Uferdig og lite interessevekkjande
Røyk over Isdalen er ei årleg utnytting av spennande materiale.
Herman Ljung i stykket som hadde urpremiere i Teaterkjelleren 15. oktober i år.
Foto: Thor Brødreskift
Den Nationale Scene, Teaterkjelleren
Aslak Moe:
Røyk over Isdalen
Regi: Aslak Moe
Scenografi, kostyme og foto: Mari Hesjedal
Denne hausten er det 50 år sidan liket av ei sterkt forbrend kvinne blei funnen i Isdalen, like ved ei av Bergens viktigaste drikkevasskjelder. Det har vore skrive og spekulert svært mykje om kven kvinna var, og kva ho gjorde her. Hovudteorien er at ho var spion for ei utanlandsk makt, men i 2018 kom ei grundig bok med ein ikkje like overtydande tese om at ho var prostituert.
I åra 2016–2019 produserte NRK serien Gåten i Isdalen, som også førte til ein podkast laga i samarbeid med BBC. Stykket Aslak Moe har skrive og sjølv har regien på, er dels ei litt farseprega latterleggjering av NRK-serien, som skal ha vore full av feil, dels ei promovering av prostitusjonsteorien.
Kanskje er det ikkje så lett å lage dramatikk av denne historia, men materialet er i seg sjølv så spennande at det skulle vere råd å få til noko meir interessevekkjande enn dette. Moe har gjort det til ein miks av fakta og fiksjon, med fleire roller som dei medverkande går inn og ut av, og med ein slags hovudperson som er ein interessert utanforståande. Men det verkar så halvhjarta og uinspirert at teatersjefen burde ha gripe inn. Å lage teater av lokalt stoff har ein rik tradisjon, men denne framsyninga er av same slaget som den kunstnarlege fiaskoen Skipet de Zee Ploeg på same teateret for halvtanna år sidan.
Med tanke på den sterke, velkomponerte monologen 0+0=4, som Aslak Moe for nokre år sidan var med på å lage om justismord i Noreg, er det uforståeleg at denne lettvinte, ufokuserte framsyninga også ber hans signatur. Regien skulle i alle fall ha vore overlaten til ein annan, som kunne sett på stoffet med distanse og truleg gjort det langt betre.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar
i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene, Teaterkjelleren
Aslak Moe:
Røyk over Isdalen
Regi: Aslak Moe
Scenografi, kostyme og foto: Mari Hesjedal
Denne hausten er det 50 år sidan liket av ei sterkt forbrend kvinne blei funnen i Isdalen, like ved ei av Bergens viktigaste drikkevasskjelder. Det har vore skrive og spekulert svært mykje om kven kvinna var, og kva ho gjorde her. Hovudteorien er at ho var spion for ei utanlandsk makt, men i 2018 kom ei grundig bok med ein ikkje like overtydande tese om at ho var prostituert.
I åra 2016–2019 produserte NRK serien Gåten i Isdalen, som også førte til ein podkast laga i samarbeid med BBC. Stykket Aslak Moe har skrive og sjølv har regien på, er dels ei litt farseprega latterleggjering av NRK-serien, som skal ha vore full av feil, dels ei promovering av prostitusjonsteorien.
Kanskje er det ikkje så lett å lage dramatikk av denne historia, men materialet er i seg sjølv så spennande at det skulle vere råd å få til noko meir interessevekkjande enn dette. Moe har gjort det til ein miks av fakta og fiksjon, med fleire roller som dei medverkande går inn og ut av, og med ein slags hovudperson som er ein interessert utanforståande. Men det verkar så halvhjarta og uinspirert at teatersjefen burde ha gripe inn. Å lage teater av lokalt stoff har ein rik tradisjon, men denne framsyninga er av same slaget som den kunstnarlege fiaskoen Skipet de Zee Ploeg på same teateret for halvtanna år sidan.
Med tanke på den sterke, velkomponerte monologen 0+0=4, som Aslak Moe for nokre år sidan var med på å lage om justismord i Noreg, er det uforståeleg at denne lettvinte, ufokuserte framsyninga også ber hans signatur. Regien skulle i alle fall ha vore overlaten til ein annan, som kunne sett på stoffet med distanse og truleg gjort det langt betre.
Jan H. Landro
Jan H. Landro er forfattar og journalist og fast teatermeldar
i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.