Utkrope oratorium
Johann Matthesons Joseph syner artige kompositoriske påfunn.
Faraoen gjev ringen sin til Josef. Måleri av italienaren G.B. Tiepolo (1696–1770).
CD
Johann Mattheson:
Joseph. Oratorio 1727
Ensemble Paulinum; Pulchra Musica Baroque Orchestra; dir.: Christian Bonath. Capriccio 2022
Georg von Bertouch, generalkrigskommissæren på Akershus festning i fyrste helvta av 1700-talet, var ikkje berre soldat, men òg ein gentilhomme med sans for det musiske – særleg musikken. Frå stadsmusikant Meyer i Bergen fekk han tilsendt ein forvitneleg rapport om noko som hadde gått føre seg i Fana julaftan 1695, der underjordiske hadde spelt opp til dans. Meyer, som opplevde dette i ungdomen, hadde notert ned desse underjordiske tonane etter minnet.
Sjølv om det visstnok hadde vore ein del brennevin involvert («for det var særs kaldt» i Fana den kvelden, skriv Meyer), tok von Bertouch saka på alvor og vidaresende Meyers rapport til Hamburg – til musikkdirektøren der, Mattheson, som var samtidas største tyske musikkteoretikar. Denne gav så i 1740 ut skriftet Das unterirdische Klippenconcert in Norwegen («Den underjordiske klippekonserten i Noreg»), som inneheldt notane Meyer hadde notert ned.
Mattheson skulle slik skriva seg inn i den norske musikkhistoria. Dette var nemleg fyrste gongen norsk folkemusikk kom på prent – nærare bestemt ein halling, truleg for hardingfele.
Ypparlege ensemble
I den tyske musikkhistoria er Johann Mattheson (1681–1764) fyrst og fremst kjend som skribent. Men han var òg ein produktiv komponist. Vokalgruppa Ensemble Paulinum og barokkorkesteret Pulchra Musica, som begge er framifrå, lanserer no ein verdspremie på CD: Oratoriet Joseph, som Mattheson urframførte i Hamburg i 1727.
Librettoen byggjer på den gamaltestamentlege soga om Josef, som var sanndrøymd og kunne tyda draumar. Sidan han blei favorisert av faren, selde dei elleve sjalu brørne hans han som slave. I Egypt hamna han i fengsel, men etter å ha tolka faraoens draumar og slik redda landet frå svoltkatastrofe, avanserte han til toppen av maktpyramiden. Brørne flykta seinare til Egypt, der dei blei forlikte med Josef.
Naska korsats
Matthesons tonesetjing er langt frå halling. Men danseaktige satsar førekjem. Til dømes er ouverturen ein lystig og omskifteleg dansesats som på underleg vis vekslar brått mellom ulike taktartar. Instrumenteringa av oratoriet er berre for strykeinstrument og solopartia berre for mannsstemmer (tenor og bass). Men det som slik vantar av klangleg variasjon, blir teke att i satsteknisk mangfald.
Gamaldags vokalpolyfoni får me i «Des Neides Auge» («Avundssjukas auge»), ein korsats Mattheson har «knabba» frå italienaren Antonio Lotti og sett ny tekst til. Mot slutten av verket får me fleire moderne ariar som i eleganse og virtuositet godt kunne vore frå ein opera. Bassarien «Ihr unbarmherzigen Tyrannen» («De vondhjarta tyrannar») er vel den beste.
Men satsen eg kjem til å huska best, er den utkropne kanonen for fire tenorar. Smidig kling det ikkje, men akademisk og mest mellomaldersk komplisert. Men for eit påfunn! Aldri har eg høyrt fire tenorar på denne måten.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Mattheson:
Joseph. Oratorio 1727
Ensemble Paulinum; Pulchra Musica Baroque Orchestra; dir.: Christian Bonath. Capriccio 2022
Georg von Bertouch, generalkrigskommissæren på Akershus festning i fyrste helvta av 1700-talet, var ikkje berre soldat, men òg ein gentilhomme med sans for det musiske – særleg musikken. Frå stadsmusikant Meyer i Bergen fekk han tilsendt ein forvitneleg rapport om noko som hadde gått føre seg i Fana julaftan 1695, der underjordiske hadde spelt opp til dans. Meyer, som opplevde dette i ungdomen, hadde notert ned desse underjordiske tonane etter minnet.
Sjølv om det visstnok hadde vore ein del brennevin involvert («for det var særs kaldt» i Fana den kvelden, skriv Meyer), tok von Bertouch saka på alvor og vidaresende Meyers rapport til Hamburg – til musikkdirektøren der, Mattheson, som var samtidas største tyske musikkteoretikar. Denne gav så i 1740 ut skriftet Das unterirdische Klippenconcert in Norwegen («Den underjordiske klippekonserten i Noreg»), som inneheldt notane Meyer hadde notert ned.
Mattheson skulle slik skriva seg inn i den norske musikkhistoria. Dette var nemleg fyrste gongen norsk folkemusikk kom på prent – nærare bestemt ein halling, truleg for hardingfele.
Ypparlege ensemble
I den tyske musikkhistoria er Johann Mattheson (1681–1764) fyrst og fremst kjend som skribent. Men han var òg ein produktiv komponist. Vokalgruppa Ensemble Paulinum og barokkorkesteret Pulchra Musica, som begge er framifrå, lanserer no ein verdspremie på CD: Oratoriet Joseph, som Mattheson urframførte i Hamburg i 1727.
Librettoen byggjer på den gamaltestamentlege soga om Josef, som var sanndrøymd og kunne tyda draumar. Sidan han blei favorisert av faren, selde dei elleve sjalu brørne hans han som slave. I Egypt hamna han i fengsel, men etter å ha tolka faraoens draumar og slik redda landet frå svoltkatastrofe, avanserte han til toppen av maktpyramiden. Brørne flykta seinare til Egypt, der dei blei forlikte med Josef.
Naska korsats
Matthesons tonesetjing er langt frå halling. Men danseaktige satsar førekjem. Til dømes er ouverturen ein lystig og omskifteleg dansesats som på underleg vis vekslar brått mellom ulike taktartar. Instrumenteringa av oratoriet er berre for strykeinstrument og solopartia berre for mannsstemmer (tenor og bass). Men det som slik vantar av klangleg variasjon, blir teke att i satsteknisk mangfald.
Gamaldags vokalpolyfoni får me i «Des Neides Auge» («Avundssjukas auge»), ein korsats Mattheson har «knabba» frå italienaren Antonio Lotti og sett ny tekst til. Mot slutten av verket får me fleire moderne ariar som i eleganse og virtuositet godt kunne vore frå ein opera. Bassarien «Ihr unbarmherzigen Tyrannen» («De vondhjarta tyrannar») er vel den beste.
Men satsen eg kjem til å huska best, er den utkropne kanonen for fire tenorar. Smidig kling det ikkje, men akademisk og mest mellomaldersk komplisert. Men for eit påfunn! Aldri har eg høyrt fire tenorar på denne måten.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.