Symfonisk trias
Så ulikt kan dei tre siste symfoniane til Mozart låta.
Koparstikk av Wien frå 1780-åra, då Mozart komponerte dei tre siste symfoniane sine der.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
Symphonies Nos. 39 & 40
Kringkastingsorkestret; dir.: Petr Popelka. LAWO 2023.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
Dr. Lichtenthals Mozart
Pandolfis Consort. Gramola 2023.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) skreiv dei tre siste symfoniane sine, nr. 39, 40 og 41, i løpet av berre seks veker i Wien sommaren 1788, i ein tilstand av pengesorger og depresjon. Me veit ikkje om han såg på dei som ein slags trilogi, heller ikkje kva som var den konkrete grunnen til komponeringa. Ein romantisk idé om at dei blei «komponerte for æva» og ikkje med tanke på ei spesiell framføring med sårt trungne billettinntekter, er framleis populær. Uansett: Wienerklassikaren Mozart utvidar her symfoniens formale og emosjonelle potensial på ein måte som peikar fram mot romantikken på 1800-talet.
Framtidsretta
Eg tenkjer stundom på det: Hadde han ikkje døydd i 1791, men levd til han var – lat oss seia – 75 år, då kunne han komponert til 1831, og kor annleis hadde ikkje musikksoga sett ut då? Men ingen skal skulda Mozart for å ha gjort for lite ut av talentet sitt før han døydde 35 år gamal.
Det er Symfoni nr. 40 i g-moll, KV 550, som tydelegast peikar mot framtida: Han går i moll, som romantikarane elska, men som var uvanleg på Mozarts tid. Han opnar ikkje med eit orkestralt smell for å vinna merksemd, men in medias res, med lågmælt og uroleg bivring i bratsjane før det melodiske temaet kjem i fiolinane. At både Beethoven og Schubert lét seg inspirera av slikt, undrar meg ikkje.
Klåre klangar
Mozarts siste symfoniske triade får me på to album med høvesvis Kringkastingsorkestret og kvintetten Pandolfis Consort. Orkesteret spelar nr. 39 og 40, medan kvintetten tek føre seg nr. 40 og 41. G-mollsymfonien nr. 40 er altså med på dei begge, men med særs ulik besetning.
Kringkastingsorkestret spelar han slik Mozart skreiv han, med fullt orkester, og den nyss avgåtte sjefdirigenten Petr Popelka treffer straks tonen i opningssatsen «Molto allegro». Tempoet er velvalt, med fine detaljar i artikulasjon og frasering. Den dystre tredjesatsen «Minuetto» med sine stampande rytmar er kanskje den mest karakteristiske for Popelkas tilnærming.
Pandolfis Consort, derimot, spelar symfonien i ein kammerversjon av Peter Lichtenthal (1779–1853), ein Mozart-begeistra austerriksk lege og komponist som levde i Milano. Kvintettversjonen blir spelt med heftige bogestrok og meir markante rytmar enn det me høyrer i originalen, og sidan det berre er eitt instrument per stemme, blir polyfonien i Mozarts partitur særleg merkbar. Den føremonen orkesteroriginalen har når det gjeld dynamiske kontrastar, kompenserer Lichtenthals arrangement for gjennom eit uvanleg klårt klangbilete.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
Symphonies Nos. 39 & 40
Kringkastingsorkestret; dir.: Petr Popelka. LAWO 2023.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
Dr. Lichtenthals Mozart
Pandolfis Consort. Gramola 2023.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) skreiv dei tre siste symfoniane sine, nr. 39, 40 og 41, i løpet av berre seks veker i Wien sommaren 1788, i ein tilstand av pengesorger og depresjon. Me veit ikkje om han såg på dei som ein slags trilogi, heller ikkje kva som var den konkrete grunnen til komponeringa. Ein romantisk idé om at dei blei «komponerte for æva» og ikkje med tanke på ei spesiell framføring med sårt trungne billettinntekter, er framleis populær. Uansett: Wienerklassikaren Mozart utvidar her symfoniens formale og emosjonelle potensial på ein måte som peikar fram mot romantikken på 1800-talet.
Framtidsretta
Eg tenkjer stundom på det: Hadde han ikkje døydd i 1791, men levd til han var – lat oss seia – 75 år, då kunne han komponert til 1831, og kor annleis hadde ikkje musikksoga sett ut då? Men ingen skal skulda Mozart for å ha gjort for lite ut av talentet sitt før han døydde 35 år gamal.
Det er Symfoni nr. 40 i g-moll, KV 550, som tydelegast peikar mot framtida: Han går i moll, som romantikarane elska, men som var uvanleg på Mozarts tid. Han opnar ikkje med eit orkestralt smell for å vinna merksemd, men in medias res, med lågmælt og uroleg bivring i bratsjane før det melodiske temaet kjem i fiolinane. At både Beethoven og Schubert lét seg inspirera av slikt, undrar meg ikkje.
Klåre klangar
Mozarts siste symfoniske triade får me på to album med høvesvis Kringkastingsorkestret og kvintetten Pandolfis Consort. Orkesteret spelar nr. 39 og 40, medan kvintetten tek føre seg nr. 40 og 41. G-mollsymfonien nr. 40 er altså med på dei begge, men med særs ulik besetning.
Kringkastingsorkestret spelar han slik Mozart skreiv han, med fullt orkester, og den nyss avgåtte sjefdirigenten Petr Popelka treffer straks tonen i opningssatsen «Molto allegro». Tempoet er velvalt, med fine detaljar i artikulasjon og frasering. Den dystre tredjesatsen «Minuetto» med sine stampande rytmar er kanskje den mest karakteristiske for Popelkas tilnærming.
Pandolfis Consort, derimot, spelar symfonien i ein kammerversjon av Peter Lichtenthal (1779–1853), ein Mozart-begeistra austerriksk lege og komponist som levde i Milano. Kvintettversjonen blir spelt med heftige bogestrok og meir markante rytmar enn det me høyrer i originalen, og sidan det berre er eitt instrument per stemme, blir polyfonien i Mozarts partitur særleg merkbar. Den føremonen orkesteroriginalen har når det gjeld dynamiske kontrastar, kompenserer Lichtenthals arrangement for gjennom eit uvanleg klårt klangbilete.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.