Svanesong
Johann Gottlieb Baron komponerte solosuitar for eit utdøyande instrument.
Luttspelaren Johann Gottlieb Baron (1696–1760) på eit koparstikk frå 1727.
CD
Johann Gottlieb
Baron:
Music for Lute Solo & Lute and Recorder
Bernhard Hofstötter, lutt; Bozjena Kortsjinska, blokkfløyte; Marija Bil, cello. Brilliant 2022
Johann Gottlieb Baron var ein av seinbarokkens største luttspelarar, men er lite kjend i dag. Grunnane til dette er fleire. For det fyrste levde han i ei tid då lutten var i ferd med bli avleggs. Han hadde altså få etterfylgjarar i faget. For det andre komponerte han gjerne i «galant stil», som la vekt på lettfatteleg melodikk, enkel harmonikk og grasiøse ornament. Det performative var her minst like viktig som det kompositoriske. I tradisjonell musikkhistorieskriving har ein gjerne sett på galante komposisjonar som banale, slike musikkhistorikarar fokuserer nemleg på noteteksten og ikkje på framføringa (me har notane, men lyden av korleis dei blei realiserte, er jo borte).
Ukrainsk fløyte
Tyske Baron kom til verda i byen Breslau i det historiske landskapet Niederschlesien (i dag polske Wroclaw). Han studerte juss ved universitetet i Leipzig og enda – etter karrieremessige mellomlandingar i Gotha og Eisenach – som hoffmusikar for kong Fredrik II «den store» av Preussen i Berlin. Mykje av musikken hans er gått tapt (då lutten gjekk av moten, brydde ein seg vel heller ikkje med å ta vare på luttnotar).
Kring eitt dusin solosuitar for lutt og ti ensemblestykke med lutt er overleverte. Sju av dei spelar Bernhard Hofstötter på plata si: tre åleine og fire saman med blokkfløytisten Bozjena Kortsjinska og cellisten Marija Bil. Av uviss grunn nyttar ikkje ukrainske Kortsjinska vanleg barokkblokkfløyte, men ei såkalla ukrainsk kromatisk blokkfløyte, ei form for folkeinstrument med litt hås klang. Det er ei underleg instrumentering for tysk barokkmusikk som omslagsteksten heller ikkje gjev noka forklaring på.
Einsam luttenist
Utanom dette med å spela lutt har Hofstötter til felles med Baron at han òg har studert juss (i Oslo, faktisk). Høgast kvalitet er det på stykka for lutt solo, som er suitar i fransk stil med rekkjer av stiliserte dansesatsar. Suite i F-dur er eit seint verk, frå tida då Baron blei stadig meir einsam som «luttenist» (samtidas omgrep på luttspelarar). Eg klarer ikkje å unngå å oppfatta verket som ein svanesong for det utdøyande instrumentet hans, særleg den rolege «Sarabande»-satsen med djup harmonikk og melodiske frasar som ebbar ut i det høge registeret, som spørsmål utan svar.
Andresatsen «Poco allegro» er meir optimistisk, der lange frasar blir avbrotne av akkordgjentakingar i toppregisteret som minner om klokkeklang. Hofstötter spelar her på sitt beste, med vakker og naturleg agogikk, altså små tempoforskyvingar som ikkje er noterte, men blir improviserte av utøvaren.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar,
musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Gottlieb
Baron:
Music for Lute Solo & Lute and Recorder
Bernhard Hofstötter, lutt; Bozjena Kortsjinska, blokkfløyte; Marija Bil, cello. Brilliant 2022
Johann Gottlieb Baron var ein av seinbarokkens største luttspelarar, men er lite kjend i dag. Grunnane til dette er fleire. For det fyrste levde han i ei tid då lutten var i ferd med bli avleggs. Han hadde altså få etterfylgjarar i faget. For det andre komponerte han gjerne i «galant stil», som la vekt på lettfatteleg melodikk, enkel harmonikk og grasiøse ornament. Det performative var her minst like viktig som det kompositoriske. I tradisjonell musikkhistorieskriving har ein gjerne sett på galante komposisjonar som banale, slike musikkhistorikarar fokuserer nemleg på noteteksten og ikkje på framføringa (me har notane, men lyden av korleis dei blei realiserte, er jo borte).
Ukrainsk fløyte
Tyske Baron kom til verda i byen Breslau i det historiske landskapet Niederschlesien (i dag polske Wroclaw). Han studerte juss ved universitetet i Leipzig og enda – etter karrieremessige mellomlandingar i Gotha og Eisenach – som hoffmusikar for kong Fredrik II «den store» av Preussen i Berlin. Mykje av musikken hans er gått tapt (då lutten gjekk av moten, brydde ein seg vel heller ikkje med å ta vare på luttnotar).
Kring eitt dusin solosuitar for lutt og ti ensemblestykke med lutt er overleverte. Sju av dei spelar Bernhard Hofstötter på plata si: tre åleine og fire saman med blokkfløytisten Bozjena Kortsjinska og cellisten Marija Bil. Av uviss grunn nyttar ikkje ukrainske Kortsjinska vanleg barokkblokkfløyte, men ei såkalla ukrainsk kromatisk blokkfløyte, ei form for folkeinstrument med litt hås klang. Det er ei underleg instrumentering for tysk barokkmusikk som omslagsteksten heller ikkje gjev noka forklaring på.
Einsam luttenist
Utanom dette med å spela lutt har Hofstötter til felles med Baron at han òg har studert juss (i Oslo, faktisk). Høgast kvalitet er det på stykka for lutt solo, som er suitar i fransk stil med rekkjer av stiliserte dansesatsar. Suite i F-dur er eit seint verk, frå tida då Baron blei stadig meir einsam som «luttenist» (samtidas omgrep på luttspelarar). Eg klarer ikkje å unngå å oppfatta verket som ein svanesong for det utdøyande instrumentet hans, særleg den rolege «Sarabande»-satsen med djup harmonikk og melodiske frasar som ebbar ut i det høge registeret, som spørsmål utan svar.
Andresatsen «Poco allegro» er meir optimistisk, der lange frasar blir avbrotne av akkordgjentakingar i toppregisteret som minner om klokkeklang. Hofstötter spelar her på sitt beste, med vakker og naturleg agogikk, altså små tempoforskyvingar som ikkje er noterte, men blir improviserte av utøvaren.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar,
musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.