Under Nysetmånen
Stein Torleif Bjella er ein travel mann, men det går ikkje utover kvaliteten på musikken.
Stein Torleif Bjella skal turnere i tillegg til å stå på scena på Det Norske Teatret i haust.
Foto: Therese Wangberg
Rock
Stein Torleif Bjella:
Nysetmåne
HES
«Finst det folk du har kjent/ som du forlengst har fortrengt», syng Stein Torleif Bjella i «Koden knekt», opningslåten på det nye albumet Nysetmåne. Om det er tilfelle, kan det vere songane på det nye albumet får deg til å tenkje på menneske du ikkje har hatt i tankane på ei stund.
Bjella er ein meister på karakterteikningar i kortformat. Eg trur mange lyttarar vil kjenne att onkelen i «Onkel» og livshistoria som der vert teikna opp i grove, men tydelege liner, eit liv vi aldri kan meir enn å gløtte inn i. Det same gjeld forteljaren i «Kompleksitet», som fortel mykje om seg sjølv i kraft av måten han uttrykkjer si eiga sjølvforståing på. Dette er tilfellet også for «Hallingdal er ei øy», som er ei slags programerklæring for den urokkelege, den som held seg unna den risikoen som er involvert i å knyte seg til eit anna menneske: «No ligg e vakjin og tenkji hardt/ om e ska våge å ta kontakt/ kjem alder te og skje/ e ska vere her e er.»
Hardt og mjukt
Dette hardbarka individet kjenner vi godt frå Bjellas univers, men Nysetmåne byr også på ei tilkjempa tiltru til romantikken, som i det nydelege, avsluttande tittelsporet, med sine ekko frå dylanske stjerneskot («Shooting Star», 1989) og youngske haustmånar («Harvest Moon», 1992), eller i den hudlause lengten som kjem til uttrykk i ein song som «Treng deg no».
Hos Bjella er livet både hardt og mjukt, bittert og søtt, kaldt og varmt.
I eit eller anna intervju eg kom over for nokre år sidan, nemnde Bjella musikken til J.J. Cale som ein vedvarande inspirasjon, og det er eit namn eg kjem til å tenkje på tidt og ofte når eg lyttar til det gitarbaserte, tilbakelente uttrykket på Nysetmåne. Det er som det skal vere. Bjella-gemyttet liknar Cale-gemyttet. Geir Sundstøl (gitar, steelgitar, mandolin) spelar nok ein gong ei viktig rolle, og musikarane som er med, utgjer eit aldri så lite kremlag. Eg likar lyden av dette albumet, røysta til Bjella, dei rufsete blåtonane.
Litterære kvalitetar
Stein Torleif Bjella er med gode grunnar ein feira artist, og lista med prisar kunne ha fylt storparten av denne meldinga, med Spellemann og Prøysen og Bendiksen og Edvard i fleng sidan han debuterte med Heidersmenn i 2009. Dei store litterære kvalitetane hans som låtskrivar er godt kjende, og etter kvart har det også kome bøker, Jordsjukantologien (2017) og Fiskehuset (2021), noko som gjer det mogleg å snakke om det som er typisk Bjella på tvers av sjangrar og medium.
I haust er han ikkje berre plateaktuell; han har også laga musikk til teateroppsetjinga av Lars Myttings Hel ved på Det Norske Teateret, der han også er med som skodespelar. Fyren har mykje gåande – men Nysetmåne viser at det ikkje går utover kvaliteten på musikken han lagar.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Stein Torleif Bjella:
Nysetmåne
HES
«Finst det folk du har kjent/ som du forlengst har fortrengt», syng Stein Torleif Bjella i «Koden knekt», opningslåten på det nye albumet Nysetmåne. Om det er tilfelle, kan det vere songane på det nye albumet får deg til å tenkje på menneske du ikkje har hatt i tankane på ei stund.
Bjella er ein meister på karakterteikningar i kortformat. Eg trur mange lyttarar vil kjenne att onkelen i «Onkel» og livshistoria som der vert teikna opp i grove, men tydelege liner, eit liv vi aldri kan meir enn å gløtte inn i. Det same gjeld forteljaren i «Kompleksitet», som fortel mykje om seg sjølv i kraft av måten han uttrykkjer si eiga sjølvforståing på. Dette er tilfellet også for «Hallingdal er ei øy», som er ei slags programerklæring for den urokkelege, den som held seg unna den risikoen som er involvert i å knyte seg til eit anna menneske: «No ligg e vakjin og tenkji hardt/ om e ska våge å ta kontakt/ kjem alder te og skje/ e ska vere her e er.»
Hardt og mjukt
Dette hardbarka individet kjenner vi godt frå Bjellas univers, men Nysetmåne byr også på ei tilkjempa tiltru til romantikken, som i det nydelege, avsluttande tittelsporet, med sine ekko frå dylanske stjerneskot («Shooting Star», 1989) og youngske haustmånar («Harvest Moon», 1992), eller i den hudlause lengten som kjem til uttrykk i ein song som «Treng deg no».
Hos Bjella er livet både hardt og mjukt, bittert og søtt, kaldt og varmt.
I eit eller anna intervju eg kom over for nokre år sidan, nemnde Bjella musikken til J.J. Cale som ein vedvarande inspirasjon, og det er eit namn eg kjem til å tenkje på tidt og ofte når eg lyttar til det gitarbaserte, tilbakelente uttrykket på Nysetmåne. Det er som det skal vere. Bjella-gemyttet liknar Cale-gemyttet. Geir Sundstøl (gitar, steelgitar, mandolin) spelar nok ein gong ei viktig rolle, og musikarane som er med, utgjer eit aldri så lite kremlag. Eg likar lyden av dette albumet, røysta til Bjella, dei rufsete blåtonane.
Litterære kvalitetar
Stein Torleif Bjella er med gode grunnar ein feira artist, og lista med prisar kunne ha fylt storparten av denne meldinga, med Spellemann og Prøysen og Bendiksen og Edvard i fleng sidan han debuterte med Heidersmenn i 2009. Dei store litterære kvalitetane hans som låtskrivar er godt kjende, og etter kvart har det også kome bøker, Jordsjukantologien (2017) og Fiskehuset (2021), noko som gjer det mogleg å snakke om det som er typisk Bjella på tvers av sjangrar og medium.
I haust er han ikkje berre plateaktuell; han har også laga musikk til teateroppsetjinga av Lars Myttings Hel ved på Det Norske Teateret, der han også er med som skodespelar. Fyren har mykje gåande – men Nysetmåne viser at det ikkje går utover kvaliteten på musikken han lagar.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.