musikken. Albumet frå 1967 er eit knippe sabla bra komposisjonar, men representerer også ein attityde som det går an å reartikulere med stor kraft, slik både Van Etten og Barnett på kvar sitt vis gjer.
Ein kunne ha brukt eit avsnitt eller to på kvar av tolkingane til desse artistane, men lat oss heller på oppløpet løfte fram krafta bak prosjektet og konstellasjonane av artistar og songar, nemleg produsent Hal Willner (1956–2020), som pandemien diverre tok med seg i året som gjekk. Går eg til hyllene mine, finn eg liknande plater Willner laga med songar av Kurt Weill (Lost in the Stars, 1985 og September Songs, 1995) og Charles Mingus (Weird Nightmare, 1992), og eg kunne ha nemnt fleire enn dei som finst i samlinga mi. Willner arbeidde særleg tett med Lou Reed, og når eg høyrer Barnett, kan eg ikkje la vere å tenkje anna enn at det er rett røyst, til rett song, til rett tid, og at det er synd at meisterkuratoren Willner aldri fekk sjå dette albumet komme ut.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.