JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Stuttmesser

Bachs «lutherske messer» er utypiske.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
The Sixteen framfører Johann Sebastian Bachs (1685–1750) fire «lutherske messer».

The Sixteen framfører Johann Sebastian Bachs (1685–1750) fire «lutherske messer».

Foto: Firedog

The Sixteen framfører Johann Sebastian Bachs (1685–1750) fire «lutherske messer».

The Sixteen framfører Johann Sebastian Bachs (1685–1750) fire «lutherske messer».

Foto: Firedog

3033
20221028
3033
20221028

CD

Johann Sebastian Bach:

Masses

The Sixteen; dir.: Harry Christophers. Coro 2022

Av dei mange Bach-albuma eg har høyrt til no i år, må dette vera det finaste: Det britiske barokkensemblet The Sixteen, som Harry Christophers dirigerer, har samla to tidlegare innspelingar til eit nytt dobbeltalbum som gjev oss alle Bachs fire såkalla lutherske messer (BWV 233 til 236).

Komposisjonane er fantastiske. Komponisten meistrar den kompliserte korpolyfonien makelaust, og soloariane har så iøyrefallande vakre melodiar at lyttaren risikerer å gå og nynna på dei resten av dagen. The Sixteens framføring er òg utanom det vanlege. Christophers har redusert kormannskapet til berre å omfatta to songarar per stemme (til saman åtte songarar), noko som gjev ein klangleg transparens og eit høve til artikulatoriske og fraseringsmessige nyansar som tradisjonelle storkor ikkje får til. Når det gjeld soliststaben, finst der heller ikkje eitt rote egg i korga.

Latinsk

«Lutherske messer», kva er så det? Bachs bidrag til sjangeren høyrer til dei sjeldnast framførte vokalverka hans, noko som nok har å gjera med at dei er latinske og slik sett utypiske – det er den tyske kyrkjemusikken som dominerer.

Ei «messe» er i musikksamanheng eit vokalverk der dei fem latinske messeledda Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei dannar tekstgrunnlaget. Messene som her er innspelte, kallar me «lutherske» av di berre dei to fyrste ledda, altså Kyrie og Gloria, er med. Grunnen til dette er at det i den lutherske liturgien (i motsetnad til den katolske) ikkje var tradisjon for tonesetjing av dei tre siste messeledda, som i gudstenesta gjerne blei erstatta av salmar på morsmålet eller heilt utelatne. (Bachs store Messe i h-moll var elles opphavleg òg ei luthersk messe, som han sidan utvida.)

Kort og godt

Lutherske messer blir stundom òg kalla «kyrie-gloria-messer», «kortmesser» eller missae breves på latin. Hjå Bach er dei sette saman av éin tredelt korsats for Kyrie-delen, medan Gloria-delen er femdelt (med éin korsats i byrjinga og slutten og soloariar imellom).

Opningssatsane har gjerne den strengaste polyfonien. «Kyrie» (fyrstesatsen) til messa i F-dur, BWV 233, kling ved fyrste «øyrekast» som katolsk renessansemusikk av gamalt merke. Men høyrer ein nøyare etter, merkar ein at Bach har lagt til melodi nummer to, som blir spelt av horn og oboar, nemleg den lutherske langfredagssalmen «Christe, du Lamm Gottes» («Du Guds Lam uskyldig» i Elias Blix’ norske omsetjing).

Gloriaa er meir moderne i stilen. Min favoritt er «Gloria» (andresatsen) frå messa i G-dur, BWV 336. I byrjinga høyrest han ut som ein roleg og godsleg voggande sats. Men det er før fiolinane og oboane tek over med kaskadar av lynsnare sekstendelsnotar, vel å merka utan at den rolege grunnpulsen forsvinn. At ein sats kan vera både roleg og rask samstundes – slikt er det eit kunststykke å få skikkeleg til.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach:

Masses

The Sixteen; dir.: Harry Christophers. Coro 2022

Av dei mange Bach-albuma eg har høyrt til no i år, må dette vera det finaste: Det britiske barokkensemblet The Sixteen, som Harry Christophers dirigerer, har samla to tidlegare innspelingar til eit nytt dobbeltalbum som gjev oss alle Bachs fire såkalla lutherske messer (BWV 233 til 236).

Komposisjonane er fantastiske. Komponisten meistrar den kompliserte korpolyfonien makelaust, og soloariane har så iøyrefallande vakre melodiar at lyttaren risikerer å gå og nynna på dei resten av dagen. The Sixteens framføring er òg utanom det vanlege. Christophers har redusert kormannskapet til berre å omfatta to songarar per stemme (til saman åtte songarar), noko som gjev ein klangleg transparens og eit høve til artikulatoriske og fraseringsmessige nyansar som tradisjonelle storkor ikkje får til. Når det gjeld soliststaben, finst der heller ikkje eitt rote egg i korga.

Latinsk

«Lutherske messer», kva er så det? Bachs bidrag til sjangeren høyrer til dei sjeldnast framførte vokalverka hans, noko som nok har å gjera med at dei er latinske og slik sett utypiske – det er den tyske kyrkjemusikken som dominerer.

Ei «messe» er i musikksamanheng eit vokalverk der dei fem latinske messeledda Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus og Agnus Dei dannar tekstgrunnlaget. Messene som her er innspelte, kallar me «lutherske» av di berre dei to fyrste ledda, altså Kyrie og Gloria, er med. Grunnen til dette er at det i den lutherske liturgien (i motsetnad til den katolske) ikkje var tradisjon for tonesetjing av dei tre siste messeledda, som i gudstenesta gjerne blei erstatta av salmar på morsmålet eller heilt utelatne. (Bachs store Messe i h-moll var elles opphavleg òg ei luthersk messe, som han sidan utvida.)

Kort og godt

Lutherske messer blir stundom òg kalla «kyrie-gloria-messer», «kortmesser» eller missae breves på latin. Hjå Bach er dei sette saman av éin tredelt korsats for Kyrie-delen, medan Gloria-delen er femdelt (med éin korsats i byrjinga og slutten og soloariar imellom).

Opningssatsane har gjerne den strengaste polyfonien. «Kyrie» (fyrstesatsen) til messa i F-dur, BWV 233, kling ved fyrste «øyrekast» som katolsk renessansemusikk av gamalt merke. Men høyrer ein nøyare etter, merkar ein at Bach har lagt til melodi nummer to, som blir spelt av horn og oboar, nemleg den lutherske langfredagssalmen «Christe, du Lamm Gottes» («Du Guds Lam uskyldig» i Elias Blix’ norske omsetjing).

Gloriaa er meir moderne i stilen. Min favoritt er «Gloria» (andresatsen) frå messa i G-dur, BWV 336. I byrjinga høyrest han ut som ein roleg og godsleg voggande sats. Men det er før fiolinane og oboane tek over med kaskadar av lynsnare sekstendelsnotar, vel å merka utan at den rolege grunnpulsen forsvinn. At ein sats kan vera både roleg og rask samstundes – slikt er det eit kunststykke å få skikkeleg til.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis