Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Urpremiere

Sjølv om det største verket denne kvelden skuffa, var konserten til Mogens Dahl Kammerkor ei minneverdig oppleving.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bergensaren Amalie Stalheim spelte med stor profesjonalitet.

Bergensaren Amalie Stalheim spelte med stor profesjonalitet.

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

Bergensaren Amalie Stalheim spelte med stor profesjonalitet.

Bergensaren Amalie Stalheim spelte med stor profesjonalitet.

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

4261
20220603
4261
20220603

Festspelkonsert

Palmquist, J.S. Bach, Mazzoli, Brahms, Petersson:

Mogens Dahl Kammerkor

Amalie Stalheim, cello; Mogens Dahl Kammerkor; dir.: Mogens Dahl.
Håkonshallen, sundag 29. mai

Ein lågmælt hornfanfare opna konserten med danske Mogens Dahl Kammerkor: Nocturne, spelt av komponisten David M.A.P. Palmquist (fødd 1979) frå galleriet lengst bak i den venerable mellomalderlege steinhallen som stod ferdig til Magnus Lagabøtes bryllaup i 1261. Verknaden var vedunderleg. Det er noko djupt romantisk over slik solomusikk for horn, særleg når han blir spelt i piano i det høgste registeret. Akustikken i steinhallen forsterka dette inntrykket.

Konserten blei også avslutta med horn, i Per Gunnar Peterssons (fødd 1954) Aftonland for kor, mezzosopran solo og horn (1989), som er komponert over eksistensiell poesi av den svenske nobelprisvinnaren Pär Lagerkvist. Sterkast var vel dei to siste delane av det firdelte verket. I tredje delen, som opnar med verselinene «En gång skall du vara en av dem/ som levat for längesen», brettar stemmene seg ut i rolege dissonansar, som koret song med presis intonasjon og varm klang. Og så var det den makelause opninga av siste delen med verselina «Allting finns, blott jag ej längre finnes», der koret deler seg i låge mannsrøyster og høge kvinnerøyster. Harmoniane kviler liksom i seg sjølv.

Urpremieren

Kormusikk med soloinstrument fekk me også i Year of our Burning (2021), då med cellosolo. Dette tingingsverket for Festspillene, som her hadde urpremiere, er skrive av Missy Mazzoli (fødd 1980) – ein av fleire komposisjonar under årets festspel som tematiserer livet i ei nedstengd verd.

Mazzoli eksperimenterer med ulike oppstillingar av koret, noko som fører både klanglege og visuelle effektar med seg. Instrumentalstemma blei spelt med stor profesjonalitet av den unge bergenske cellisten Amalie Stalheim. Den tekniske presisjonen hennar kunne ikkje vore betre; sjeldan har eg opplevd eit korverk der eit einskilt soloinstrument blandar seg så godt med vokalstemmene.

Stalheim hadde òg eit solonummer, med dansesatsar frå Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Cellosuite nr. 3 i C-dur, BWV 1009. Ho fekk til den balansen som er så viktig i denne typen franskinspirert barokkmusikk: For å gje plastisk liv til frasane lyt det vera ein viss rubato, altså fleksibelt tempo, men berre på mikronivå. Hovudslaga i takten må spelast regelmessig, for dette er trass alt stilisert dansemusikk. Utan ein viss stringens ville dansaren ha snubla.

Dvask Bach

Det største verket på programmet var også av Bach: den femstemmige Jesu, meine Freude, BWV 227, som er den lengste og formalt mest mangslungne motetten hans. Framføringa skuffa. Ein ting var det klanglege, der sopranane song med vibrato, noko som ikkje berre er stilistisk upassande – det skiplar homogeniteten og balansen i korklangen som heilskap. (Ikkje alle sopranane nytta vibrato, men det var nok til at det skjemde.)

Ein annan ting var tekstuttalen. Artikulasjonen var veik. Men verre var det at songarane ofte glatta over uttrykket i teksten og slik neglisjerte den saftig barokke retorikken i Bachs tonesetjing musikalsk. Eit døme frå sjuande sats: I koralen som opnar med verselina «Vekk med alskens møde!», lèt Bach dei låge stemmene repetera ordet vekk med intens musikalsk gestikk. I framføringa læt det ikkje imperativt, berre dvaskt.

Betre Brahms

Det fanst vellukka parti i framføringa. Men sjølv om dette er ein svært krevjande Bach-motett, hadde eg samla sett forventa meg eit anna nivå av eit profesjonelt kammerkor. Den sentrale sjette satsen, fugen over orda «Men det er ikkje kjøtet som har makta over dykk, det er Anden» (frå Romarbrevet, 8:9), var reine tut og køyr. Det lét hektisk, for tempoet var for høgt til at dei einskilde stemmene makta å forma temainnsatsane skikkeleg.

Betre grep enn om det barokke hadde koret om den romantiske motetten som fylgde: Johannes Brahms’ (1833–1897) «Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen» frå To motettar, op. 74 (1878). Den musikalske tekstutlegginga var fin, og den lette vibratoen – som passa stilistisk – skipla ikkje homogeniteten i korklangen.

Sjur Haga Bringeland

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Festspelkonsert

Palmquist, J.S. Bach, Mazzoli, Brahms, Petersson:

Mogens Dahl Kammerkor

Amalie Stalheim, cello; Mogens Dahl Kammerkor; dir.: Mogens Dahl.
Håkonshallen, sundag 29. mai

Ein lågmælt hornfanfare opna konserten med danske Mogens Dahl Kammerkor: Nocturne, spelt av komponisten David M.A.P. Palmquist (fødd 1979) frå galleriet lengst bak i den venerable mellomalderlege steinhallen som stod ferdig til Magnus Lagabøtes bryllaup i 1261. Verknaden var vedunderleg. Det er noko djupt romantisk over slik solomusikk for horn, særleg når han blir spelt i piano i det høgste registeret. Akustikken i steinhallen forsterka dette inntrykket.

Konserten blei også avslutta med horn, i Per Gunnar Peterssons (fødd 1954) Aftonland for kor, mezzosopran solo og horn (1989), som er komponert over eksistensiell poesi av den svenske nobelprisvinnaren Pär Lagerkvist. Sterkast var vel dei to siste delane av det firdelte verket. I tredje delen, som opnar med verselinene «En gång skall du vara en av dem/ som levat for längesen», brettar stemmene seg ut i rolege dissonansar, som koret song med presis intonasjon og varm klang. Og så var det den makelause opninga av siste delen med verselina «Allting finns, blott jag ej längre finnes», der koret deler seg i låge mannsrøyster og høge kvinnerøyster. Harmoniane kviler liksom i seg sjølv.

Urpremieren

Kormusikk med soloinstrument fekk me også i Year of our Burning (2021), då med cellosolo. Dette tingingsverket for Festspillene, som her hadde urpremiere, er skrive av Missy Mazzoli (fødd 1980) – ein av fleire komposisjonar under årets festspel som tematiserer livet i ei nedstengd verd.

Mazzoli eksperimenterer med ulike oppstillingar av koret, noko som fører både klanglege og visuelle effektar med seg. Instrumentalstemma blei spelt med stor profesjonalitet av den unge bergenske cellisten Amalie Stalheim. Den tekniske presisjonen hennar kunne ikkje vore betre; sjeldan har eg opplevd eit korverk der eit einskilt soloinstrument blandar seg så godt med vokalstemmene.

Stalheim hadde òg eit solonummer, med dansesatsar frå Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Cellosuite nr. 3 i C-dur, BWV 1009. Ho fekk til den balansen som er så viktig i denne typen franskinspirert barokkmusikk: For å gje plastisk liv til frasane lyt det vera ein viss rubato, altså fleksibelt tempo, men berre på mikronivå. Hovudslaga i takten må spelast regelmessig, for dette er trass alt stilisert dansemusikk. Utan ein viss stringens ville dansaren ha snubla.

Dvask Bach

Det største verket på programmet var også av Bach: den femstemmige Jesu, meine Freude, BWV 227, som er den lengste og formalt mest mangslungne motetten hans. Framføringa skuffa. Ein ting var det klanglege, der sopranane song med vibrato, noko som ikkje berre er stilistisk upassande – det skiplar homogeniteten og balansen i korklangen som heilskap. (Ikkje alle sopranane nytta vibrato, men det var nok til at det skjemde.)

Ein annan ting var tekstuttalen. Artikulasjonen var veik. Men verre var det at songarane ofte glatta over uttrykket i teksten og slik neglisjerte den saftig barokke retorikken i Bachs tonesetjing musikalsk. Eit døme frå sjuande sats: I koralen som opnar med verselina «Vekk med alskens møde!», lèt Bach dei låge stemmene repetera ordet vekk med intens musikalsk gestikk. I framføringa læt det ikkje imperativt, berre dvaskt.

Betre Brahms

Det fanst vellukka parti i framføringa. Men sjølv om dette er ein svært krevjande Bach-motett, hadde eg samla sett forventa meg eit anna nivå av eit profesjonelt kammerkor. Den sentrale sjette satsen, fugen over orda «Men det er ikkje kjøtet som har makta over dykk, det er Anden» (frå Romarbrevet, 8:9), var reine tut og køyr. Det lét hektisk, for tempoet var for høgt til at dei einskilde stemmene makta å forma temainnsatsane skikkeleg.

Betre grep enn om det barokke hadde koret om den romantiske motetten som fylgde: Johannes Brahms’ (1833–1897) «Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen» frå To motettar, op. 74 (1878). Den musikalske tekstutlegginga var fin, og den lette vibratoen – som passa stilistisk – skipla ikkje homogeniteten i korklangen.

Sjur Haga Bringeland

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis