Suksesjonen
Den norske Lindeman-slekta førte sin musikalske arv direkte attende til Bach.
Oslo domkyrkje fotografert kring 1870, då L.M. Lindeman var organist der.
Foto: Riksantikvaren
Standardinnspelinga
Ludvig Mathias Lindeman:
Organ Works
Kåre Nordstoga, orgel. Simax 2003
«Apostolisk suksesjon» er eit kyrkjeleg omgrep nytta om den ubrotne rekkja av folk med kyrkjeembete frå apostlane til vår tid. Kvart ledd i rekkja har motteke myndet sitt frå ein forgjengar gjennom ordinasjon. Ordinasjonsrekkja går difor attende til apostlane.
Ein musikkhistorisk parallell til dette finn me i resepsjonen av Johann Sebastian Bach. Etter at han døydde i 1750, blei mykje av musikken hans gløymd. Dette gjeld særleg vokalmusikken (kantatane, oratoria og pasjonane) som romantikarar (særleg Felix Mendelssohn) gjenoppdaga på 1800-talet. Men denne romantiske Bach-tradisjonen var altså kjenneteikna av eit brot: Verka til komponisten blei «gjenoppliva» på scenen eller i kyrkja mest hundre år etter at dei blei til.
Lindemennene
Men det fanst òg ein ubroten Bach-tradisjon, ein musikalsk suksesjon der Bachs arv blei halden i hevd gjennom elevane hans, som så vidareførte han til sine elevar. Denne tradisjonen, som hadde Berlin som utgangspunkt, konsentrerte seg mest om klaver- og orgelverka, då særleg den «lærde» musikken, med kompliserte fugar og kanonar.
Ei grein av denne ubrotne Bach-tradisjonen førte til Noreg – via København til Trondheim og seinare til Oslo. Han levde vidare i 200 år gjennom Lindeman-slekta, vårt største og lengstlevande musikardynasti.
Grunnleggjaren av den norske «Bach-skulen» i musikken var bergensaren I.G. Wernicke, som gjorde suksess som klavervirtuos i København i 1770-åra. Eit stipend førte han til Berlin. Der gjekk han i skule hjå den tyske Bach-eleven J.P. Kirnberger, som hadde teke vare på notane til læremeisteren og skreiv lærebøker i komposisjon på grunnlag av dei.
Ole Andreas Lindeman, som var fødd i Surnadal i 1769 og blei organist i Vår Frues kirke i Trondheim, studerte i sin tur hjå bergensaren Wernicke. Han førte vidare den konservative Bach-tradisjonen til son sin, Ludvig Mathias Lindeman, som i 1839 blei organist i Oslo domkyrkje (den gongen kalla Vår Frelsers kirke). Denne største av «lindemennene» førte så tradisjonen vidare til sin son. Saman grunnla dei «Organistskolen», forløparen til Noregs musikkhøgskule.
Ordspel
Ludvig Mathias Lindeman framførte ikkje berre Bachs orgelverk. Han komponerte òg ei rekkje stykke i utprega Bach-stil. Desse spelte vår tids domorganist i Oslo, Kåre Nordstoga, inn på Ryde & Berg-orgelet i Oslo domkyrkje i 2002.
Det fine albumet inneheld to store koralvariasjonar (over salmane «Hvo veed, hvor nær mig er min ende» og «Hvo ikkun lader Herren råde») i suveren Bach-stil. Men mest spesielle er dei tre fugane over tonane B–A–C–H. Ja, for alle bokstavane i etternamnet er òg namn på skalatonar og lèt seg slik forma til eit fugetema. Klårare kunne vel ikkje den symbolske referansen til Lindeman-slektas musikalske arvesylv vore uttrykt.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Ludvig Mathias Lindeman:
Organ Works
Kåre Nordstoga, orgel. Simax 2003
«Apostolisk suksesjon» er eit kyrkjeleg omgrep nytta om den ubrotne rekkja av folk med kyrkjeembete frå apostlane til vår tid. Kvart ledd i rekkja har motteke myndet sitt frå ein forgjengar gjennom ordinasjon. Ordinasjonsrekkja går difor attende til apostlane.
Ein musikkhistorisk parallell til dette finn me i resepsjonen av Johann Sebastian Bach. Etter at han døydde i 1750, blei mykje av musikken hans gløymd. Dette gjeld særleg vokalmusikken (kantatane, oratoria og pasjonane) som romantikarar (særleg Felix Mendelssohn) gjenoppdaga på 1800-talet. Men denne romantiske Bach-tradisjonen var altså kjenneteikna av eit brot: Verka til komponisten blei «gjenoppliva» på scenen eller i kyrkja mest hundre år etter at dei blei til.
Lindemennene
Men det fanst òg ein ubroten Bach-tradisjon, ein musikalsk suksesjon der Bachs arv blei halden i hevd gjennom elevane hans, som så vidareførte han til sine elevar. Denne tradisjonen, som hadde Berlin som utgangspunkt, konsentrerte seg mest om klaver- og orgelverka, då særleg den «lærde» musikken, med kompliserte fugar og kanonar.
Ei grein av denne ubrotne Bach-tradisjonen førte til Noreg – via København til Trondheim og seinare til Oslo. Han levde vidare i 200 år gjennom Lindeman-slekta, vårt største og lengstlevande musikardynasti.
Grunnleggjaren av den norske «Bach-skulen» i musikken var bergensaren I.G. Wernicke, som gjorde suksess som klavervirtuos i København i 1770-åra. Eit stipend førte han til Berlin. Der gjekk han i skule hjå den tyske Bach-eleven J.P. Kirnberger, som hadde teke vare på notane til læremeisteren og skreiv lærebøker i komposisjon på grunnlag av dei.
Ole Andreas Lindeman, som var fødd i Surnadal i 1769 og blei organist i Vår Frues kirke i Trondheim, studerte i sin tur hjå bergensaren Wernicke. Han førte vidare den konservative Bach-tradisjonen til son sin, Ludvig Mathias Lindeman, som i 1839 blei organist i Oslo domkyrkje (den gongen kalla Vår Frelsers kirke). Denne største av «lindemennene» førte så tradisjonen vidare til sin son. Saman grunnla dei «Organistskolen», forløparen til Noregs musikkhøgskule.
Ordspel
Ludvig Mathias Lindeman framførte ikkje berre Bachs orgelverk. Han komponerte òg ei rekkje stykke i utprega Bach-stil. Desse spelte vår tids domorganist i Oslo, Kåre Nordstoga, inn på Ryde & Berg-orgelet i Oslo domkyrkje i 2002.
Det fine albumet inneheld to store koralvariasjonar (over salmane «Hvo veed, hvor nær mig er min ende» og «Hvo ikkun lader Herren råde») i suveren Bach-stil. Men mest spesielle er dei tre fugane over tonane B–A–C–H. Ja, for alle bokstavane i etternamnet er òg namn på skalatonar og lèt seg slik forma til eit fugetema. Klårare kunne vel ikkje den symbolske referansen til Lindeman-slektas musikalske arvesylv vore uttrykt.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.