Brennbart emne i god komedie
Alvoret putrar heftig under yta i ein frekk kulturell satire.
Helle Haugsgjerd, Helle Haugen, Terje Strømdahl og Trond Høvik i komedien om æresdrap. Foto: Gisle Bjørneby
Teater
Oslo Nye Central-
teatret:
Hvem har æren?
Av Ibrahim Amir
Omsett av Øyvind Berg
Regi: Kim Bjarke
Scenografi og kostyme:
Milja Salovaara
I vår nye fleirkulturelle norske kvardag er det vel få emne som provoserer oss meir enn fenomenet æresdrap. Vi synest sjølvsagt det er primitivt og ufatteleg at menneske av i dag, som lever under same ytre omstende som oss sjølve, kan tenkje og oppføre seg som i mellomalderen.
Hadde ikkje konsekvensane vore så forferdelege, kunne vi berre le av det. Det kan vi ikkje, og likevel går det no eit stykke på Centralteatret om nett denne problematikken. Og det får oss til å le.
Stykket er alt omdiskutert, og folk er ikkje heilt samde om humoren fungerer på dei rette premissa. Kor går grensa mellom det satiriske og det framandfiendtlege når ein set kritisk søkelys på framand kultur?
Grotesk og truverdig
Stykket er skrive av den kurdiske lækjaren og dramatikaren Ibrahim Amir, flyktning frå Syria, busett og etablert i Wien. Det har hatt stor suksess på scener i Wien og Köln. På imponerande vis utviklar skodespelet seg frå eit ubehageleg realistisk drama til ein klassisk utforma farse, og nærast motviljug godtek vi det, som ein tvingande konsekvens. Karakterane balanserer òg heile tida mellom å vere truverdige, oppriktige menneske og groteske karikaturar, og til og med det trur vi på. Det er med andre ord ingen ting å utsetje på arbeidet til dramatikaren. Ikkje på skodespelarane heller.
«fargeblind casting»
Det einaste som i utgangspunktet gav oss litt sut ved denne framsyninga, var det medvitne valet å la alle rollene verte spela av etnisk kvite skodespelarar. Regissøren kalla det «fargeblind casting». Her kan ein mistenkje at teateret er redd for det (kan hende) politisk ukorrekte i å la ikkje-etniske norske skodespelarar spele innvandrarar. (Der kom det fæle ordet.) Det kan lesast som at det berre er det dei kan passe til å spele. Da er det diverre fare for at det kan verke overberande og nedlatande når kvite norske skodespelarar speler desse rollene – i ein komedie. Det blir mest på same måten som når ei teaterframsyning gjerne vil vere erotisk og eggjande – med skodespelarar som ikkje tør vere nakne.
Minne for livet
Heldigvis er det berre i den alvorlege eksposisjonen av stykket at dette er eit problem. I det det heile svingar over i svart komedie, aksepterer vi òg det usannsynlege i det fargeblinde. Det nakne scenebiletet til Milja Salovaara hjelper òg på, av di det understrekar det stiliserte. Terje Strømdahl som despotisk familiefar set tonen i eit forrykande temperamentsfylt kjenslekaos. Slåstkampen mellom han og Trond Høvik vert eit minne for livet. Og generasjonen under, med mellom andre Pål Rønning, Petter Vermeli, Ine Marie Willman og Henriette Faye-Schjøll, held trykket oppe på høggir til siste slutt.
Når teppet fell, synest vi likevel denne komedien har fått den effekten han må ha meint å ha. Og vi får håpe det er eit godt teikn i tida.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Teater
Oslo Nye Central-
teatret:
Hvem har æren?
Av Ibrahim Amir
Omsett av Øyvind Berg
Regi: Kim Bjarke
Scenografi og kostyme:
Milja Salovaara
I vår nye fleirkulturelle norske kvardag er det vel få emne som provoserer oss meir enn fenomenet æresdrap. Vi synest sjølvsagt det er primitivt og ufatteleg at menneske av i dag, som lever under same ytre omstende som oss sjølve, kan tenkje og oppføre seg som i mellomalderen.
Hadde ikkje konsekvensane vore så forferdelege, kunne vi berre le av det. Det kan vi ikkje, og likevel går det no eit stykke på Centralteatret om nett denne problematikken. Og det får oss til å le.
Stykket er alt omdiskutert, og folk er ikkje heilt samde om humoren fungerer på dei rette premissa. Kor går grensa mellom det satiriske og det framandfiendtlege når ein set kritisk søkelys på framand kultur?
Grotesk og truverdig
Stykket er skrive av den kurdiske lækjaren og dramatikaren Ibrahim Amir, flyktning frå Syria, busett og etablert i Wien. Det har hatt stor suksess på scener i Wien og Köln. På imponerande vis utviklar skodespelet seg frå eit ubehageleg realistisk drama til ein klassisk utforma farse, og nærast motviljug godtek vi det, som ein tvingande konsekvens. Karakterane balanserer òg heile tida mellom å vere truverdige, oppriktige menneske og groteske karikaturar, og til og med det trur vi på. Det er med andre ord ingen ting å utsetje på arbeidet til dramatikaren. Ikkje på skodespelarane heller.
«fargeblind casting»
Det einaste som i utgangspunktet gav oss litt sut ved denne framsyninga, var det medvitne valet å la alle rollene verte spela av etnisk kvite skodespelarar. Regissøren kalla det «fargeblind casting». Her kan ein mistenkje at teateret er redd for det (kan hende) politisk ukorrekte i å la ikkje-etniske norske skodespelarar spele innvandrarar. (Der kom det fæle ordet.) Det kan lesast som at det berre er det dei kan passe til å spele. Da er det diverre fare for at det kan verke overberande og nedlatande når kvite norske skodespelarar speler desse rollene – i ein komedie. Det blir mest på same måten som når ei teaterframsyning gjerne vil vere erotisk og eggjande – med skodespelarar som ikkje tør vere nakne.
Minne for livet
Heldigvis er det berre i den alvorlege eksposisjonen av stykket at dette er eit problem. I det det heile svingar over i svart komedie, aksepterer vi òg det usannsynlege i det fargeblinde. Det nakne scenebiletet til Milja Salovaara hjelper òg på, av di det understrekar det stiliserte. Terje Strømdahl som despotisk familiefar set tonen i eit forrykande temperamentsfylt kjenslekaos. Slåstkampen mellom han og Trond Høvik vert eit minne for livet. Og generasjonen under, med mellom andre Pål Rønning, Petter Vermeli, Ine Marie Willman og Henriette Faye-Schjøll, held trykket oppe på høggir til siste slutt.
Når teppet fell, synest vi likevel denne komedien har fått den effekten han må ha meint å ha. Og vi får håpe det er eit godt teikn i tida.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Når teppet fell, synest vi likevel denne komedien har fått den effekten han må ha meint å ha.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen