JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Sjangerforvirra operettetiltak

Dagsaktualisert czardasfyrstinne hamnar mest i vulgær limbo.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Magnus Staveland som Edwin og Eli-Kristin Hanssveen som Sylva Varescu.

Magnus Staveland som Edwin og Eli-Kristin Hanssveen som Sylva Varescu.

Foto: Erik Berg

Magnus Staveland som Edwin og Eli-Kristin Hanssveen som Sylva Varescu.

Magnus Staveland som Edwin og Eli-Kristin Hanssveen som Sylva Varescu.

Foto: Erik Berg

3233
20221209
3233
20221209

Den Norske Opera og Ballett

Emmerich Kálmán/ Leo Stein/ Bela Jenbach:

Czardasfyrstinnen

Norsk gjendikting: Gudrun Elisabeth Glette
Regi: Hanne Tømta
Scenografi: Olav Myrtvedt
Koreografi: Jonas Øren
Musikalsk leiing: Stefan Veselka

Operetten er ein stakkars nedvurdert teatersjanger, gamaldags i både musikkstil og handlingsmønster. Det er ingenting teatermakarar skyr meir enn det gamaldagse. Likevel hentar ein jamleg eit par i sjangeren fram att, som ein tråd mellom før og no.

Czardasfyrstinnen av Kálmán er ein av dei mest slitesterke av desse, full av både smektande og morosame melodiar. Men miljøskildringa? Fyrstar og grevar som forelskar seg i nattklubbsongarinner? Det kjennest langt borte og lenge, lenge sidan. Skal ein få la det vere som det er, eller ikkje?

Modernisering

Moderniserte opera- og operetteframsyningar er no eit kjent og omdiskutert omgrep. Det kan fungere, men det kan òg gå gale. I Hanne Tømtas regi går operetten føre seg i Oslo i 2022, tittelpersonen Sylva Varescu gjev seg ut for å vere transkvinne (svært kulturelt moteriktig), og arenaen hennar består mest av outrerte homsar.

Sjølv fleire av «sparkepikene» er menn. Denne skeive vinklinga på kabaretlivet er òg følgt opp av den nye omsetjinga, som i første akt har fjerna alle songliner som hyllar kvinner. Herrane som vanlegvis syng om «die Mädel, die Mädel...» og «Mädchen gibt es wunderfeine», syng her berre nøytralt om flørt og kyss og kjærleik, må vite. Det må ikkje bli for heteronormativt.

I det heile er den nye omsetjinga vel konsonanthard. Korleis syng ein lange tonar på ord som perfekt og prosjekt?

Alt dette skal kombinerast med ein ung fyrste, rett nok ein finansfyrstearving denne gongen, som elskar divaa i teateret. Edwin skal vere stykkets romantiske helt.

Narraktig

På premieren hadde Magnus Staveland ingen problem med å få klem på dei vakre songane. Men han er i kostyme og spelestil køyrd inn i ein narraktig typeteikning, der det aldri tek fyr med korkje lidenskap eller søtleik.

Ho han elskar, Sylva, på premieren Eli-Kristin Hanssveen, er på si side merkeleg hard og likegyldig i rolla, sjølv om songane glir aldri så leikent og kvitrande. Og enno er vi nokre som synest ein kjærleiksduett skal ende med eit kyss, ikkje med at kvinna tek mannen på rumpeballane.

Lettare er det for det andre kjærleiksparet, grev Boni og komtesse Stasi. Her er meir leik og gøy enn lidenskap. Rickard Söderbergs Boni endrar seg rett nok umotivert frå homo til hetero etter pausen, men sjarmerer seg lett frå metamorfosen, og Frøy Hovland Holtbakk som Stasi har ein spontan gratie vi har etterlyst lenge.

Gynginga mellom tørr notid og romantisk fortid glir lettare etter pausen. Det hjelper òg at Lasse Lindtner, Mari Maurstad og Robert Skjærstad tek plass og tilfører nokre stenk av naturleg komedie.

Scenografien gir fin atmosfære, med ein romansk boge i tre variantar, frå akt til akt. Men til sjuande og sist er det musikken som held det heile saman, rimeleg nok. Og i dei flotte store korpartia får vi faktisk den vesle rislinga på ryggen vi hadde voner om.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Norske Opera og Ballett

Emmerich Kálmán/ Leo Stein/ Bela Jenbach:

Czardasfyrstinnen

Norsk gjendikting: Gudrun Elisabeth Glette
Regi: Hanne Tømta
Scenografi: Olav Myrtvedt
Koreografi: Jonas Øren
Musikalsk leiing: Stefan Veselka

Operetten er ein stakkars nedvurdert teatersjanger, gamaldags i både musikkstil og handlingsmønster. Det er ingenting teatermakarar skyr meir enn det gamaldagse. Likevel hentar ein jamleg eit par i sjangeren fram att, som ein tråd mellom før og no.

Czardasfyrstinnen av Kálmán er ein av dei mest slitesterke av desse, full av både smektande og morosame melodiar. Men miljøskildringa? Fyrstar og grevar som forelskar seg i nattklubbsongarinner? Det kjennest langt borte og lenge, lenge sidan. Skal ein få la det vere som det er, eller ikkje?

Modernisering

Moderniserte opera- og operetteframsyningar er no eit kjent og omdiskutert omgrep. Det kan fungere, men det kan òg gå gale. I Hanne Tømtas regi går operetten føre seg i Oslo i 2022, tittelpersonen Sylva Varescu gjev seg ut for å vere transkvinne (svært kulturelt moteriktig), og arenaen hennar består mest av outrerte homsar.

Sjølv fleire av «sparkepikene» er menn. Denne skeive vinklinga på kabaretlivet er òg følgt opp av den nye omsetjinga, som i første akt har fjerna alle songliner som hyllar kvinner. Herrane som vanlegvis syng om «die Mädel, die Mädel...» og «Mädchen gibt es wunderfeine», syng her berre nøytralt om flørt og kyss og kjærleik, må vite. Det må ikkje bli for heteronormativt.

I det heile er den nye omsetjinga vel konsonanthard. Korleis syng ein lange tonar på ord som perfekt og prosjekt?

Alt dette skal kombinerast med ein ung fyrste, rett nok ein finansfyrstearving denne gongen, som elskar divaa i teateret. Edwin skal vere stykkets romantiske helt.

Narraktig

På premieren hadde Magnus Staveland ingen problem med å få klem på dei vakre songane. Men han er i kostyme og spelestil køyrd inn i ein narraktig typeteikning, der det aldri tek fyr med korkje lidenskap eller søtleik.

Ho han elskar, Sylva, på premieren Eli-Kristin Hanssveen, er på si side merkeleg hard og likegyldig i rolla, sjølv om songane glir aldri så leikent og kvitrande. Og enno er vi nokre som synest ein kjærleiksduett skal ende med eit kyss, ikkje med at kvinna tek mannen på rumpeballane.

Lettare er det for det andre kjærleiksparet, grev Boni og komtesse Stasi. Her er meir leik og gøy enn lidenskap. Rickard Söderbergs Boni endrar seg rett nok umotivert frå homo til hetero etter pausen, men sjarmerer seg lett frå metamorfosen, og Frøy Hovland Holtbakk som Stasi har ein spontan gratie vi har etterlyst lenge.

Gynginga mellom tørr notid og romantisk fortid glir lettare etter pausen. Det hjelper òg at Lasse Lindtner, Mari Maurstad og Robert Skjærstad tek plass og tilfører nokre stenk av naturleg komedie.

Scenografien gir fin atmosfære, med ein romansk boge i tre variantar, frå akt til akt. Men til sjuande og sist er det musikken som held det heile saman, rimeleg nok. Og i dei flotte store korpartia får vi faktisk den vesle rislinga på ryggen vi hadde voner om.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis