Stilistisk breidde
Marianne Beate Kielland tek systematisk føre seg Sigurd Lies romansar.
Den norske mezzosopranen Marianne Beate Kielland.
Foto: Liv Øvland
CD
Sigurd Lie:
Songs, Vol. 1
Marianne
Beate Kielland, mezzosopran; Nils Anders Mortensen, klaver. Lawo 2023
«Som komponist er jeg vel hovedsagelig lyriker med impulser væsentlig fra Schumann og Grieg – Wagner har vel ogsaa virket ‘befrugtende’ på mine instrumentalkompositioner.» Dette skreiv den unge Sigurd Lie – med god sjølvinnsikt – til komponistkollegaen Iver Holter i januar 1903. Han var då medviten om at det korte og hektiske musikarlivet hans nærma seg slutten. Månaden etter klaga den tuberkuløse Lie nemleg over ein «følelse af kraftløshed og mathed, som ikke spaar godt», og la til: «Denne vinter blir vel min sidste, er jeg ræd for.»
Dramatisk utlegning
Då Lie døydde 33 år gamal i 1904, etterlét han seg ei kort, men kvalitativt solid verkliste: knappe to dusin mannskorsongar, ymse kammermusikk og orkesterverk, ein symfoni – og nærare 80 romansar. Det er desse delvis ukjende kunstsongane mezzosopranen Marianne Beate Kielland no har fordjupa seg i, saman med Nils Anders Mortensen, hennar faste akkompagnatør. Dette er to musikarar som musiserer på like fot, for klaverstemma kling sjeldan berre som akkompagnement.
Klaverstemma inneheld stundom spennande musikalsk materiale, i kontrast til den enkle songlina. I slike parti maktar Mortensen å framheva stemma si med klår og skjøneleg artikulasjon. Kiellands tolkingar er òg på det høge nivået eg kjenner frå tidlegare album, med fasettrik klang og dramatisk utlegging av poesien. Men denne gongen tykkjer eg diksjonen hennar er meir diffus. Det er stundom vanskeleg å skjøna teksten ho syng.
Fanga dåmen
Dette fyrste albumet (av i alt to) med Lies romansar er ordna kronologisk etter publikasjonsår, med unntak av opningssporet «Sne» (1899). Denne songen til tekst av den danske lyrikaren Helge Rode er Lies mest populære, med god grunn: Dei eksotiske skalatypane gjev eit svip av noko kaldt og lett. Lie har verkeleg greidd å fanga dåmen i det vesle og vakre stemningsdiktet, med jamt gjentekne, luftige klaverakkordar som dalar lett og tett gjennom heile stykket.
Albumet får fint fram den stilistiske breidda i Lies produksjon. Romantiske klangar à la Edvard Grieg høyrer me i «Valborgsnat» (spor 3), frå Seks sange til tekster av Vilhelm Krag, op. 1. Men berre opninga og avslutninga er griegsk. Den dramatiske midtdelen, som byrjar med verselinene «Se der, se der under orekrat!/ Der er dans i skoge ved Valborgsnat», har ei barokk klaverstemme. Her er myldrande kontrapunktikk av typen den Bach-begeistra Robert Schumann var svak for.
Folkemusikalsk prega er derimot Fem sange til tekster av Per Sivle (1898) – på sitt mest malmfulle i «Solkverv» (spor 18) og med mild og skimrande harmonikk i «Ljos» (spor 19).
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Sigurd Lie:
Songs, Vol. 1
Marianne
Beate Kielland, mezzosopran; Nils Anders Mortensen, klaver. Lawo 2023
«Som komponist er jeg vel hovedsagelig lyriker med impulser væsentlig fra Schumann og Grieg – Wagner har vel ogsaa virket ‘befrugtende’ på mine instrumentalkompositioner.» Dette skreiv den unge Sigurd Lie – med god sjølvinnsikt – til komponistkollegaen Iver Holter i januar 1903. Han var då medviten om at det korte og hektiske musikarlivet hans nærma seg slutten. Månaden etter klaga den tuberkuløse Lie nemleg over ein «følelse af kraftløshed og mathed, som ikke spaar godt», og la til: «Denne vinter blir vel min sidste, er jeg ræd for.»
Dramatisk utlegning
Då Lie døydde 33 år gamal i 1904, etterlét han seg ei kort, men kvalitativt solid verkliste: knappe to dusin mannskorsongar, ymse kammermusikk og orkesterverk, ein symfoni – og nærare 80 romansar. Det er desse delvis ukjende kunstsongane mezzosopranen Marianne Beate Kielland no har fordjupa seg i, saman med Nils Anders Mortensen, hennar faste akkompagnatør. Dette er to musikarar som musiserer på like fot, for klaverstemma kling sjeldan berre som akkompagnement.
Klaverstemma inneheld stundom spennande musikalsk materiale, i kontrast til den enkle songlina. I slike parti maktar Mortensen å framheva stemma si med klår og skjøneleg artikulasjon. Kiellands tolkingar er òg på det høge nivået eg kjenner frå tidlegare album, med fasettrik klang og dramatisk utlegging av poesien. Men denne gongen tykkjer eg diksjonen hennar er meir diffus. Det er stundom vanskeleg å skjøna teksten ho syng.
Fanga dåmen
Dette fyrste albumet (av i alt to) med Lies romansar er ordna kronologisk etter publikasjonsår, med unntak av opningssporet «Sne» (1899). Denne songen til tekst av den danske lyrikaren Helge Rode er Lies mest populære, med god grunn: Dei eksotiske skalatypane gjev eit svip av noko kaldt og lett. Lie har verkeleg greidd å fanga dåmen i det vesle og vakre stemningsdiktet, med jamt gjentekne, luftige klaverakkordar som dalar lett og tett gjennom heile stykket.
Albumet får fint fram den stilistiske breidda i Lies produksjon. Romantiske klangar à la Edvard Grieg høyrer me i «Valborgsnat» (spor 3), frå Seks sange til tekster av Vilhelm Krag, op. 1. Men berre opninga og avslutninga er griegsk. Den dramatiske midtdelen, som byrjar med verselinene «Se der, se der under orekrat!/ Der er dans i skoge ved Valborgsnat», har ei barokk klaverstemme. Her er myldrande kontrapunktikk av typen den Bach-begeistra Robert Schumann var svak for.
Folkemusikalsk prega er derimot Fem sange til tekster av Per Sivle (1898) – på sitt mest malmfulle i «Solkverv» (spor 18) og med mild og skimrande harmonikk i «Ljos» (spor 19).
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.