Suverene solistar
Václav Luks gav oss årets festivalhøgdepunkt i Thomaskyrkja.
Václav Luks dirigerer Matteuspasjonen i Thomaskyrkja.
Foto: Gert Mothes / Bach-Archiv Leipzig
Konsert
J.S. Bach:
Matteuspasjonen
Collegium Vocale 1704; Collegium 1704; dir.: Václav Luks
Thomaskirche i Leipzig, laurdag 8. juni
Også Bachs Johannespasjon har 300-årsjubileum. Eg rakk diverre ikkje å høyra den i år, men Matteuspasjonen i Thomaskyrkja førre laurdag fekk eg med meg. Tsjekkiske Václav Luks dirigerte her koret Collegium Vocale 1704 og orkesteret Collegium 1704, ein konsert som blei Bachfest-høgdepunktet mitt i år.
Eg kjenner Luks gjennom innspelingane hans av bøhmisk barokkmusikk, særleg messene til Bachs jamaldrande komponistkollega Jan Dismas Zelenka har eg høyrt mykje på. Luks har eit eineståande friskt og dramatisk driv når han dirigerer denne katolske, italienskinspirerte kyrkjemusikken. Sansen hans for det teatrale, dei brå overgangane og tilsynelatande spontane aksentane i korsatsane – dette prega også Bach-framføringa hans. Lytelaust leidde han det store musikarapparatet med to orkester og to kor, i tillegg til songsolistar. Solistane var alle dyktige, for Luks har god smak når det gjeld å velja seg songarar, og han gjev dei stor fridom til å utfalda seg i ariar og resitativ.
Rolla som evangelist, han som framfører bibelorda ordrett og driv handlinga i pasjonen framover, blei sungen av tenoren Robin Titschler. Røysta hans er grunnleggjande lyrisk, noko som førte til ein verknadsfull kontrast mot slutten, i det eldfulle resitativet med orda «forhenget i tempelet rivna i to, ovanfrå og heilt ned» og «jorda skalv, og berga brast». Også bassen Matthias Winckhler i rolla som Jesus imponerte. Uttrykket hans var aristokratisk avmålt, med minimal vibrato på tonen.
Eg har stundom opplevd akustikken i Thomaskyrkja som problematisk. Den lange etterklangen gjer nemleg at tonane glir over i kvarandre. Men med Luks som dirigent fungerte dette fint, for han la opp til mykje «luft» mellom frasane og kvass og presis artikulasjon.
Sjur Haga Bringeland
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Konsert
J.S. Bach:
Matteuspasjonen
Collegium Vocale 1704; Collegium 1704; dir.: Václav Luks
Thomaskirche i Leipzig, laurdag 8. juni
Også Bachs Johannespasjon har 300-årsjubileum. Eg rakk diverre ikkje å høyra den i år, men Matteuspasjonen i Thomaskyrkja førre laurdag fekk eg med meg. Tsjekkiske Václav Luks dirigerte her koret Collegium Vocale 1704 og orkesteret Collegium 1704, ein konsert som blei Bachfest-høgdepunktet mitt i år.
Eg kjenner Luks gjennom innspelingane hans av bøhmisk barokkmusikk, særleg messene til Bachs jamaldrande komponistkollega Jan Dismas Zelenka har eg høyrt mykje på. Luks har eit eineståande friskt og dramatisk driv når han dirigerer denne katolske, italienskinspirerte kyrkjemusikken. Sansen hans for det teatrale, dei brå overgangane og tilsynelatande spontane aksentane i korsatsane – dette prega også Bach-framføringa hans. Lytelaust leidde han det store musikarapparatet med to orkester og to kor, i tillegg til songsolistar. Solistane var alle dyktige, for Luks har god smak når det gjeld å velja seg songarar, og han gjev dei stor fridom til å utfalda seg i ariar og resitativ.
Rolla som evangelist, han som framfører bibelorda ordrett og driv handlinga i pasjonen framover, blei sungen av tenoren Robin Titschler. Røysta hans er grunnleggjande lyrisk, noko som førte til ein verknadsfull kontrast mot slutten, i det eldfulle resitativet med orda «forhenget i tempelet rivna i to, ovanfrå og heilt ned» og «jorda skalv, og berga brast». Også bassen Matthias Winckhler i rolla som Jesus imponerte. Uttrykket hans var aristokratisk avmålt, med minimal vibrato på tonen.
Eg har stundom opplevd akustikken i Thomaskyrkja som problematisk. Den lange etterklangen gjer nemleg at tonane glir over i kvarandre. Men med Luks som dirigent fungerte dette fint, for han la opp til mykje «luft» mellom frasane og kvass og presis artikulasjon.
Sjur Haga Bringeland
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.