JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Vill parade

Sopranen Mari Eriksmoen syng franske og engelske songsyklusar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sopranen Mari Eriksmoen er solist med Bergen Filharmoniske Orkester.

Sopranen Mari Eriksmoen er solist med Bergen Filharmoniske Orkester.

Foto: Marieriksmoen.no

Sopranen Mari Eriksmoen er solist med Bergen Filharmoniske Orkester.

Sopranen Mari Eriksmoen er solist med Bergen Filharmoniske Orkester.

Foto: Marieriksmoen.no

2854
20211112
2854
20211112

CD

Benjamin Britten; Joseph Cante­loube:

Musikk for sopran og orkester

Mari Eriksmoen, sopran; Bergen Filharmoniske
Orkester; dir.: Edward
Gardner. Chandos 2021

Ein fanfare opnar den yngste av Benjamin Brittens to songsyklusar på Bergen Filharmoniske Orkesters nye album: Les Illuminations for sopran eller tenor og strykeorkester, op. 18 (1939). Denne fanfaren er ikkje av det staselege slaget for paukar og trompetar. Over ei bivrande strykarline i pianissimo spelar fiolinane den trompetaktige melodien i ein ubestemmeleg toneart. Som så ofte hjå Britten har sjølve melodien eigentleg ei tradisjonell form, men han løyser seg snart opp gjennom framandvorne, dissonante vendingar.

Blandinga av hevdvunne melodiske figurar og moderne harmonikk høver godt til tematikken i dikta av Arthur Rimbaud (1854–1891). Epigrafen til verket, «J’ai seul la clef de cette parade sauvage» («eg åleine har nøkkelen til denne ville paraden») blir introdusert av songaren mot slutten av fanfaren. Og om den påfølgjande satsen «Villes» skreiv Britten at han gav «eit svært godt inntrykk av det kaotiske moderne bylivet». Det hektiske blir uttrykt gjennom snøgt bankande, perpetuum mobile-aktige motiv i strykarane, energiske som dampmaskinar, som, ifylgje komponisten, skal framførast «på ein metallisk, nådelaus måte».

Ikkje klissete

Bergen Filharmoniske Orkester og sopranen Mari Eriksmoen får tydeleg fram dei ulike stemningane i satsane, som er svært skifterike. Tredjesatsen «Phrases», til dømes, opnar med skimrande, dissonerande tonar i toppregisteret til strykarane. (Partiet minner om atmosfæren i eit av dei mest kjende mellomspela frå Britten-operaen Peter Grimes.)

Andre del av denne satsen, «Antique», er derimot ein elegant arie der Eriksmoen får utfalda sine lyriske kvalitetar til fulle. Det lèt vakkert. Svært vakkert. Men likevel er det noko med spelemåten til bergensarane og attityden til Eriksmoen som gjer at det ikkje kling klissete.

Oksitansk

Alle tekstane på plata er franske. Britten var ein franskelskande engelskmann, medan Joseph Canteloube (1879–1957) var ekte franskmann. Canteloubes Chants d’Auvergne (som kjem etter Brittens syklus Quatre chansons françaises frå 1939) er ei samling for sopran og symfoniorkester med arrangement av folkesongar frå Auvergne-området midt i Frankrike, med tekstar på det sørfranske språket oksitansk.

Tonesetjinga er mildare enn hjå Britten, meir romantisk-impresjonistisk og utan den bitre harmonikken som gjer musikken hans så spesiell. Men sjølv om Canteloubes musikk er mindre interessant stilistisk, gjev Eriksmoen verket sprudlande liv – ikkje minst på grunn av den vakre tekstuttalen, som er musikk i seg sjølv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Benjamin Britten; Joseph Cante­loube:

Musikk for sopran og orkester

Mari Eriksmoen, sopran; Bergen Filharmoniske
Orkester; dir.: Edward
Gardner. Chandos 2021

Ein fanfare opnar den yngste av Benjamin Brittens to songsyklusar på Bergen Filharmoniske Orkesters nye album: Les Illuminations for sopran eller tenor og strykeorkester, op. 18 (1939). Denne fanfaren er ikkje av det staselege slaget for paukar og trompetar. Over ei bivrande strykarline i pianissimo spelar fiolinane den trompetaktige melodien i ein ubestemmeleg toneart. Som så ofte hjå Britten har sjølve melodien eigentleg ei tradisjonell form, men han løyser seg snart opp gjennom framandvorne, dissonante vendingar.

Blandinga av hevdvunne melodiske figurar og moderne harmonikk høver godt til tematikken i dikta av Arthur Rimbaud (1854–1891). Epigrafen til verket, «J’ai seul la clef de cette parade sauvage» («eg åleine har nøkkelen til denne ville paraden») blir introdusert av songaren mot slutten av fanfaren. Og om den påfølgjande satsen «Villes» skreiv Britten at han gav «eit svært godt inntrykk av det kaotiske moderne bylivet». Det hektiske blir uttrykt gjennom snøgt bankande, perpetuum mobile-aktige motiv i strykarane, energiske som dampmaskinar, som, ifylgje komponisten, skal framførast «på ein metallisk, nådelaus måte».

Ikkje klissete

Bergen Filharmoniske Orkester og sopranen Mari Eriksmoen får tydeleg fram dei ulike stemningane i satsane, som er svært skifterike. Tredjesatsen «Phrases», til dømes, opnar med skimrande, dissonerande tonar i toppregisteret til strykarane. (Partiet minner om atmosfæren i eit av dei mest kjende mellomspela frå Britten-operaen Peter Grimes.)

Andre del av denne satsen, «Antique», er derimot ein elegant arie der Eriksmoen får utfalda sine lyriske kvalitetar til fulle. Det lèt vakkert. Svært vakkert. Men likevel er det noko med spelemåten til bergensarane og attityden til Eriksmoen som gjer at det ikkje kling klissete.

Oksitansk

Alle tekstane på plata er franske. Britten var ein franskelskande engelskmann, medan Joseph Canteloube (1879–1957) var ekte franskmann. Canteloubes Chants d’Auvergne (som kjem etter Brittens syklus Quatre chansons françaises frå 1939) er ei samling for sopran og symfoniorkester med arrangement av folkesongar frå Auvergne-området midt i Frankrike, med tekstar på det sørfranske språket oksitansk.

Tonesetjinga er mildare enn hjå Britten, meir romantisk-impresjonistisk og utan den bitre harmonikken som gjer musikken hans så spesiell. Men sjølv om Canteloubes musikk er mindre interessant stilistisk, gjev Eriksmoen verket sprudlande liv – ikkje minst på grunn av den vakre tekstuttalen, som er musikk i seg sjølv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis