JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Brutale Bergman

Menneskeskildringane til meisteren svir godt enno.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Vivi Sunde spelar mor (bak) og Johanna Mørck dotter i Bergman-stykket på Teatret Vårt i Molde.

Vivi Sunde spelar mor (bak) og Johanna Mørck dotter i Bergman-stykket på Teatret Vårt i Molde.

Foto: Teatret Vårt

Vivi Sunde spelar mor (bak) og Johanna Mørck dotter i Bergman-stykket på Teatret Vårt i Molde.

Vivi Sunde spelar mor (bak) og Johanna Mørck dotter i Bergman-stykket på Teatret Vårt i Molde.

Foto: Teatret Vårt

2409
20180309
2409
20180309

Teatret Vårt

Ingmar Bergman:

Høstsonaten

Omsett av Axel Amlie
Regi: Terje Skonseng Naudeer
Scenografi og kostymedesign: Tomas Bjørnanger

Filmane og historiene til Ingmar Bergman er kan hende ikkje for ein kvar smak. Det høyrer ein av og til. Men at han vart eit verdsnamn og sette ein ny standard for seriøs filmkunst, er det vanskeleg å sjå bort i frå, sjølv for mislikarane. Ein del av dei mest nærgåande filmforteljingane hans har synt seg å tole godt overgangen til teaterscenen. Han var jo i høg grad òg ein teatermann. Høstsonaten, eit av dei siste sujetta hans, er eit av dei jordnæraste og mest direkte i forteljarstilen. Samstundes er det svært typisk Bergman, putrande av kjærleikshat, med avgrunnar av lengt, svik og vonbrot.

Teatret Vårt i Molde har valt å feire Ingmar Bergman ved 100-årsjubileet hans med nett Høstsonaten. Framsyninga deira er òg ei hylling til skodespelaren Vivi Sunde, som med dette dreg seg attende etter 43 år ved teateret. Båe hyllingshøva gjev god grunn til ein tur i teateret.

Forholdet mellom den vaksne suksesspianisten Charlotte og den vaksne dotter hennar Eva faldar seg varleg ut i ein intim setting, som i filmen. Heilt frå starten ser vi den frosne, lett engstelege tilnærminga mellom dei, spela med kjenslevar dynamikk av Vivi Sunde og Johanna Mørck. Alt det innestengte mørkret som ligg hjå ei bitter dotter utan kjærleik og utan kjærleiksevne, trur ho sjølv, og ei mor full av samvitskvalar og trong til sjølvforsvar – alt kjem lag for lag fram, og på underleg vis vert vi vekselvis provoserte av dei båe to. Og vi ynkar dei.

I Thomas Bjørnangers enkle og elegante – og kjølige – scenebilete vert den lågmælte styrken i familiekonflikten tydeleggjort visuelt. Det er hjarteskjerande smerte, òg i dei to støtterollene i stykket: den hjartegode, elskande ektemannen til Eva (Bjørnar Lisether Teigen) og den funksjonshemma systera Lena (Michelle Heedal).

I sorga over det vi menneske ikkje kan nå kvarandre med, ligg det likevel alltid ei von, nett av di det faktisk kan skildrast og gjevast ord. På eit vis er da òg ein av nøkkelreplikkane i dette stykket den til ektemannen i første akt: «Eg skulle ynskje eg kunne fortelje henne at ho er elska – utan atterhald. Men eg får ikkje sagt det. Eg har ikkje dei rette orda.»

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Teatret Vårt

Ingmar Bergman:

Høstsonaten

Omsett av Axel Amlie
Regi: Terje Skonseng Naudeer
Scenografi og kostymedesign: Tomas Bjørnanger

Filmane og historiene til Ingmar Bergman er kan hende ikkje for ein kvar smak. Det høyrer ein av og til. Men at han vart eit verdsnamn og sette ein ny standard for seriøs filmkunst, er det vanskeleg å sjå bort i frå, sjølv for mislikarane. Ein del av dei mest nærgåande filmforteljingane hans har synt seg å tole godt overgangen til teaterscenen. Han var jo i høg grad òg ein teatermann. Høstsonaten, eit av dei siste sujetta hans, er eit av dei jordnæraste og mest direkte i forteljarstilen. Samstundes er det svært typisk Bergman, putrande av kjærleikshat, med avgrunnar av lengt, svik og vonbrot.

Teatret Vårt i Molde har valt å feire Ingmar Bergman ved 100-årsjubileet hans med nett Høstsonaten. Framsyninga deira er òg ei hylling til skodespelaren Vivi Sunde, som med dette dreg seg attende etter 43 år ved teateret. Båe hyllingshøva gjev god grunn til ein tur i teateret.

Forholdet mellom den vaksne suksesspianisten Charlotte og den vaksne dotter hennar Eva faldar seg varleg ut i ein intim setting, som i filmen. Heilt frå starten ser vi den frosne, lett engstelege tilnærminga mellom dei, spela med kjenslevar dynamikk av Vivi Sunde og Johanna Mørck. Alt det innestengte mørkret som ligg hjå ei bitter dotter utan kjærleik og utan kjærleiksevne, trur ho sjølv, og ei mor full av samvitskvalar og trong til sjølvforsvar – alt kjem lag for lag fram, og på underleg vis vert vi vekselvis provoserte av dei båe to. Og vi ynkar dei.

I Thomas Bjørnangers enkle og elegante – og kjølige – scenebilete vert den lågmælte styrken i familiekonflikten tydeleggjort visuelt. Det er hjarteskjerande smerte, òg i dei to støtterollene i stykket: den hjartegode, elskande ektemannen til Eva (Bjørnar Lisether Teigen) og den funksjonshemma systera Lena (Michelle Heedal).

I sorga over det vi menneske ikkje kan nå kvarandre med, ligg det likevel alltid ei von, nett av di det faktisk kan skildrast og gjevast ord. På eit vis er da òg ein av nøkkelreplikkane i dette stykket den til ektemannen i første akt: «Eg skulle ynskje eg kunne fortelje henne at ho er elska – utan atterhald. Men eg får ikkje sagt det. Eg har ikkje dei rette orda.»

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis