Poetisk dobbeleksponering
Med svart humor, ram pessimisme og menneskeleg innsikt går poeten laus på sitt eige uttrykk.
Paal Maage Elstad har gjeve ut fleire diktsamlingar.
Foto: Renate Espe Aase
Dikt
Paal Maage Elstad:
Nakenord
Vigmostad Bjørke, 2021
Paal Maage Elstad vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas debutantpris for Kun en liten del av universet. Stilistisk utmerka Paal Maage Elstad seg med ein reinskoren og snau lyrisk stil som ofte skapar eit eksistensielt undertrykk i dikttekstane. Nakenord er Elstads fjerde diktbok. Også Nakenord rører seg i eit kortfatta, konsist ordlandskap, sjølv om ein i boka også finn nokre kortprosatekstar som sprengjer rammene for kortdiktet.
Fotografi
Fleire av motiva i dikta er knytte til refleksjonar rundt fotografisk og skulpturell attgjeving sett opp mot den menneskelege eksistensen. Skulpturen, fotografiet og andre kunstuttrykk som frys fast augeblikket, står i kontrast til minna og den levande tida.
Det finst fleire tekstar vigde til kjende fotografar som Henri Cartier-Bresson og Irving Penn. Opningsteksten tek utgangspunkt i eit fotografi av den tsjekkisk-franske fotografen Josef Koudelka som syner ein skulptur av Maria og den snart krossfesta Jesus, der ein ung gut freistar å presse seg inn mellom dei to figurane, kanskje for at guten skal «fange (...) noe av den kjærligheten/ som strømmer mellom henne og sønnen».
Kanskje kunne ein seie at Elstad i denne boka snur seg mot sin eigen poetikk og freistar å undersøke kva det nakne og reinskorne estetiske uttrykket inneber. Ofte tenkjer ein at det nakne og avkledde fører ein nærare sanningskjernen, men i Elstads dikt vert det avdekte til nye masker, skal og ytre skin som minner oss om fråværet av det menneskelege. Kan hende skal ein lese opphissinga i følgjande dikt i lys av nett den innsikta, der diktet handsamar ein «skulptur» som ikkje etterlèt seg eit skal: «det var/ pirrende/ å / kjenne/ snømannens hode/ smelte mellom hendene».
Erfaringar
Paal Maage Elstads dikt er opptekne av å spore dei menneskelege og levande erfaringane, dei som verkar å sleppe unna kunsten idet kunsten freistar fange dei, og Elstad gjer det med svart humor, ram pessimisme og eksistensiell innsikt, men utan å forlate sitt eige poetiske uttrykk. Som lesar er ein vitne til ei poetisk dobbeleksponering: Elstad kler på eit vis av sine eigne alt avkledde dikt, før han i bokas siste dikt ifører seg ei ny drakt: «en dag skal vi fly/ fra denne verdenen/ i en fjærdrakt av/ betalte regninger.»
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Paal Maage Elstad:
Nakenord
Vigmostad Bjørke, 2021
Paal Maage Elstad vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas debutantpris for Kun en liten del av universet. Stilistisk utmerka Paal Maage Elstad seg med ein reinskoren og snau lyrisk stil som ofte skapar eit eksistensielt undertrykk i dikttekstane. Nakenord er Elstads fjerde diktbok. Også Nakenord rører seg i eit kortfatta, konsist ordlandskap, sjølv om ein i boka også finn nokre kortprosatekstar som sprengjer rammene for kortdiktet.
Fotografi
Fleire av motiva i dikta er knytte til refleksjonar rundt fotografisk og skulpturell attgjeving sett opp mot den menneskelege eksistensen. Skulpturen, fotografiet og andre kunstuttrykk som frys fast augeblikket, står i kontrast til minna og den levande tida.
Det finst fleire tekstar vigde til kjende fotografar som Henri Cartier-Bresson og Irving Penn. Opningsteksten tek utgangspunkt i eit fotografi av den tsjekkisk-franske fotografen Josef Koudelka som syner ein skulptur av Maria og den snart krossfesta Jesus, der ein ung gut freistar å presse seg inn mellom dei to figurane, kanskje for at guten skal «fange (...) noe av den kjærligheten/ som strømmer mellom henne og sønnen».
Kanskje kunne ein seie at Elstad i denne boka snur seg mot sin eigen poetikk og freistar å undersøke kva det nakne og reinskorne estetiske uttrykket inneber. Ofte tenkjer ein at det nakne og avkledde fører ein nærare sanningskjernen, men i Elstads dikt vert det avdekte til nye masker, skal og ytre skin som minner oss om fråværet av det menneskelege. Kan hende skal ein lese opphissinga i følgjande dikt i lys av nett den innsikta, der diktet handsamar ein «skulptur» som ikkje etterlèt seg eit skal: «det var/ pirrende/ å / kjenne/ snømannens hode/ smelte mellom hendene».
Erfaringar
Paal Maage Elstads dikt er opptekne av å spore dei menneskelege og levande erfaringane, dei som verkar å sleppe unna kunsten idet kunsten freistar fange dei, og Elstad gjer det med svart humor, ram pessimisme og eksistensiell innsikt, men utan å forlate sitt eige poetiske uttrykk. Som lesar er ein vitne til ei poetisk dobbeleksponering: Elstad kler på eit vis av sine eigne alt avkledde dikt, før han i bokas siste dikt ifører seg ei ny drakt: «en dag skal vi fly/ fra denne verdenen/ i en fjærdrakt av/ betalte regninger.»
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Paal Maage Elstads dikt er opptekne av å spore dei menneskelege og levande erfaringane.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.