Poetisk pasifisme
Fantastisk foto og fine figurar skapar ein framifrå krigsfilm om kvinner som dyrkar jorda.
Kvinnene må drive garden medan mennene er i krigen.
Foto: AS Fidalgo
Drama
Regi: Xavier Beauvois
Vokterskerne (Orig. tittel: Les gardiennes)
Med: Iris Bry, Nathalie Baye, Laura Smet
Hortense (Baye) driv familiegarden med dottera Solange (Smet), mens tre søner er i kamp for Frankrike i den fyrste verdskrigen. I mangel på arbeidskraft hyrar ho Francine (Bry), ei hardtarbeidande og hendig ung dame utan familie. Vokterskene skildrar livet på garden frå første perm for den respekterte lærarsonen i 1915 til freden er tilbake i 1919.
Markas grøde
Her er det mykje hardt arbeid, frå å halse strabasiøst bakom plogen til å føre rekneskap i stearinljos. Om alt går godt, er tida òg inne for mekanisering av jordbruket. Ferda mot det moderne Frankrike blir støtta opp av den fysiske innsatsen til franske kvinner. Opningsscena, der ei kvinne langt over seksti jagar plogen medan halte Henri står og ser på, er ein peikepinn på kven som styrer og strevar. Vegen frå hest og kjerring til traktor er stri.
Krigen skapar rammer, men vi ser han aldri. Historia held seg på heimebane. Matriarken Hortense vekslar mellom ærleg hjartevarme og konservativ kynisme. Med knallgodt skodespel gjer den stilige nestoren Nathalie Baye figuren kompleks og spennande. Iris Bry debuterer i rolla som Francine og gjer ein flott figur. Blant dei solide damene gjer Gilbert Bonneau sitt livs rolle som Henri. Bonden Bonneau debuterer som skodespelar i ein alder av 78. Han bidrar til realismen.
Eit stort sett stille lydspor skapar stoisk ro som lèt ein nyte skildringa av våronn og innhausting. Berre no og då kjem søt musikk, som for å skape kapittel. Ofte samsvarar dette med metaforisk søt musikk når menn vitjar garden. Romantikk er med på å skape konflikt og dynamikk, men eg set størst pris på framstillinga av gardsbruk og historia om arbeid. Sosiale skilnadar er òg smart sette opp utan slagord.
Dei som kjem frå krigen, er djupt prega. Fiendebiletet som styresmaktene spreier, verkar holt for dei som kjenner helvetet i skyttargravene. Med tanke på tradisjonell historieskriving og heltedyrking er kontrasten stor mellom fåfengd fatalisme for frontkjemparane og sunn drift under harde kår for utvikling på garden. Filmen ber bodskap både om pasifisme og feminisme.
Måleri
Vokterne er vilt vakker. Kvart utsnitt er eit måleri som kunne vore ramma inn og hengt på veggen. Kornåkrar har ikkje sett så bra ut på kino sidan Days of Heaven av Terrence Malick i 1978. Regissør Xavier Beauvois viste med glitrande Om guder og mennesker at han har stor sans for detaljar, flott komponerte bilete og tolmodig forteljing. Vokterskene vantar ikkje noko visuelt. Sjølve kvaliteten på biletet er stoffleg og grovkorna på ein klassisk måte som ligg langt frå digital estetikk. Det er ei nyting for augo. Ljos og fargar er ein fryd. Tempoet er sakte, med poetisk rytme. Vil du ha ein heilt annleis krigsfilm, har du han her.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Xavier Beauvois
Vokterskerne (Orig. tittel: Les gardiennes)
Med: Iris Bry, Nathalie Baye, Laura Smet
Hortense (Baye) driv familiegarden med dottera Solange (Smet), mens tre søner er i kamp for Frankrike i den fyrste verdskrigen. I mangel på arbeidskraft hyrar ho Francine (Bry), ei hardtarbeidande og hendig ung dame utan familie. Vokterskene skildrar livet på garden frå første perm for den respekterte lærarsonen i 1915 til freden er tilbake i 1919.
Markas grøde
Her er det mykje hardt arbeid, frå å halse strabasiøst bakom plogen til å føre rekneskap i stearinljos. Om alt går godt, er tida òg inne for mekanisering av jordbruket. Ferda mot det moderne Frankrike blir støtta opp av den fysiske innsatsen til franske kvinner. Opningsscena, der ei kvinne langt over seksti jagar plogen medan halte Henri står og ser på, er ein peikepinn på kven som styrer og strevar. Vegen frå hest og kjerring til traktor er stri.
Krigen skapar rammer, men vi ser han aldri. Historia held seg på heimebane. Matriarken Hortense vekslar mellom ærleg hjartevarme og konservativ kynisme. Med knallgodt skodespel gjer den stilige nestoren Nathalie Baye figuren kompleks og spennande. Iris Bry debuterer i rolla som Francine og gjer ein flott figur. Blant dei solide damene gjer Gilbert Bonneau sitt livs rolle som Henri. Bonden Bonneau debuterer som skodespelar i ein alder av 78. Han bidrar til realismen.
Eit stort sett stille lydspor skapar stoisk ro som lèt ein nyte skildringa av våronn og innhausting. Berre no og då kjem søt musikk, som for å skape kapittel. Ofte samsvarar dette med metaforisk søt musikk når menn vitjar garden. Romantikk er med på å skape konflikt og dynamikk, men eg set størst pris på framstillinga av gardsbruk og historia om arbeid. Sosiale skilnadar er òg smart sette opp utan slagord.
Dei som kjem frå krigen, er djupt prega. Fiendebiletet som styresmaktene spreier, verkar holt for dei som kjenner helvetet i skyttargravene. Med tanke på tradisjonell historieskriving og heltedyrking er kontrasten stor mellom fåfengd fatalisme for frontkjemparane og sunn drift under harde kår for utvikling på garden. Filmen ber bodskap både om pasifisme og feminisme.
Måleri
Vokterne er vilt vakker. Kvart utsnitt er eit måleri som kunne vore ramma inn og hengt på veggen. Kornåkrar har ikkje sett så bra ut på kino sidan Days of Heaven av Terrence Malick i 1978. Regissør Xavier Beauvois viste med glitrande Om guder og mennesker at han har stor sans for detaljar, flott komponerte bilete og tolmodig forteljing. Vokterskene vantar ikkje noko visuelt. Sjølve kvaliteten på biletet er stoffleg og grovkorna på ein klassisk måte som ligg langt frå digital estetikk. Det er ei nyting for augo. Ljos og fargar er ein fryd. Tempoet er sakte, med poetisk rytme. Vil du ha ein heilt annleis krigsfilm, har du han her.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Vokterskerne er vilt vakker. Kvart utsnitt er eit måleri som kunne vore ramma inn og hengt på veggen.
Fleire artiklar
Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.
Foto: NTB
Portrett av ei kvinne i flammar
Kvart år får eit knippe filmkritikarar presentera ein utvald film på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Eg valde ein dokumentar som etter nok eit gjensyn gjer meg usikker og fascinert.
Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.
Foto: Lise Åserud / NTB
Kor mange syrer må til for å lage ein sjokoladebolle?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.
Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB
– ADHD-diagnosen skal henge høgt
Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?
Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.
Foto: Agnete Brun
Når rikdom blir eit problem
Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.