Tilbake til Orlam
For verkeleg å få eit rikt utbyte av den nye plata til PJ Harvey, bør du skaffe deg boka ho gav ut i fjor.
PJ Harvey frå ein konsert i Mexico by i 2017.
Foto: Eduardo Verdugo / AP / NTB
Rock
PJ Harvey:
I Inside the Old Year Dying
Partisan
Sidan det vert nokre stiar og skogsvegar på meg denne sommaren, er nok sjansane gode for at det nye albumet til PJ Harvey kjem i tankane meir enn éin gong. Det går nemleg ei naturpoetisk åre gjennom songsyklusen, med ein biletbruk som her og der kan få deg til å sjå noko du har sett så mange gonger før, med eit nytt blikk.
Kanskje kan ein seie at det er som om naturen kjem til live gjennom ei form for åndeleggjering. I Harveys verseliner får vi auge på kvisten som utan lauvet gir frå seg eit sukk: «Lorn of leaf/ twiddicks sigh», heiter det i «August», det tiande sporet på I Inside the Old Year Dying.
Songteksten er identisk med eit dikt, meir spesifikt det sjuande i «August», den åttande delen av Orlam, boka Harvey gav ut i fjor. Og slik er det med alle tekstane på denne nye plata – dei har alt eit liv mellom to permar. Artisten sjølv kalla albumet eit lydspor til boka i eit nyleg intervju.
Dorset-dialekt
Då utgivinga vart annonsert, var det mange som spekulerte på kva det går i med omslaget, som er pryda av eit fotografi av ein kvist som ligg og kastar skugge på det som liknar The Beatles-albumet The White Album, men med namnet til Harvey prega inn i sjølve teksturen – ei innpakking som altså gir meining om ein er utstyrt med Orlam i møte med dette materialet.
Om du stussar på ordet «twiddicks», er du nok ikkje åleine, for heiter det ikkje «twigs»? Ikkje på Dorset-dialekt, som alle tekstane her er skrivne på, og no altså framførte på. Harvey byggjer på og dreg inspirasjon frå sin eigen oppvekst i landlege omgivnader i Sørvest-England, i West Country, og både Orlam og no I Inside the Old Year Dying er djupt forankra i landskapet og folkloren som tilhøyrer regionen.
Boka plasserer dialektorda side om side med moderne engelsk for å gjere det lettare for lesaren å følgje med og vert dermed også til stor hjelp for lyttarar som måtte ønskje å fordjupe seg i desse nye songane og plassere dei inn i ein større samanheng.
Ei eiga verd
Orlam følgjer årstidene, med ein poesi som har ei samlande, narrativ retning, og med eit rikt karaktergalleri og univers det ikkje er plass til å gå inn i her. Dermed er desse nye songane ganske annleis enn dei vi kjenner frå dei formidable platene Harvey sist gav ut, The Hope Six Demolition Project (2016) og Let England Shake (2011) – det politiske, historiske og estetiske grunnstoffet er forankra i det lokale og det heimlege, og eit tilhøyrande flettverk av allusjonar og referansar.
Det er ikkje til å komme forbi at lyttaren, om han fordjupar seg i Orlam, som er utstyrt med notar, og gjer greie for ord og namn frå lokal flora og fauna, og folklore, etymologi og litterære kjelder, vil få ei heilt anna og rikare oppleving av I Inside the Old Year Dying, og då langt utover bruken av dialekt. Ei heilt eiga verd opnar seg, og det på ein måte som vel manglar sidestykke.
Konsertane PJ Harvey skal ha i Oslo i slutten av oktober, vart selde ut før eg eingong hadde høyrt om dei, og det vert spennande å sjå korleis ho integrerer dette materialet i repertoaret. Det er ei heilt anna røyst vi møter når vi trer inn i verda til niåringen som spelar ei så viktig rolle i Orlam, enn i imperiekritikken som utfaldar seg i songane på Let England Shake.
PJ Harvey går sine eigne vegar, tek kunstnarskapet sitt i stadig nye retningar – og har med rette ein heilt unik posisjon i det kulturelle landskapet.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
PJ Harvey:
I Inside the Old Year Dying
Partisan
Sidan det vert nokre stiar og skogsvegar på meg denne sommaren, er nok sjansane gode for at det nye albumet til PJ Harvey kjem i tankane meir enn éin gong. Det går nemleg ei naturpoetisk åre gjennom songsyklusen, med ein biletbruk som her og der kan få deg til å sjå noko du har sett så mange gonger før, med eit nytt blikk.
Kanskje kan ein seie at det er som om naturen kjem til live gjennom ei form for åndeleggjering. I Harveys verseliner får vi auge på kvisten som utan lauvet gir frå seg eit sukk: «Lorn of leaf/ twiddicks sigh», heiter det i «August», det tiande sporet på I Inside the Old Year Dying.
Songteksten er identisk med eit dikt, meir spesifikt det sjuande i «August», den åttande delen av Orlam, boka Harvey gav ut i fjor. Og slik er det med alle tekstane på denne nye plata – dei har alt eit liv mellom to permar. Artisten sjølv kalla albumet eit lydspor til boka i eit nyleg intervju.
Dorset-dialekt
Då utgivinga vart annonsert, var det mange som spekulerte på kva det går i med omslaget, som er pryda av eit fotografi av ein kvist som ligg og kastar skugge på det som liknar The Beatles-albumet The White Album, men med namnet til Harvey prega inn i sjølve teksturen – ei innpakking som altså gir meining om ein er utstyrt med Orlam i møte med dette materialet.
Om du stussar på ordet «twiddicks», er du nok ikkje åleine, for heiter det ikkje «twigs»? Ikkje på Dorset-dialekt, som alle tekstane her er skrivne på, og no altså framførte på. Harvey byggjer på og dreg inspirasjon frå sin eigen oppvekst i landlege omgivnader i Sørvest-England, i West Country, og både Orlam og no I Inside the Old Year Dying er djupt forankra i landskapet og folkloren som tilhøyrer regionen.
Boka plasserer dialektorda side om side med moderne engelsk for å gjere det lettare for lesaren å følgje med og vert dermed også til stor hjelp for lyttarar som måtte ønskje å fordjupe seg i desse nye songane og plassere dei inn i ein større samanheng.
Ei eiga verd
Orlam følgjer årstidene, med ein poesi som har ei samlande, narrativ retning, og med eit rikt karaktergalleri og univers det ikkje er plass til å gå inn i her. Dermed er desse nye songane ganske annleis enn dei vi kjenner frå dei formidable platene Harvey sist gav ut, The Hope Six Demolition Project (2016) og Let England Shake (2011) – det politiske, historiske og estetiske grunnstoffet er forankra i det lokale og det heimlege, og eit tilhøyrande flettverk av allusjonar og referansar.
Det er ikkje til å komme forbi at lyttaren, om han fordjupar seg i Orlam, som er utstyrt med notar, og gjer greie for ord og namn frå lokal flora og fauna, og folklore, etymologi og litterære kjelder, vil få ei heilt anna og rikare oppleving av I Inside the Old Year Dying, og då langt utover bruken av dialekt. Ei heilt eiga verd opnar seg, og det på ein måte som vel manglar sidestykke.
Konsertane PJ Harvey skal ha i Oslo i slutten av oktober, vart selde ut før eg eingong hadde høyrt om dei, og det vert spennande å sjå korleis ho integrerer dette materialet i repertoaret. Det er ei heilt anna røyst vi møter når vi trer inn i verda til niåringen som spelar ei så viktig rolle i Orlam, enn i imperiekritikken som utfaldar seg i songane på Let England Shake.
PJ Harvey går sine eigne vegar, tek kunstnarskapet sitt i stadig nye retningar – og har med rette ein heilt unik posisjon i det kulturelle landskapet.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.