JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Vekselverknad

Nidaros Domkor skaper einskap mellom fortid og notid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frå innspelinga av Mor i Nidarosdomen.

Frå innspelinga av Mor i Nidarosdomen.

Foto: Morten Lindberg

Frå innspelinga av Mor i Nidarosdomen.

Frå innspelinga av Mor i Nidarosdomen.

Foto: Morten Lindberg

2849
20240524
2849
20240524

CD

Petra Bjørkhaug, Domenico Scarlatti:

Mor

Nidaros Domkor; dir.: Karen Haugen Olsen. 2L 2024

Stabat Mater, den latinske kyrkjehymnen frå 1200-talet som handlar om Marias klage over sonetapet, blir i katolsk liturgi framført 15. september. Han finst også i fleire norske omsetjingar; i Norsk salmebok 2013 finn me Bernt Støylens fine «Under krossen stod med tåra». For mange er Stabat Mater einstydande med Pergolesis mest kjende tonesetjing frå 1736. Men lista over andre komponistar som har teke teksten føre seg, er lang – frå Palestrina i renessansen til Arvo Pärt i vår tid.

Ein av dei mindre kjende tonesetjingane er av Domenico Scarlatti (1685–1757), som denne våren kjem i to nye innspelingar. Det spesielle med desse er at begge blandar den gamle komposisjonen med ein nyare. Eller meir eksakt: Det er tale om ein interpolasjon, der det nye er innskote i det gamle (annankvar sats).

Sårmerkt

Meldinga av den fyrste innspelinga stod på prent i Dag og Tid 3. mai. Dette prosjektet, der Scarlattis versjon blei interpolert med Dvořáks tonesetjing av same hymnen, var ein kunstnarleg fiasko. Komposisjonane er for ulike, og for å bøta på ulikskapen var det gjort vesentlege endringar i instrumenteringa, noko som svekte begge verka.

Mor er tittelen på den andre innspelinga, som er med Nidaros Domkor. Prosjektet deira fungerer betre. Scarlattis Stabat Mater står her fram i kraft av seg sjølv, altså i besetninga han komponerte for i 1715, som er tistemmig kor og såkalla basso continuo, ei besifra bassline som på plata blir utført av cello og orgel.

Det nye verket som er interpolert, heiter Sårmerkt og er komponert av Nidarosdomens domkantor Petra Bjørkhaug. Ho spelar òg orgel på plata. Det nye vender seg musikalsk og poetisk på subtilt vis til Scarlattis 300 år eldre musikk. Eit kommentarverk, kan det kallast, der den klåre a cappella-klangen i Sårmerkt fungerer som lydleg sorbé mellom Scarlattis klangfulle satsar.

Den sørgjande Maria, måla av Tizian (ca. 1488–1490).

Den sørgjande Maria, måla av Tizian (ca. 1488–1490).

Vekselverknad

Poesien i Sårmerkt er skriven på god nynorsk av Ragnhild Jepsen, biskopen i Bjørgvin, som tidlegare var domprost i Nidarosdomen. Også teksten fungerer som kommentar til den latinske hymnen. Sårmerkt lèt seg sikkert også presentera som sjølvstendig verk, men i vekselverknad med Scarlatti står det nok sterkast.

Framføringa er fin, med ypparleg lydkvalitet på opptaket. Koret fraserer med jamn og fin flyt og tydeleg diksjon. Sjølv om sopranane enkelte stader slit litt med topptonane – i det snøgge, eksalterte partiet mot slutten av Scarlattis andresats «Cujus animam gementem» (spor 4), til dømes, intonerer dei for lågt – så svekkjer ikkje dette heilskapsinntrykket av eit originalt tenkt og overtydande gjennomført album.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Petra Bjørkhaug, Domenico Scarlatti:

Mor

Nidaros Domkor; dir.: Karen Haugen Olsen. 2L 2024

Stabat Mater, den latinske kyrkjehymnen frå 1200-talet som handlar om Marias klage over sonetapet, blir i katolsk liturgi framført 15. september. Han finst også i fleire norske omsetjingar; i Norsk salmebok 2013 finn me Bernt Støylens fine «Under krossen stod med tåra». For mange er Stabat Mater einstydande med Pergolesis mest kjende tonesetjing frå 1736. Men lista over andre komponistar som har teke teksten føre seg, er lang – frå Palestrina i renessansen til Arvo Pärt i vår tid.

Ein av dei mindre kjende tonesetjingane er av Domenico Scarlatti (1685–1757), som denne våren kjem i to nye innspelingar. Det spesielle med desse er at begge blandar den gamle komposisjonen med ein nyare. Eller meir eksakt: Det er tale om ein interpolasjon, der det nye er innskote i det gamle (annankvar sats).

Sårmerkt

Meldinga av den fyrste innspelinga stod på prent i Dag og Tid 3. mai. Dette prosjektet, der Scarlattis versjon blei interpolert med Dvořáks tonesetjing av same hymnen, var ein kunstnarleg fiasko. Komposisjonane er for ulike, og for å bøta på ulikskapen var det gjort vesentlege endringar i instrumenteringa, noko som svekte begge verka.

Mor er tittelen på den andre innspelinga, som er med Nidaros Domkor. Prosjektet deira fungerer betre. Scarlattis Stabat Mater står her fram i kraft av seg sjølv, altså i besetninga han komponerte for i 1715, som er tistemmig kor og såkalla basso continuo, ei besifra bassline som på plata blir utført av cello og orgel.

Det nye verket som er interpolert, heiter Sårmerkt og er komponert av Nidarosdomens domkantor Petra Bjørkhaug. Ho spelar òg orgel på plata. Det nye vender seg musikalsk og poetisk på subtilt vis til Scarlattis 300 år eldre musikk. Eit kommentarverk, kan det kallast, der den klåre a cappella-klangen i Sårmerkt fungerer som lydleg sorbé mellom Scarlattis klangfulle satsar.

Den sørgjande Maria, måla av Tizian (ca. 1488–1490).

Den sørgjande Maria, måla av Tizian (ca. 1488–1490).

Vekselverknad

Poesien i Sårmerkt er skriven på god nynorsk av Ragnhild Jepsen, biskopen i Bjørgvin, som tidlegare var domprost i Nidarosdomen. Også teksten fungerer som kommentar til den latinske hymnen. Sårmerkt lèt seg sikkert også presentera som sjølvstendig verk, men i vekselverknad med Scarlatti står det nok sterkast.

Framføringa er fin, med ypparleg lydkvalitet på opptaket. Koret fraserer med jamn og fin flyt og tydeleg diksjon. Sjølv om sopranane enkelte stader slit litt med topptonane – i det snøgge, eksalterte partiet mot slutten av Scarlattis andresats «Cujus animam gementem» (spor 4), til dømes, intonerer dei for lågt – så svekkjer ikkje dette heilskapsinntrykket av eit originalt tenkt og overtydande gjennomført album.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I ei sterk scene skildrar Marc Brew korleis mor hans måtte dusje han etter ulykka, som om han var ein liten gut igjen.

I ei sterk scene skildrar Marc Brew korleis mor hans måtte dusje han etter ulykka, som om han var ein liten gut igjen.

Foto: Lars Opstad / CODA Oslo International Dance Festival

ReportasjeFeature

Du trur det ikkje når du ser han, at han reiser verda rundt med dansen sin. Marc Brew sit i rullestol.

Marita Liabø
I ei sterk scene skildrar Marc Brew korleis mor hans måtte dusje han etter ulykka, som om han var ein liten gut igjen.

I ei sterk scene skildrar Marc Brew korleis mor hans måtte dusje han etter ulykka, som om han var ein liten gut igjen.

Foto: Lars Opstad / CODA Oslo International Dance Festival

ReportasjeFeature

Du trur det ikkje når du ser han, at han reiser verda rundt med dansen sin. Marc Brew sit i rullestol.

Marita Liabø
Det var ein fiskar som oppdaga kvalflokken denne fredagsmorgonen, og så gjekk alarmen. Det blei bestemt at han skulle takast inn til Hvannasund. Der venta om lag hundre menneske som var varsla gjennom ei lukka gruppe på Facebook.

Det var ein fiskar som oppdaga kvalflokken denne fredagsmorgonen, og så gjekk alarmen. Det blei bestemt at han skulle takast inn til Hvannasund. Der venta om lag hundre menneske som var varsla gjennom ei lukka gruppe på Facebook.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Grinda kjem!

I dag har eg vore med på å drepe 220 grindkvalar. Ja, mogleg det var 230, eg mista teljinga.

Hallgeir Opedal
Det var ein fiskar som oppdaga kvalflokken denne fredagsmorgonen, og så gjekk alarmen. Det blei bestemt at han skulle takast inn til Hvannasund. Der venta om lag hundre menneske som var varsla gjennom ei lukka gruppe på Facebook.

Det var ein fiskar som oppdaga kvalflokken denne fredagsmorgonen, og så gjekk alarmen. Det blei bestemt at han skulle takast inn til Hvannasund. Der venta om lag hundre menneske som var varsla gjennom ei lukka gruppe på Facebook.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Grinda kjem!

I dag har eg vore med på å drepe 220 grindkvalar. Ja, mogleg det var 230, eg mista teljinga.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis