Til ettertanke
Telemanns moralske kantatar manar til måtehald – også i kjærleiken.
Mezzosopranen Susanne Langner syng songar og kantatar av Telemann.
Foto frå heimesida til artisten
CD
Georg Philipp Telemann:
Zuversicht
Susanne Langner, mezzosopran, mfl.
Genuin 2022
6 Moralische Kantaten (1736) for fiolin eller fløyte, song og basso continuo (besifra bass) er ei av dei mange samlingane Georg Philipp Telemann (1681–1767) fann tid til å komponera og publisera på eige forlag – dette trass i at han som musikkdirektør i Hamburg måtte komponera kantatar til kvar sundag og helgedag i kyrkjeåret (i tillegg til pasjonar, oratorium og ymse verdsleg festmusikk).
Meir enn kollegaen hans i Leipzig, J.S. Bach, må han ha vore oppteken av straumar i åndslivet i samtida, særleg i poesien. Ofte samarbeidde han med pur unge diktarar, mellom dei den mest 30 år yngre Joachim Johann Daniel Zimmermann (1710–1767), som skreiv librettoen til kantatane mezzosopranen Susanne Langner syng på det nye albumet sitt.
Med seg har ho fem kompetente instrumentalistar på høvesvis tverrfløyte, fiolin, cello, cembalo og lutt (det delikate luttakkompagnementet til svensken Magnus Andersson merkjer seg ut). Langner sjølv syng godt, med presis og passe dramatisk deklamasjon. Klangen hennar er best i det midtre og låge registeret (topptonane blir somme stader litt diffuse).
Utøymeleg udyr
Tittelen «Moralske kantatar» kling jo litt underleg i dag. Men kantatetekstane er ikkje moraliserande. Dei er verdslege og humørfulle. I eg-form blir det reflektert over korleis me kan oppnå indre jamvekt og ro – korleis me kan leva eit enkelt og ukunstla liv og pleia ekte venskap. Slik sett uttrykkjer verka den optimistiske ånda til den nye, opplyste borgarklassen som både komponist og diktar sokna til i Hamburg.
Det opplyste mennesket bør unngå ekstreme kjensler som set rasjonaliteten ut av spel. Dette gjeld også i kjærleikslivet, noko kantaten Die Liebe tek føre seg. «Tru ikkje på diktarane når dei skriv om kjærleiken», heiter det i resitativet, for «om diktarane har skildra han rett, er han rasande galen».
Dette galne opplever me i fyrstesatsen, som handlar om kjærleiken som fenomen og byrjar med orda «du er eit utøymeleg udyr, ei pil, eit nett, ei gift, ein eld, og likevel, kjærleik, ler eg andynes deg». Villskapen blir målboren av fiolinen, spelt med konsentrert og kvass tone av Cristian Voß.
Trufaste vener
I førromantisk kunst skal ein vakta seg for å sjå musikken som uttrykk for kunstnarens personlege røynsler. Men kjenner ein Telemanns biografi, blir det vanskeleg å la vera. Når det galt kjærleik og samliv, var han nemleg eit brent barn.
Etter at den fyrste kona hans, som han elska høgt, døydde i 1711, gifte han seg på nytt med ei kvinne som synte seg å vera både trulaus og spelegalen. Då ekteparet skilde seg – nokre år før dei moralske kantatane kom ut – sat Telemann att med den enorme spelegjelda hennar. For å berga komponisten frå konkurs gjekk trufaste vener i Hamburgs borgarskap saman om ein innsamlingsaksjon. Slik blei han redda økonomisk. Men han gifte seg aldri igjen.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Georg Philipp Telemann:
Zuversicht
Susanne Langner, mezzosopran, mfl.
Genuin 2022
6 Moralische Kantaten (1736) for fiolin eller fløyte, song og basso continuo (besifra bass) er ei av dei mange samlingane Georg Philipp Telemann (1681–1767) fann tid til å komponera og publisera på eige forlag – dette trass i at han som musikkdirektør i Hamburg måtte komponera kantatar til kvar sundag og helgedag i kyrkjeåret (i tillegg til pasjonar, oratorium og ymse verdsleg festmusikk).
Meir enn kollegaen hans i Leipzig, J.S. Bach, må han ha vore oppteken av straumar i åndslivet i samtida, særleg i poesien. Ofte samarbeidde han med pur unge diktarar, mellom dei den mest 30 år yngre Joachim Johann Daniel Zimmermann (1710–1767), som skreiv librettoen til kantatane mezzosopranen Susanne Langner syng på det nye albumet sitt.
Med seg har ho fem kompetente instrumentalistar på høvesvis tverrfløyte, fiolin, cello, cembalo og lutt (det delikate luttakkompagnementet til svensken Magnus Andersson merkjer seg ut). Langner sjølv syng godt, med presis og passe dramatisk deklamasjon. Klangen hennar er best i det midtre og låge registeret (topptonane blir somme stader litt diffuse).
Utøymeleg udyr
Tittelen «Moralske kantatar» kling jo litt underleg i dag. Men kantatetekstane er ikkje moraliserande. Dei er verdslege og humørfulle. I eg-form blir det reflektert over korleis me kan oppnå indre jamvekt og ro – korleis me kan leva eit enkelt og ukunstla liv og pleia ekte venskap. Slik sett uttrykkjer verka den optimistiske ånda til den nye, opplyste borgarklassen som både komponist og diktar sokna til i Hamburg.
Det opplyste mennesket bør unngå ekstreme kjensler som set rasjonaliteten ut av spel. Dette gjeld også i kjærleikslivet, noko kantaten Die Liebe tek føre seg. «Tru ikkje på diktarane når dei skriv om kjærleiken», heiter det i resitativet, for «om diktarane har skildra han rett, er han rasande galen».
Dette galne opplever me i fyrstesatsen, som handlar om kjærleiken som fenomen og byrjar med orda «du er eit utøymeleg udyr, ei pil, eit nett, ei gift, ein eld, og likevel, kjærleik, ler eg andynes deg». Villskapen blir målboren av fiolinen, spelt med konsentrert og kvass tone av Cristian Voß.
Trufaste vener
I førromantisk kunst skal ein vakta seg for å sjå musikken som uttrykk for kunstnarens personlege røynsler. Men kjenner ein Telemanns biografi, blir det vanskeleg å la vera. Når det galt kjærleik og samliv, var han nemleg eit brent barn.
Etter at den fyrste kona hans, som han elska høgt, døydde i 1711, gifte han seg på nytt med ei kvinne som synte seg å vera både trulaus og spelegalen. Då ekteparet skilde seg – nokre år før dei moralske kantatane kom ut – sat Telemann att med den enorme spelegjelda hennar. For å berga komponisten frå konkurs gjekk trufaste vener i Hamburgs borgarskap saman om ein innsamlingsaksjon. Slik blei han redda økonomisk. Men han gifte seg aldri igjen.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.