Ujamn kvartettkunst
Beethoven- og Schönberg-tolkingane til Tetzlaff Quartett overtydde berre delvis.
Tyske Tetzlaff Quartett spelte i konsertserien til Bergen Kammermusikkforening.
Foto: Giorgia Bertazzi
Kammerkonsert
Ludwig van Beethoven, Arnold Schönberg:
Strykekvartettar
Tetzlaff Quartett
Opus 16 i Bergen, onsdag 28. september
Tyske Tetzlaff Quartett, som blei grunnlagd i 1994, er mellom vår tids mest vidgjetne strykekvartettar. Førre veke vitja dei Bergen Kammermusikkforening med to store verk som begge skal spelast utan pause som éin sats: Ludwig van Beethovens (1770–1827) Strykekvartett nr. 14 i ciss-moll, op. 131 og Arnold Schönbergs (1874–1951) Strykekvartett nr. 1 i d-moll, op. 7. Diverre heldt ikkje konserten alltid det høge nivået eg ventar meg av eit slikt toppensemble.
I siste liten blei framføringsrekkefylgja kasta om på, slik at Schönberg fekk byrja, noko som var ein god idé, all den tid han krev mest av lyttaren. Verket frå 1908 soknar til Schönbergs «eksperimentelle periode», før han gjekk over til atonal stil. Sjølv om komponisten her tøyer den hevdvunne tonaliteten i vestleg kunstmusikk til det ytste, er uttrykket genuint romantisk. Dette ville Tetzlaff Quartett openbert poengtera, men dei overdreiv, slik at emosjonane blei overtydelege. Viljen til uttrykk gjekk også fleire gonger på kostnad av den tekniske presisjonen.
Beethovens kvartett frå 1827 opnar ukonvensjonelt med ein roleg fuge som har framføringsmerknaden «molto espressivo». I fraseringa av det songleg-klagande temaet synte Tetzlaff Quartett seg frå si beste side – det var éin av augneblinkane der eg kjende at dette ikkje kunne gjerast på ein betre måte. Også den andre delen, ein livfull «Allegro», var god, med sofistikert bruk av rubato (små tempoforskyvingar i fraseringa), som fekk det til å vrikka herleg. Men heller ikkje i Beethovens kvartett sat alt godt nok teknisk. Generelt var det i dei dynamisk svakaste partia (der strykarane spelar flageolettar) overraskande mykje skurring og merkbare intonasjonsproblem.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kammerkonsert
Ludwig van Beethoven, Arnold Schönberg:
Strykekvartettar
Tetzlaff Quartett
Opus 16 i Bergen, onsdag 28. september
Tyske Tetzlaff Quartett, som blei grunnlagd i 1994, er mellom vår tids mest vidgjetne strykekvartettar. Førre veke vitja dei Bergen Kammermusikkforening med to store verk som begge skal spelast utan pause som éin sats: Ludwig van Beethovens (1770–1827) Strykekvartett nr. 14 i ciss-moll, op. 131 og Arnold Schönbergs (1874–1951) Strykekvartett nr. 1 i d-moll, op. 7. Diverre heldt ikkje konserten alltid det høge nivået eg ventar meg av eit slikt toppensemble.
I siste liten blei framføringsrekkefylgja kasta om på, slik at Schönberg fekk byrja, noko som var ein god idé, all den tid han krev mest av lyttaren. Verket frå 1908 soknar til Schönbergs «eksperimentelle periode», før han gjekk over til atonal stil. Sjølv om komponisten her tøyer den hevdvunne tonaliteten i vestleg kunstmusikk til det ytste, er uttrykket genuint romantisk. Dette ville Tetzlaff Quartett openbert poengtera, men dei overdreiv, slik at emosjonane blei overtydelege. Viljen til uttrykk gjekk også fleire gonger på kostnad av den tekniske presisjonen.
Beethovens kvartett frå 1827 opnar ukonvensjonelt med ein roleg fuge som har framføringsmerknaden «molto espressivo». I fraseringa av det songleg-klagande temaet synte Tetzlaff Quartett seg frå si beste side – det var éin av augneblinkane der eg kjende at dette ikkje kunne gjerast på ein betre måte. Også den andre delen, ein livfull «Allegro», var god, med sofistikert bruk av rubato (små tempoforskyvingar i fraseringa), som fekk det til å vrikka herleg. Men heller ikkje i Beethovens kvartett sat alt godt nok teknisk. Generelt var det i dei dynamisk svakaste partia (der strykarane spelar flageolettar) overraskande mykje skurring og merkbare intonasjonsproblem.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.