JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Poetisk dobbeleksponering

Med svart humor, ram pessimisme og menneskeleg innsikt går poeten laus på sitt eige uttrykk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Paal Maage Elstad har gjeve ut fleire diktsamlingar.

Paal Maage Elstad har gjeve ut fleire diktsamlingar.

Foto: Renate Espe Aase

Paal Maage Elstad har gjeve ut fleire diktsamlingar.

Paal Maage Elstad har gjeve ut fleire diktsamlingar.

Foto: Renate Espe Aase

2576
20220218
2576
20220218

Dikt

Paal Maage Elstad:

Nakenord

Vigmostad Bjørke, 2021

Paal Maage Elstad vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas debutantpris for Kun en liten del av universet. Stilistisk utmerka Paal Maage Elstad seg med ein reinskoren og snau lyrisk stil som ofte skapar eit eksistensielt undertrykk i dikttekstane. Nakenord er Elstads fjerde diktbok. Også Nakenord rører seg i eit kortfatta, konsist ordlandskap, sjølv om ein i boka også finn nokre kortprosatekstar som sprengjer rammene for kortdiktet.

Fotografi

Fleire av motiva i dikta er knytte til refleksjonar rundt fotografisk og skulpturell attgjeving sett opp mot den menneskelege eksistensen. Skulpturen, fotografiet og andre kunstuttrykk som frys fast augeblikket, står i kontrast til minna og den levande tida.

Det finst fleire tekstar vigde til kjende fotografar som Henri Cartier-Bresson og Irving Penn. Opningsteksten tek utgangspunkt i eit fotografi av den tsjekkisk-franske fotografen Josef Koudelka som syner ein skulptur av Maria og den snart krossfesta Jesus, der ein ung gut freistar å presse seg inn mellom dei to figurane, kanskje for at guten skal «fange (...) noe av den kjærligheten/ som strømmer mellom henne og sønnen».

Kanskje kunne ein seie at Elstad i denne boka snur seg mot sin eigen poetikk og freistar å undersøke kva det nakne og reinskorne estetiske uttrykket inneber. Ofte tenkjer ein at det nakne og avkledde fører ein nærare sanningskjernen, men i Elstads dikt vert det avdekte til nye masker, skal og ytre skin som minner oss om fråværet av det menneskelege. Kan hende skal ein lese opphissinga i følgjande dikt i lys av nett den innsikta, der diktet handsamar ein «skulptur» som ikkje etterlèt seg eit skal: «det var/ pirrende/ å / kjenne/ snømannens hode/ smelte mellom hendene».

Erfaringar

Paal Maage Elstads dikt er opptekne av å spore dei menneskelege og levande erfaringane, dei som verkar å sleppe unna kunsten idet kunsten freistar fange dei, og Elstad gjer det med svart humor, ram pessimisme og eksistensiell innsikt, men utan å forlate sitt eige poetiske uttrykk. Som lesar er ein vitne til ei poetisk dobbeleksponering: Elstad kler på eit vis av sine eigne alt avkledde dikt, før han i bokas siste dikt ifører seg ei ny drakt: «en dag skal vi fly/ fra denne verdenen/ i en fjærdrakt av/ betalte regninger.»

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Paal Maage Elstad:

Nakenord

Vigmostad Bjørke, 2021

Paal Maage Elstad vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas debutantpris for Kun en liten del av universet. Stilistisk utmerka Paal Maage Elstad seg med ein reinskoren og snau lyrisk stil som ofte skapar eit eksistensielt undertrykk i dikttekstane. Nakenord er Elstads fjerde diktbok. Også Nakenord rører seg i eit kortfatta, konsist ordlandskap, sjølv om ein i boka også finn nokre kortprosatekstar som sprengjer rammene for kortdiktet.

Fotografi

Fleire av motiva i dikta er knytte til refleksjonar rundt fotografisk og skulpturell attgjeving sett opp mot den menneskelege eksistensen. Skulpturen, fotografiet og andre kunstuttrykk som frys fast augeblikket, står i kontrast til minna og den levande tida.

Det finst fleire tekstar vigde til kjende fotografar som Henri Cartier-Bresson og Irving Penn. Opningsteksten tek utgangspunkt i eit fotografi av den tsjekkisk-franske fotografen Josef Koudelka som syner ein skulptur av Maria og den snart krossfesta Jesus, der ein ung gut freistar å presse seg inn mellom dei to figurane, kanskje for at guten skal «fange (...) noe av den kjærligheten/ som strømmer mellom henne og sønnen».

Kanskje kunne ein seie at Elstad i denne boka snur seg mot sin eigen poetikk og freistar å undersøke kva det nakne og reinskorne estetiske uttrykket inneber. Ofte tenkjer ein at det nakne og avkledde fører ein nærare sanningskjernen, men i Elstads dikt vert det avdekte til nye masker, skal og ytre skin som minner oss om fråværet av det menneskelege. Kan hende skal ein lese opphissinga i følgjande dikt i lys av nett den innsikta, der diktet handsamar ein «skulptur» som ikkje etterlèt seg eit skal: «det var/ pirrende/ å / kjenne/ snømannens hode/ smelte mellom hendene».

Erfaringar

Paal Maage Elstads dikt er opptekne av å spore dei menneskelege og levande erfaringane, dei som verkar å sleppe unna kunsten idet kunsten freistar fange dei, og Elstad gjer det med svart humor, ram pessimisme og eksistensiell innsikt, men utan å forlate sitt eige poetiske uttrykk. Som lesar er ein vitne til ei poetisk dobbeleksponering: Elstad kler på eit vis av sine eigne alt avkledde dikt, før han i bokas siste dikt ifører seg ei ny drakt: «en dag skal vi fly/ fra denne verdenen/ i en fjærdrakt av/ betalte regninger.»

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Paal Maage Elstads dikt er opptekne av å spore dei men­neskelege og levande erfaringane.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis