Sei ingenting
Denne danske debutfilmen om å vere fødd inn i ein forbrytarfamilie er dønn solid.
Etter at mor hennar døyr, blir 17 år gamle Ida (Sandra Guldberg Kampp) (nedst til venstre) plassert hos tanta Bodil og dei tre sønene hennar.
Foto: Chr. Geis / Mer Film
DRAMA/THRILLER
Regi: Jeanette
Nordahl
Blodsbånd (Orig.tittel: Kød & Blod)
Med: Sandra Guldberg Kampp, Sidse Babett Knudsen, Joachim Fjelstrup
Kinofilm
Då mora døyr på grunn av rattfyll, flyttar syttenåringen Ida (Guldberg Kampp) inn hjå tanta Bodil (Knudsen), som har kustus på dei tre vaksne sønene sine. Éin bur i kjellaren, éin tar planleggingsmøta for familieføretaket hjå mor og sistemann er ein rastlaus raring som er lydig med på tokt.
Bodil er særs kjærleg, og det store huset i landlege omgjevnader verkar vere ein møblert heim, men at ein vellukka arbeidsdag for ein son betyr ein papirpose med pengar og ein blodig neve, gjev grunn til uro.
Talentiade
Røynde Sidse Babett Knudsen er som skapt for rolla som mafiøs matriark. Alle dei andre skodespelarane held høg klasse, og Elliott Crosset Hove er ypparleg som kua og labil.
I hovudrolla gjer Sandra Guldberg Kampp si fyrste store spelefilmrolle. Det gjer ho med smålåten og sterk glans. Stort sett ser ho stille på kva som skjer. Ein får tid til å observere andletet hennar. Ofte heng fokus lenger enn venta på Ida, medan noko skjer utanfor biletet.
Kamera er stødig ført av kolombianske David Gallego, som òg har filma spektakulære Birds of Passage og Embrace of the Serpent. Lydbiletet er stort sett sømeleg forsiktig. Det er rart korleis roleg dur frå innsida av ein bil kan skapa dirrande spenning.
Gagns gangster
Regissør Jeanette Nordahl har godt grep om sin fyrste spelefilm. Dei visuelle vala gjer perspektivet til Ida tydeleg, med blikk inn i ein forkvakla familie fanga av klassiske lojalitetsband. Virket som lånehai er kanskje lukrativt, men blodsband kan kvele ein stille.
Sjølv om enkelte manusgrep er litt opplagde, og ein ser kva som kjem til å skje, vantar ikkje filmen overraskingar. Det er naturleg å sjå til ein annan dansk debutfilm om ei ung kvinne på randa av eit kriminelt miljø, nemleg Holiday av Isabella Eklöf frå i fjor. Holiday var friskare.
Etter originale og ofseleg fine Onkel er ikkje Blodsbånd den beste danske filmen på kino i år, men alle desse tre er døme på grådig gode filmar av lovande skandinaviske regissørar. Det er gledeleg at vi får sjå slike på kino.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA/THRILLER
Regi: Jeanette
Nordahl
Blodsbånd (Orig.tittel: Kød & Blod)
Med: Sandra Guldberg Kampp, Sidse Babett Knudsen, Joachim Fjelstrup
Kinofilm
Då mora døyr på grunn av rattfyll, flyttar syttenåringen Ida (Guldberg Kampp) inn hjå tanta Bodil (Knudsen), som har kustus på dei tre vaksne sønene sine. Éin bur i kjellaren, éin tar planleggingsmøta for familieføretaket hjå mor og sistemann er ein rastlaus raring som er lydig med på tokt.
Bodil er særs kjærleg, og det store huset i landlege omgjevnader verkar vere ein møblert heim, men at ein vellukka arbeidsdag for ein son betyr ein papirpose med pengar og ein blodig neve, gjev grunn til uro.
Talentiade
Røynde Sidse Babett Knudsen er som skapt for rolla som mafiøs matriark. Alle dei andre skodespelarane held høg klasse, og Elliott Crosset Hove er ypparleg som kua og labil.
I hovudrolla gjer Sandra Guldberg Kampp si fyrste store spelefilmrolle. Det gjer ho med smålåten og sterk glans. Stort sett ser ho stille på kva som skjer. Ein får tid til å observere andletet hennar. Ofte heng fokus lenger enn venta på Ida, medan noko skjer utanfor biletet.
Kamera er stødig ført av kolombianske David Gallego, som òg har filma spektakulære Birds of Passage og Embrace of the Serpent. Lydbiletet er stort sett sømeleg forsiktig. Det er rart korleis roleg dur frå innsida av ein bil kan skapa dirrande spenning.
Gagns gangster
Regissør Jeanette Nordahl har godt grep om sin fyrste spelefilm. Dei visuelle vala gjer perspektivet til Ida tydeleg, med blikk inn i ein forkvakla familie fanga av klassiske lojalitetsband. Virket som lånehai er kanskje lukrativt, men blodsband kan kvele ein stille.
Sjølv om enkelte manusgrep er litt opplagde, og ein ser kva som kjem til å skje, vantar ikkje filmen overraskingar. Det er naturleg å sjå til ein annan dansk debutfilm om ei ung kvinne på randa av eit kriminelt miljø, nemleg Holiday av Isabella Eklöf frå i fjor. Holiday var friskare.
Etter originale og ofseleg fine Onkel er ikkje Blodsbånd den beste danske filmen på kino i år, men alle desse tre er døme på grådig gode filmar av lovande skandinaviske regissørar. Det er gledeleg at vi får sjå slike på kino.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Sjølv om enkelte manusgrep er litt opplagde, vantar ikkje filmen overraskingar.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.