Underleg groteske
Sergej Prokofjevs kvintett vekslar mellom sirkus og sorg.
Australsk-norske Marion Walker er obosolist med Ernst Ensemble.
Foto: Lars Gunnar Liestøl
CD
Sergej Prokofjev, Jon Øyvind Ness:
Fire Walker
Marion Walker, obo; Ensemble Ernst. LAWO 2023
Russiske Sergej Prokofjevs (1891–1953) Kvintett i g-moll, op. 39, er ein fin liten groteske. Rytmikken er alvorsamt insisterande den eine staden, skjemtfull og leikande den andre. Melodisk er han også interessant, med lange frasar der ornamenta kling mest overdrive pedantiske. I det heile er det noko karikert og sirkusaktig ved stykket, for temperamenta skiftar støtt. Det sprudlar av idear, men Prokofjev rår så suverent over komposisjonshandverket at alt flyt naturleg og lett.
Ensemblet på plata Fire Walker, som blir leidd av oboisten Marion Walker, handterer Prokofjevs skiftefulle partitur godt. Det er flyt i framføringa; musikarane bind dei mange kompositoriske innfalla fint saman, med rytmisk stringens der det trengst. Litt teknisk slark er det, men dette gjer berre framføringa meir sympatisk og levande.
Ukonvensjonell
Kvintetten blei til for nøyaktig hundre år sidan – i Paris, som hyste mange russiske kunstnarar i eksil frå det revolusjonsråka heimlandet. Det var opphaveleg eit tingingsverk frå eit lite ballettkompani leidd av Boris Romanov, ein annan russar i eksil. Balletten, kalla Trapèze, er gått tapt. Men Prokofjev omarbeidde altså verket til kammermusikk, og i denne forma fungerer musikken strålande.
Dette er elles Prokofjev på sitt mest avantgardistiske. (Då komponisten i 1936 flytte heim til Sovjetunionen, modererte han uttrykket sitt kraftig, i tråd med Stalin-tidas krav til meir lettfatteleg «sosialistisk realisme» i musikken.) Ukonvensjonell er også besetninga, med obo, klarinett, fiolin, bratsj og kontrabass. Særleg godt likar eg opningssatsen, der oboen og klarinetten presenterer sitt snirklete melodiske tema, akkompagnert av taktfaste strykarar. Andresatsen byrjar overraskande, med ein salmeaktig kontrabass-solo. (Er det berre eg som får assosiasjonar til Luther-salmen «Vår Gud han er så fast ei borg» i forvrengd versjon?) Klovneri dominerer tredjesatsen. Her er det lett å førestilla seg korleis dansarane i balletten må ha tedd seg på scena.
GamMalengelsk eld
I dei to andre stykka på albumet står Walkers obo i framgrunnen, stødd av samtidsmusikkgruppa Ensemble Ernst. Bæl¿ræk (2016) og Bælsi¿ (2018) av Jon Øyvind Næss (fødd 1968) er krevjande lytting. Krevjande er forresten også titlane, som er gammalengelske. Det fyrste verket, ein kvartett, tyder «eldreise» og har tydelege minimalistiske trekk, med repeterande seksjonar som veks veldig sakte fram gjennom nesten ein halvtime. Framføringa er god, men eg slit med å fylgja utviklinga i komposisjonen, som tykkjest unødvendig lang.
Det andre stykket, som tyder «eldkraft», er ein konsert for obo og lite orkester. Her er meir avveksling og klanglege effektar, og Walker får høve til å syna kor fint ho maktar å forma melodiane sine.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Sergej Prokofjev, Jon Øyvind Ness:
Fire Walker
Marion Walker, obo; Ensemble Ernst. LAWO 2023
Russiske Sergej Prokofjevs (1891–1953) Kvintett i g-moll, op. 39, er ein fin liten groteske. Rytmikken er alvorsamt insisterande den eine staden, skjemtfull og leikande den andre. Melodisk er han også interessant, med lange frasar der ornamenta kling mest overdrive pedantiske. I det heile er det noko karikert og sirkusaktig ved stykket, for temperamenta skiftar støtt. Det sprudlar av idear, men Prokofjev rår så suverent over komposisjonshandverket at alt flyt naturleg og lett.
Ensemblet på plata Fire Walker, som blir leidd av oboisten Marion Walker, handterer Prokofjevs skiftefulle partitur godt. Det er flyt i framføringa; musikarane bind dei mange kompositoriske innfalla fint saman, med rytmisk stringens der det trengst. Litt teknisk slark er det, men dette gjer berre framføringa meir sympatisk og levande.
Ukonvensjonell
Kvintetten blei til for nøyaktig hundre år sidan – i Paris, som hyste mange russiske kunstnarar i eksil frå det revolusjonsråka heimlandet. Det var opphaveleg eit tingingsverk frå eit lite ballettkompani leidd av Boris Romanov, ein annan russar i eksil. Balletten, kalla Trapèze, er gått tapt. Men Prokofjev omarbeidde altså verket til kammermusikk, og i denne forma fungerer musikken strålande.
Dette er elles Prokofjev på sitt mest avantgardistiske. (Då komponisten i 1936 flytte heim til Sovjetunionen, modererte han uttrykket sitt kraftig, i tråd med Stalin-tidas krav til meir lettfatteleg «sosialistisk realisme» i musikken.) Ukonvensjonell er også besetninga, med obo, klarinett, fiolin, bratsj og kontrabass. Særleg godt likar eg opningssatsen, der oboen og klarinetten presenterer sitt snirklete melodiske tema, akkompagnert av taktfaste strykarar. Andresatsen byrjar overraskande, med ein salmeaktig kontrabass-solo. (Er det berre eg som får assosiasjonar til Luther-salmen «Vår Gud han er så fast ei borg» i forvrengd versjon?) Klovneri dominerer tredjesatsen. Her er det lett å førestilla seg korleis dansarane i balletten må ha tedd seg på scena.
GamMalengelsk eld
I dei to andre stykka på albumet står Walkers obo i framgrunnen, stødd av samtidsmusikkgruppa Ensemble Ernst. Bæl¿ræk (2016) og Bælsi¿ (2018) av Jon Øyvind Næss (fødd 1968) er krevjande lytting. Krevjande er forresten også titlane, som er gammalengelske. Det fyrste verket, ein kvartett, tyder «eldreise» og har tydelege minimalistiske trekk, med repeterande seksjonar som veks veldig sakte fram gjennom nesten ein halvtime. Framføringa er god, men eg slit med å fylgja utviklinga i komposisjonen, som tykkjest unødvendig lang.
Det andre stykket, som tyder «eldkraft», er ein konsert for obo og lite orkester. Her er meir avveksling og klanglege effektar, og Walker får høve til å syna kor fint ho maktar å forma melodiane sine.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.