Truverdige tolkingar
Mezzosopranen Marianne Beate Kielland er suveren i Sibelius’ orkestersongar.
Mezzosopranen Marianne Beate Kielland.
Foto: Liv Øvland
CD
Jean
Sibelius:
Orchestral Songs
Marianne
Beate Kielland, mezzosopran; Kringkastingsorkesteret; dir.: Petr Popelka. Lawo 2022
Jean Sibelius er Finlands nasjonalkomponist. Eg spurde for nokre år sidan ein kompetent finne om han er like viktig for dei som Grieg for oss. «Viktigare», svarte han, for sjølv om Grieg òg kjempa for nasjonalt sjølvstende, høyrde han 1800-talet til og døydde to år etter unionsoppløysinga. Den drygt 20 år yngre Sibelius kjempa òg for sjølvstende på 1800-talet, men han levde så skammeleg lenge, heilt til slutten av 1950-åra. Det at han verka over fleire generasjonar, og at der framleis finst folk som møtte han personleg, gjer at finnane har ei heilt anna kjensle av å «kjenna» han, fekk eg vita.
Effektiv orkestrering
Sibelius kom til verda i 1865 i det som den gong var Storfyrstedømmet Finland, ein del av det russiske keisardømmet. Han voks opp i ein svenskspråkleg familie, noko som syner seg i repertoaret på Marianne Beate Kiellands album med 18 orkestersongar. Her er nemleg berre to av songane på finsk, og resten på svensk, med poesi av mellom andre Johan Ludvig Runeberg (1804–1877), Finlands nasjonalskald.
Sibelius skreiv over 100 songar, dei aller fleste med klaverakkompagnement, men somme arbeidde han seinare om for orkester. Seks slike «originalorkestreringar» er med på plata, resten er gjorde av andre. Generelt kan ein seia at teksturen i orkesterparten er økonomisk og effektiv og langt slankare instrumentert enn til dømes hjå Gustav Mahler. Kringkastingsorkesteret under tsjekkaren Petr Popelka er eit godt medium. Saman målar dei inntrykksmetta klangbilete av lyse draumar i polare sommarnetter, og samsamspelet og intonasjonen – spesielt i soloinstrumenta – sit jamt over som dei skal.
Suveren mezzo
Men det er mezzosopranen som gjer plata verkeleg god. Kielland har uvanleg jamn og konsentrert klangkvalitet gjennom heile registeret. Vibratobruken hennar er sparsam, noko som i kombinasjon med den tydelege diksjonen gjer orda skjønelege. Tolkingane verkar truverdige, for ho er ein intelligent songar som har sett seg inn i både språka og poesien. Somme av dikta i omslagsheftet har ho sjølv omsett.
Medan eg lytta til albumet, blei eg merksam på kor kjenslevar Sibelius var for poesien, og det overraskar korleis han ofte overlèt det musikalske til songaren. Orkesteret er gjerne berre eit bakteppe, og knapt nok det, som i Höstkvell frå op. 38 (1903), der lange parti er heilt solistiske. Orkesteret kjem berre inn med nokre akkordar her og der for å støtta harmonisk opp under melodien, eller det bivrar svakt på akkordtonar i bakgrunnen. Framdrifta lyt solisten sørga for. Dette gjev Kielland høve til å briljera med sin finaste fraseringskunst.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Jean
Sibelius:
Orchestral Songs
Marianne
Beate Kielland, mezzosopran; Kringkastingsorkesteret; dir.: Petr Popelka. Lawo 2022
Jean Sibelius er Finlands nasjonalkomponist. Eg spurde for nokre år sidan ein kompetent finne om han er like viktig for dei som Grieg for oss. «Viktigare», svarte han, for sjølv om Grieg òg kjempa for nasjonalt sjølvstende, høyrde han 1800-talet til og døydde to år etter unionsoppløysinga. Den drygt 20 år yngre Sibelius kjempa òg for sjølvstende på 1800-talet, men han levde så skammeleg lenge, heilt til slutten av 1950-åra. Det at han verka over fleire generasjonar, og at der framleis finst folk som møtte han personleg, gjer at finnane har ei heilt anna kjensle av å «kjenna» han, fekk eg vita.
Effektiv orkestrering
Sibelius kom til verda i 1865 i det som den gong var Storfyrstedømmet Finland, ein del av det russiske keisardømmet. Han voks opp i ein svenskspråkleg familie, noko som syner seg i repertoaret på Marianne Beate Kiellands album med 18 orkestersongar. Her er nemleg berre to av songane på finsk, og resten på svensk, med poesi av mellom andre Johan Ludvig Runeberg (1804–1877), Finlands nasjonalskald.
Sibelius skreiv over 100 songar, dei aller fleste med klaverakkompagnement, men somme arbeidde han seinare om for orkester. Seks slike «originalorkestreringar» er med på plata, resten er gjorde av andre. Generelt kan ein seia at teksturen i orkesterparten er økonomisk og effektiv og langt slankare instrumentert enn til dømes hjå Gustav Mahler. Kringkastingsorkesteret under tsjekkaren Petr Popelka er eit godt medium. Saman målar dei inntrykksmetta klangbilete av lyse draumar i polare sommarnetter, og samsamspelet og intonasjonen – spesielt i soloinstrumenta – sit jamt over som dei skal.
Suveren mezzo
Men det er mezzosopranen som gjer plata verkeleg god. Kielland har uvanleg jamn og konsentrert klangkvalitet gjennom heile registeret. Vibratobruken hennar er sparsam, noko som i kombinasjon med den tydelege diksjonen gjer orda skjønelege. Tolkingane verkar truverdige, for ho er ein intelligent songar som har sett seg inn i både språka og poesien. Somme av dikta i omslagsheftet har ho sjølv omsett.
Medan eg lytta til albumet, blei eg merksam på kor kjenslevar Sibelius var for poesien, og det overraskar korleis han ofte overlèt det musikalske til songaren. Orkesteret er gjerne berre eit bakteppe, og knapt nok det, som i Höstkvell frå op. 38 (1903), der lange parti er heilt solistiske. Orkesteret kjem berre inn med nokre akkordar her og der for å støtta harmonisk opp under melodien, eller det bivrar svakt på akkordtonar i bakgrunnen. Framdrifta lyt solisten sørga for. Dette gjev Kielland høve til å briljera med sin finaste fraseringskunst.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.